شناسهٔ خبر: 67736861 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

باغ باستانی متعلق به امپراطور کالیگولا در رم کشف شد

اسدالله حقانی

باستان‌شناسان بقایای یک باغ باستانی متعلق به امپراتور بدنام روم، کالیگولا را کشف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث‌آریا، هنگام تکمیل پروژه ساخت یک معبر شامل یک زیرگذر برای هدایت ترافیک و یک میدان بزرگ  برای عابرین پیاده جهت دسترسی ساده به پیاتزا پیا، این بقایا از دل خاک بیرون آمدند. این پروژه بخشی از آماده‌سازی برای جوبیلی سال ۲۰۲۵ واتیکان بوده که مطابق پیش‌بینی‌ها میلیون‌ها زائر و توریست را به این شهر جذب خواهد کرد.

باستان‌شناسان در ابتدا به یک مرکز رختشویی ۱۷۰۰ ساله در این مکان برخورد کردند. هنگامی که این ویرانه‌ها را جابه‌جا کردند، بقایای یک باغ با سایه‌گذر وسیع را در سمت راست رودخانه تیبر یافتند. این باغ دارای یک پیاده‌رو بوده که توسط ستون‌ها در طرفین پوشانده شده و همچنین شامل فضای باز گسترده‌ای است که احتمالاً برای پرورش گیاهان مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در این محل بقایای یک دیوار از جنس تراورتن و پایه‌های یک رواق کشف شد که حتی با وجود نقص و ویرانی به عظمت این یافته افزوه است.

باغ باستانی متعلق به امپراطور کالیگولا در رم کشف شد

با کشف یک لوله آب سربی که نشان سزار آگوستوس ژرمنیکوس، نام رسمی امپراطور کالیگولا، بر آن حک شده بود، مشخص شد که این باغ به کالیگولا تعلق دارد. یافته‌های اخیر با منابعی از دوران باستان، به ویژه نوشته‌های فیلون اسکندریه اثبات شد. در میان مکتوبات فیلون رویدادی توصیف شده  که در آن کالیگولا با هیئتی از یهودیان اسکندریه در باغی مشرف به تیبر، که با رواقی از محیط اطراف جدا شده بود، ملاقات کرد. این نوشته‌ها با مکانی که به تازگی کشف ‌شده همخوانی دارد.

وزارت فرهنگ ایتالیا توضیح داد که یافته‌های قبلی در این منطقه، از جمله لوله‌هایی که با نام یولیا آگوستا (لیویا دروسیلا، همسر دوم آگوستوس و مادربزرگ ژرمنیکوس) نوشته شده بود، نشان می‌دهد که این اقامتگاه مجلل ابتدا به ژرمنیکوس سپس به همسرش آگریپینای بزرگ و در نهایت به پسرشان کالیگولا به ارث رسیده است.

باغ باستانی متعلق به امپراطور کالیگولا در رم کشف شد

کالیگولا، با نام گایوس سزار آگوستوس ژرمنیکوس، از سال ۳۷ تا ۴۱ پس از میلاد بر امپراطوری روم حکومت کرد. دوران سلطنت کوتاه او، با اسراف، ظلم، و ابتلا به جنون همراه بود که همگی در منابع تاریخی مستند شده است. دستور او که به عنوان یک خدای زنده پرستیده شود و رابطه خصمانه او با مجلس سنا باعث شد او توسط اعضای گارد پرتورین (محافظان شخصی امپراطور)، سناتورها و درباریان خود کشته شود.

کشف باغ ارتباط محسوسی با این دوره پرتلاطم در تاریخ روم برقرار می‌کند. موقعیت استراتژیک باغ مشرف به تیبر و تجملی بودن آن، عظمت سلطنت و جاه‌طلبی کالیگولا را نشان می‌دهد.

علاوه بر باغ، در این حفاری چندین اثر دیگر از جمله بخش‌هایی از یک دیوار ویران شده، تخته‌های سنگی و قطعات تزئینی سفالی با تصاویری از اساطیر روم کشف شد. این سفالین‌ها در ابتدا به عنوان پوشش فاضلاب استفاده می‌شدند و احتمالاً به تزئین محوطه داخل باغ کمک می‌کردند.

باغ باستانی متعلق به امپراطور کالیگولا در رم کشف شد

با اطمینان یافتن از ادامه ساخت و ساز در پیاتزا پیا با وجود یافته‌های باستان‌شناسی احتمال می‌رود پروژه ساخت پیاده‌رو تا دسامبر ۲۰۲۴ به پایان برسد. پس از اتمام پروژه ساخت معبر، بقایای خشک‌شویی‌های روم باستان در محوطه قلعه سنت آنجلو به نمایش گذاشته می‌شوند.

ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

نظر شما