شناسهٔ خبر: 67738918 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

6 گام برای ترک یک رابطه سمی

یک رابطه خوب می تواند زندگی شما را به گونه ای زیبا و سرشار از آرامش کند که هرگز فکر نمی کردید امکان پذیر باشد. با این حال یک اتفاق بد می تواند شما را دلشکسته، افسرده و بی حال کند. روابط سمی بیشتر از آن چه که فکر می کنید می تواند فلج کننده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، روابط سمی و ناسالم اغلب برای افراد بیرونی گیج کننده است. مطمئناً، اگر کسی شما را بدبخت کند یا از نظر جسمی یا عاطفی رفتاری آزاردهنده داشته باشد، تصمیم واضح این است که او را ترک کنید؛ درست است؟ با این حال در واقعیت اغلب به دلیل عوامل بسیاری از جمله مسائل مالی، وجود فرزندان و احساسات پیچیده تر عمل می کنیم. برای ترک یک رابطه سمی، باید:

  1. حمایت اجتماعی برای خود ایجاد کنید.
  2. راه‌هایی را برای مستقل شدن بیشتر پیدا کنید.
  3. هنگام ترک رابطه به خانواده، دوستان و دیگران تکیه کنید.
  4. از متخصصان، از جمله درمانگر، وکیل یا مجری قانون کمک بگیرید.
  5. ارتباط خود را با طرف مقابل قطع کنید.
  6. هنگام خروج از رابطه سمی، مراقب خود باشید.

رابطه سمی چیست؟

رابطه سمی رابطه ای است که برای سلامت روان و در مواقعی سلامت جسمی فرد مضر است. در حالی که برخی از نشانه‌های یک رابطه سمی آشکارتر هستند - مانند سوء استفاده فیزیکی، خیانت مکرر و رفتار جنسی نامناسب، تشخیص سایر علائم دشوارتر است.یک رابطه سمی ممکن است شامل رفتارهایی همراه با بی احترامی، ناصادقانه یا کنترل کننده باشد. برای مثال، شریک زندگی تان مرتباً شما را تحقیر می کند. در نتیجه، ممکن است سلامت روانی شما در معرض خطر قرار بگیرد.

سوء استفاده و خشونت خانگی

در حالی که برای اینکه یک رابطه سمی تلقی شود، نیازی به سوء استفاده نیست، اما همه روابط آزاردهنده سمی هستند. آزار و اذیت می تواند به طرق مختلف از جمله عاطفی، کلامی، اقتصادی، جنسی و فیزیکی ظاهر شود.

نشانه‌های یک رابطه آزاردهنده می‌تواند در قالب خشونت فیزیکی یا جنسی، نام‌گذاری، تحقیر یا تهدید ظاهر شود. این نوع روابط معمولاً با رفتارهای مالکانه و کنترل کننده مشخص می شوند. اگر هر نوع سوء استفاده ای را تجربه می کنید، بدانید که شایسته این زندگی نیستید و فوراً به دنبال پشتیبانی باشید.

چرا ترک کردن یک رابطه سمی سخت است؟

افراد در الگوهای یک رابطه گره می خورند که خروج از آن را دشوار می کند. برخی ممکن است از نظر مالی در دام افتاده باشند یا نگران فرزندان خود باشند. در اینجا دلایلی وجود دارد که باعث می شود افراد از یک رابطه سمی خارج شوند:

  • ترس: در روابط توهین آمیز، یکی از طرفین به احتمال زیاد نسبت به دیگری دستکاری روانی می کند که اغلب شامل تهدیدهای فیزیکی، عاطفی یا مالی می شود. در نتیجه، قربانی ممکن است از ترک شریک زندگی خود بترسد.
  • بچه‌ها: برای زوج‌هایی که با هم بچه دارند، به دلیل تأثیر منفی درک شده روی بچه‌ها، ترک کردن رابطه می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. همچنین ممکن است نگرانی هایی در مورد حضانت وجود داشته باشد.
  • عشق: ممکن است احساسات طولانی مدت از عشق وجود داشته باشد که کسی را در یک رابطه نگه می دارد.
  • امور مالی: اگر یکی از شرکا از نظر مالی به دیگری وابسته باشد، این امر می‌تواند ترک یک رابطه سمی را پیچیده کند.
  • شرم: بسیاری از افراد ماهیت روابط خود را از دوستان، خانواده و آشنایان خود پنهان می کنند. در نتیجه، آنها در سکوت رنج می برند، زیرا از اینکه از کسی کمک بخواهند خجالت می کشند. آنها ممکن است برای آرامش به مواد مخدر یا مشروبات الکلی روی بیاورند و عوارضی را که در رابطه تجربه می کنند بدتر کنند.

