شناسهٔ خبر: 67734554 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

امن ترین پیام رسان های دنیا در سال ۲۰۲۳

صاحب‌خبر -

به لطف پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف، ارتباطات در دنیای اینترنت هم پررنگ‌تر از گذشته شده است و پیام رسان‌ها نقش کلیدی و مهمی را در انتقال اطلاعات در دنیای دیجیتال بر عهده دارند. اما امن ترین پیام رسان دنیا کدام است و چه حرف‌هایی برای گفتن در این زمینه دارد؟ اینکه کدام پیام رسان می‌تواند امنیت دیجیتالی شما را تامین کند، خودش یک سوال مهم است که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم و بگوییم که از بین گزینه‌هایی مثل تلگرام، سیگنال و وایر کدام حرف اول را میزند؟!

ملاک امنیت پیام رسان ها چیست

ملاک امنیت پیام رسان ها چیست؟

شاخصه‌های اصلی در امنیت پیام رسان‌‌ها شامل چندین عامل مهم است که به حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران کمک می‌کند. این شاخصه‌ها به شدت کاربردی بوده و هر اپلیکیشنی که بتواند این چارچوب را رعایت کند، می‌تواند امنیت شما را تضمین نماید. یکی دیگر از خطرات شماره مجازی، استفاده از آن در اکانت‌های اصلی پیام رسان‌ها است. برخی از مهم‌ترین این ملاک‌ها برای امنیت بیشتر در فضای مجازی عبارتند از:

۱. رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption):

این نوع رمزنگاری اطمینان می‌دهد که فقط فرستنده و گیرنده قادر به خواندن پیام‌ها هستند.

۲. تأیید هویت دو مرحله‌ای:

این ویژگی لایه امنیتی اضافی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری فراهم می‌کند.

۳. امکان پاک کردن پیام‌ها پس از ارسال:

امکان حذف پیام‌های ارسال شده برای افزایش کنترل کاربر بر داده‌های خود

۴. پیام‌های ناپدید شونده:

امکان تنظیم پیام‌ها برای حذف خودکار پس از مدت زمان مشخص

۵. عدم ذخیره‌سازی متادیتا:

حداقل‌سازی یا عدم ذخیره اطلاعات مربوط به زمان، مکان و طرف‌های مکالمه

۶. کد منبع باز:

امکان بررسی کد توسط متخصصان مستقل برای اطمینان از عدم وجود درب‌های پشتی یا نقص‌های امنیتی

۷. امکان قفل‌گذاری اپلیکیشن:

محافظت از دسترسی به برنامه با استفاده از رمز عبور یا اثر انگشت

۸. احراز هویت ارتباطات:

تأیید هویت طرف مقابل برای جلوگیری از حملات مرد میانی

۹. سیاست‌های حفظ حریم خصوصی شفاف:

ارائه اطلاعات واضح در مورد نحوه جمع‌آوری، استفاده و محافظت از داده‌های کاربران

۱۰. به‌روزرسانی‌های منظم امنیتی:

رفع سریع آسیب‌پذیری‌ها و بهبود مستمر ویژگی‌های امنیتی

برای ارزیابی امنیت یک پیام رسان، بررسی این ملاک‌ها و مقایسه آن‌ها با استانداردهای دنیای پیام رسان‌ها ضروری است. همچنین، توجه به گزارش‌های مستقل امنیتی و شهرت شرکت ارائه‌دهنده نیز می‌تواند در ارزیابی امنیت پیام رسان کمک کند.

امن ترین اپلیکیشن های پیام رسان دنیا

برای انتخاب امن ترین پیام رسان دنیا گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد؛ اما نامزدهای نهایی تعداد انگشت‌شماری هستند که ویژگی‌های لازم را دارند و توانسته‌اند شاخصه‌های امنیت یک پیام‌رسان را رعایت کنند. فکر کردن به این موضوع که اطلاعات شما در دنیای اینترنت قابل خرید و فروش است، اصلا خوشایند نیست و هیچکس دوست ندارد که عکس‌های خصوصی و اطلاعاتش در دست همه شرکت‌ها باشد. در این مقاله امن ترین پیام رسان های دنیا مثل سیگنال، تلگرام، وایر و واتساپ را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و به شما اجازه می‌دهیم که بتوانید از بین این چند گزینه، بهترین انتخاب را داشته باشید.

امن ترین اپلیکیشن های پیام رسان دنیا

سیگنال (Signal)

ما سیگنال را الگوی طلایی برای برنامه‌های پیام‌رسان امن در نظر می‌گیریم و دلیل آن کاملاً واضح است. تمام پیام‌ها با رمزگذاری سرتاسر ایمن شده‌اند و سیگنال یک سازمان غیرانتفاعی است؛ بنابراین هیچ دلیلی برای جمع‌آوری داده‌های کاربران وجود ندارد.

سیگنال به دلیل برقراری بهترین تعادل بین امنیت و سهولت استفاده، انتخاب اول ما به عنوان بهترین پیام رسان امن در دنیا است. سیگنال نسبت به گذشته، قابلیت دسترسی بیشتری یافته و بدون خدشه‌دار کردن امنیت خود، پیشرفت‌های مثبتی داشته است. اما اگر می‌خواهید ارتباطی امن داشته باشید، از سیگنال استفاده کنید.

