شناسهٔ خبر: 67734477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پاسخ انگلیس به ادعاها درباره «سایه طوفان»/ اوکراین منع نشده است

فارس : وزیر دفاع انگلیس گفت: اوکراین از اینکه به اهداف در روسیه حمله کنند منع نشده‌اند اما چنین کاری باید به دست خود اوکراینی‌ها انجام شود.

صاحب‌خبر -

«جان هیلی» ، وزیر دفاع انگلیس روز جمعه گفت لندن در شرایطی که برای کمک‌های تسلیحاتی خود وضع کرده اوکراین را از استفاده از این تسلیحات برای حمله به اهداف در خاک روسیه به این شرط که با قوانین بین‌المللی مطابق باشند منع نکرده است.اخیرا روزنامه «تلگراف» انگلیس به نقل از منابع مطلع ناشناس گزارش داده بود وزارت دفاع انگلیس این ادعا که لندن به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوبرد «سایه طوفان» برای انجام حملات در داخل خاک روسیه را داده رد کرده است.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» اوکراین به منظور دست زدن به چنین حمله‌ای نیاز به کسب موافقت فرانسه و یک کشور دیگر را دارد.

هیلی در مصاحبه با شبکه «بی. بی. سی رادیو ۴» مدعی شد: «ما تسلیحات را به اوکراین به منظور دفاع از حاکمیت کشورشان عرضه می‌کنیم و آنها از اینکه به اهداف در روسیه حمله کنند منع نشده‌اند اما چنین کاری باید به دست خود اوکراینی‌ها انجام شود. این کار باید در چارچوب پارامترها و محدودیت‌های قوانین بشردوستانه بین‌المللی صورت بگیرد.»پیش از این «دیمیتری پسکوف» ، سخنگوی کرملین هشدار داد اینکه لندن به کی‌یف اجازه دهد از موشک‌های «سایه طوفان» برای حملاتی در عمق خاک روسیه استفاده کند یک اقدام غیرمسئولانه و موجب تشدید درگیری خواهد بود.

کشورهای غربی از زمان شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین به روند تشدید کمک‌های نظامی و مالی خود به کی‌یف ادامه داده‌اند.کرملین هشدار داده که ادامه تشدید کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین منجر به بدتر شدن هر چه بیشتر جنگ خواهد شد. مقام‌های روسیه همچنین گفته‌اند محموله‌های تسلیحاتی که قرار است به اوکراین داده شوند یک هدف مشروع برای حملات روسیه خواهند بود.

نظر شما