اگر برای مدت طولانی در یک رابطه سمی بوده اید، پیدا کردن راهی برای رهایی سخت است. حتی ممکن است باور داشته باشید که واقعاً شما عامل این مشکل هستید. این احساس یک پدیده معمولی است زیرا فرد سمی رابطه اغلب متخصص در دستکاری روانشناختی است که باعث می شود واقعیت را زیر سوال ببرید.

علاوه بر این، اگر شریک زندگی شما دارای یک اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) باشد، ممکن است عوارض بیشتری ایجاد شود که یک اختلال شخصیتی است که فرد بیش از حد به خود اهمیت می دهد و خود را عزیز می داند و همدلی ندارد.

یک مطالعه در سال 2019 از SAGE Open نشان می دهد که طغیان های پرخاشگرانه توسط شرکای خودشیفته به دلیل ترس از رها شدن در رابطه است. این وضعیت می تواند باعث شود که یک فرد خودشیفته شما را سرزنش کند یا سعی کند از ترک شریک خود جلوگیری کند.

6 گام برای ترک یک رابطه سمی

پایان دادن به یک رابطه بد می تواند واقعاً پیچیده باشد. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای آسان تر کردن روند انجام دهید:

یک شبکه ایمن بسازید: اگر به فکر کنار گذاشتن آن رابطه سمی هستید، برنامه ای برای نحوه برخورد با این انتقال ایجاد کنید. کجا خواهی ماند؟ چه وسایلی را باید همراه داشته باشید؟ این کار را به صورت تصادفی انجام ندهید این فرآیند باید به خوبی اندیشیده شود.

برای مستقل بودن هدف تعیین کنید: اگر شغلی ندارید یا راهی برای حمایت از خود ندارید، وقت آن رسیده است که این مسیر را شروع کنید. به مدرسه بروید، آموزش ببینید، شغلی را شروع کنید (حتی یک شغل سطح پایین یا پاره وقت). استقلال مالی شما یکی از راه های اصلی آزادی است.

به کسی اجازه دهید بداند: دیگر هیچ رازی وجود ندارد. به یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود اعتماد کنید تا بتوانند در این روند به شما کمک کنند.

به دنبال کمک حرفه ای باشید: ترک و بهبودی از یک رابطه سمی به تلاش و زمان نیاز دارد. با گروه ها یا مشاورانی که در مسائل روابط با تجربه هستند تماس بگیرید. یک درمانگر می‌تواند منبع بی‌طرف بزرگی برای راهنمایی شما باشد و شما را برای ایجاد و رسیدن به اهدافتان مسئول نگه دارد.

صحبت کردن با شریک زندگی خود را متوقف کنید: افراد سمی بسیار حیله گر هستند و می توانند از باج گیری عاطفی برای جذب مجدد شما استفاده کنند. هنگامی که تصمیم به ترک شریک زندگی خود می گیرید، هر گونه ارتباطی را با او قطع کنید، مگر اینکه بچه دارید و نیاز به پدر و مادر شدن داشته باشید. در این صورت فقط در مورد بچه ها ارتباط برقرار کنید.

خودتان را اغوا کنید: ماندن در یک رابطه سمی برای عزت نفس و سلامت روان شما بسیار مضر است. ممکن است مدتی طول بکشد تا شما آماده باشید تا بخشی از یک رابطه دیگر باشید. در این مورد عجله نکنید برای خودت وقت بگذارید برای کمک به بهبودی خود تلاش کنید، زمانی را برای سرگرمی خود اختصاص دهید. شروع به کار بر روی یک پروژه یا کسب و کار جدید کنید. به آن سفری بروید که همیشه دوست داشتید بروید.

نه تنها قرار گرفتن در یک رابطه سمی بسیار سخت است، بلکه حتی ممکن است احساس کنید در آن گرفتار شده اید. با این حال، شما سزاوار این هستید که شاد باشید و از احساسات مضر و منفی که به شما وارد می شود خلاص شوید. ترک یک رابطه ناسالم و سمی یک قدم فوق العاده دشوار و شجاعانه است، اما شما می توانید آن را انجام دهید.

اگر می خواهید دوباره شادی و آرامش را در زندگی خود بیابید، باید حرکت کنید. آدم های خوبی در دنیای واقعی منتظر شما هستند. اجازه ندهید این تجربه شما را ناامید کند. اگر در کنار آمدن با آن مشکل دارید یا نیاز به کمک برای ایجاد حد و مرز دارید، حتما با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

برچسب‌ها:

نظر شما