تلگرام

تلگرام بیش از هر برنامه‌ی دیگری، مفهوم پیام‌رسانی لحظه‌ای را به چیزی کاملاً منحصر به فرد تبدیل کرده است. با تلگرام، مطمئناً می‌توانید با دوستان خود به راحتی صحبت کنید. تلگرام مکان مناسبی برای ساختن یا شرکت در جوامعی از افراد با علایق مشترک است. اگر مایلید رمزنگاری سرتاسر را برای دسترسی به مخاطبان وسیع‌تر را کنار بگذارید، تلگرام گزینه‌ی مناسب شماست.

وایر (wire)

پیام‌رسان وایر یکی از گزینه‌های مطرح در زمینه ارتباطات امن و حفظ حریم خصوصی است. این پیام‌رسان با تمرکز بر امنیت و رمزنگاری قوی، توجه بسیاری از کاربران حساس به مسائل امنیتی را به خود جلب کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت وایر، استفاده از رمزنگاری سرتاسری برای تمام ارتباطات است. این بدان معناست که تمام پیام‌ها، تماس‌های صوتی و تصویری به صورت کاملاً رمزنگاری شده منتقل می‌شوند.

با این حال، وایر محدودیت‌هایی نیز دارد که ممکن است برای برخی کاربران چالش‌برانگیز باشد. یکی از مهم‌ترین این محدودیت‌ها، پایگاه کاربری نسبتاً کوچک آن در مقایسه با پیام‌رسان‌های محبوب‌تر است. این مسئله می‌تواند باعث شود که بسیاری از مخاطبان شما در این پلتفرم حضور نداشته باشند. همچنین، وایر در مقایسه با برخی رقبا، ویژگی‌های اجتماعی و سرگرم‌کننده کمتری دارد. به عنوان مثال، عدم پشتیبانی از استیکرها یا محدودیت در ایجاد کانال‌های عمومی ممکن است برای برخی کاربران ناامید کننده باشد.

واتس آپ

واتس‌اپ از آن دسته محبوبیت‌هایی را در میان کاربران دارد که شرکت‌های فناوری آرزوی آن را دارند. واتس‌اپ که در ابتدا به عنوان راهی برای اجتناب از هزینه‌های بالای پیامک بین‌المللی راه‌اندازی شد، اکنون به غول دنیای پیام‌رسان‌ها تبدیل شده است. این شرکت امنیت را جدی می‌گیرد و به طور پیش فرض، رمزگذاری سرتاسر را برای همه چت‌ها فعال می‌کند؛ البته به‌جز چت‌هایی که با حساب‌های تجاری انجام می‌شود.

احتمالا تمام اطرافیان شما از واتس‌اپ استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر به دنبال برنامه‌ای هستید که مجبور نباشید دیگران را برای نصب آن متقاعد کنید، واتس‌اپ انتخاب خوبی است. با این حال، این محبوبیت با نکات قابل تامل همراه است. اول اینکه واتس‌اپ متعلق به شرکت Meta است و این موضوع، آینده و امنیت حریم خصوصی آن را با تردید مواجه می‌کند. دوم، پشتیبان‌گیری‌های واتس‌اپ به طور بالقوه می‌توانند توسط هکرها یا مجریان قانون قابل دسترسی باشند. با این حال، این شرکت در مورد تمام این موارد شفاف‌سازی کرده و در صورت امکان، راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهد.

امن ترین پیام رسان دنیا کدام است

امن ترین پیام رسان دنیا کدام است؟

بهترین سرویس‌های پیام‌رسان از فرآیندی به نام رمزگذاری سرتاسر (end-to-end encryption) استفاده می‌کنند. در این روش، پیام‌ها به گونه‌ای رمزگذاری می‌شوند که فقط گیرندگان موردنظر (نه شرکت پیام‌رسان و نه هیچکس که فعالیت شما را جاسوسی می‌کند) می‌توانند محتوای پیام را ببینند.

سیگنال و واتس‌اپ به طور پیش‌فرض برای تمام چت‌های شخصی، گروهی، صوتی و تصویری از E2EE استفاده می‌کنند. هردوی آن‌ها همچنین از پروتکل سیگنال استفاده می‌کنند که توسط گوگل، متا (فیسبوک سابق) و دیگران ارزیابی و اجرا شده است. ما به دلیل استفاده‌ی همیشگی از رمزنگاری E2EE، سیگنال را توصیه می‌کنیم؛ واتس‌اپ و تلگرام نیز از این قابلیت استفاده می‌کنند، اما با برخی استثنائات!!

اجرای E2EE تلگرام داستان دیگری است. در تلگرام، فقط «چت‌های مخفی» به صورت سرتاسر رمزگذاری می‌شوند. تمام چت‌های دیگر، چت‌های عادی یک‌به‌یک، گروهی و سایر موارد همچنان رمزگذاری می‌شوند، اما به گونه‌ای انجام می‌شود که تلگرام کلیدهای آن را در اختیار دارد. این بدان معناست که این شرکت به طور بالقوه می‌تواند پیام‌های شما را بخواند یا مجبور شود مکالمات شما را به مراجع قانونی تحویل دهد. تلگرام می‌گوید که این کار را انجام نخواهد داد و شهرت این شرکت برای استقلال، این ادعا را تأیید می‌کند. با این حال، ما روش‌های رمزگذاری امتحان‌شده و مطمئن را به روش‌های رمزگذاری اختصاصی شرکت‌ها ترجیح می‌دهیم!

HTrembler

نظر شما