شناسهٔ خبر: 67739557 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر خارجه چین: چین و کانادا باید برای ایجاد یک مشارکت استراتژیک تلاش کنند

صاحب‌خبر -
وزیر خارجه چین: چین و کانادا باید برای ایجاد یک مشارکت استراتژیک تلاش کنند
خبرگزاری آریا-وزارت امور خارجه چین به نقل از وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به ملانی جولی، همتای کانادایی خود گفت که دو کشور باید تلاش ها را برای عادی سازی روابط و بازگشت به مسیر درست برای ایجاد یک مشارکت استراتژیک تقویت کنند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از رویترز؛این وزارتخانه اواخر عصر جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وانگ در پکن به جولی گفت: «روابط چین و کانادا در طول سال‌ها شاهد مشکلات و نوسان‌هایی بوده است که چین نمی‌خواهد اتفاق بیفتد.»

سفر سه روزه جولی تا روز شنبه به دعوت وانگ انجام شد و اولین سفر یک رئیس فعلی به چین در هفت سال گذشته است.

روابط دوجانبه که در سال 1970 برقرار شد، پس از دستگیری منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هوآوی در کانادا در سال 2018 و سپس دستگیری دو کانادایی در چین، با بن‌بست مواجه شد. این سه نفر بعدا آزاد شدند، اما اتهامات متقابل به دخالت بین دو کشور در امور یکدیگر باعث تنش در روابط دو کشور شد.

وانگ به جولی گفت که هیچ تضاد منافع اساسی بین پکن و اتاوا وجود ندارد و افزود که حفظ و توسعه روابط دوجانبه به نفع دو کشور و دو ملت است.

وی افزود: مسائل مربوط به تایوان، تبت، سین کیانگ و هنگ کنگ به سیاست داخلی چین مربوط می شود و کانادا نباید دخالت کند.

وزارت چین به نقل از جولی گفت که کانادا به سیاست "چین واحد" پایبند خواهد بود و مایل است به طور فعال روابط دوجانبه را توسعه دهد و همکاری ها را در زمینه هایی مانند تجارت، اقتصاد، گردشگری، تغییرات آب و هوایی و کنترل مواد مخدر افزایش دهد.

وانگ و جولی همچنین در مورد جنگ در اوکراین و درگیری اسرائیل و فلسطین به تبادل نظر پرداختند.

سرویس اطلاعاتی کانادا در ماه آوریل به این نتیجه رسید که چین در انتخابات 2019 و 2021 کانادا مداخله کرده است و مقامات را بر آن داشت تا کمیته ای را برای بررسی مداخله خارجی تشکیل دهند.

نظر شما