شناسهٔ خبر: 67732823 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اطفای حریق مراتع اسفرجان بعد از ۳ ساعت تلاش

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اطفای حریق مراتع منطقه گردشگری اسفرجان واقع در شهرستان شهرضا خبر داد و گفت: بر اثر این حادثه ۱۰۰ هکتار از مراتع و پوشش‌های گیاهی استان در آتش سوخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در اصفهان، منصور شیشه‌فروش از  اطفای حریق در مراتع منطقه گردشگری اسفرجان شهرستان شهرضا خبر داد و گفت: ساعت 12:15 ظهر امروز گزارشی مبنی بر حادثه حریق در مراتع منطقه گردشگری اسفرجان واقع در شهرستان شهرضا دریافت کردیم. وی افزود: بعد از دریافت گزارش بلافاصله تیم‌های امدادی، یگان حفاظت از منابع طبیعی، واحدهای آتش‌نشانی و امدادی شهرداری‌های شهرضا و منظریه، روستاهای هونجان، کهرویه، اسفرجان، شهرک صنعتی به محل اعزام شدند و خوشبختانه حریق بعد از گذشت 3 ساعت و 45 دقیقه اطفا شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه متاشفانه در این حادثه به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، گرمای شدید هوا و وزش بادهای تابستانی حریق به سرعت گسترش یافته بود، خاطرنشان کرد: بر اثر این حادثه حدود 100 هکتار از مراتع درجه 2 و پوشش علوفه‌ای و گیاهان مرتعی در آتش سوختند. وی درباره دلیل این حادثه یادآور شد: علت حادثه خطای انسانی اعلام شده و مراحل بررسی و پیگیری موضوع توسط منابع طبیعی در دست پیگیری است.

شیشه فروش در ادامه نسبت به لزوم پیشگیری از وقوع حریق در مراتع به دلیل تداوم و تقویت الگوهای گرم تابستانی تا پایان مرداد ماه و افزایش دما تاکید کرده و گفت: در این راستا ارائه اموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران، عشایر، گردشگران و ساکنین مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن نمودن آتش در پوشش‌های گیاهی ضروری بوده و همچنین تدارک امکانات و تیم‌های محلی اطفای حریق  می‌تواند در پیشگیری و کنترل حریق در مراتع موثر باشد.

وی یادآور شد: تلفن‌های تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع 139 و1504 است که جهت پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امدادرسانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگو می‌باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان داشت:  در استان اصفهان 6 میلیون و 300 هزار هکتار مرتع و 414 هزار هکتار جنگل طبیعی در دست کاشت وجود دارد که با انجام مطالعات پهنه‌بندی حریق، 2 میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس واقع شده و آیت مناطق به دلیل شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله  و عوامل انسانی در برابر حریق خطرپذیر هستند.

این مقام مسئول تاکید نمود که برای پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی، ضرورت دارد که  از هر گونه اقدامی که منجر به ایجاد حریق می‌شود از جمله رها نمودن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی، اشیای براق و صیقلی، قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی  و حاشیه راه‌ها، سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات، سوزاندن ضایعات پوشش‌های گیاهی  در شهرها و روستاها خودداری کرده و باید پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماندهای گیاهی حذف شوند.

 

شیشه‌فروش با بیان اینکه برای پیشگیری و کنترل حریق در استان اقدامات موثری انجام شده، متذکر شد: تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفای حریق، ساماندهی 70 تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و 200 تیم محلی با ارائه اموزهای کاربردی ایمنی حریق، اختصاص خط ویژه 139 تلففن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق، هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضایی، توزیع سیلند گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن نمودن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی از جمله اقدامات انجام شده هستند.

وی در ادامه گفت: با توجه به نقش مراتع در تولیدات دامی و همچنین تعدیل آب و هوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی، حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست_محیطی بسیار حایز اهمیت است زیرا  وقوع حریق در مراتع  باعث حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری شده و میزان  فرسایش بادی افزایش می‌دهد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه وقوع حریق در مراتع باعث ایجاد آلودگی هوا،  عدم تولید اکسیژن و بذر های مرتعی خواهد شد، افزود: برای پیشگیری و کنترل حریق در عرصه های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش در استان اقدام و ضمن تامین اعتبار برای احداث و تجهیز 2 پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبار برای احیای مراتع  آسیب دیده  و تامین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات صعب العبور در مناطق غرب و جنوب اقدام نمایند.

انتهای پیام/170

نظر شما