شناسهٔ خبر: 67732668 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

آمار جدید از اشتغال ناقص در کشور

مطابق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران تعداد اشتغال ناقص در بهار ۱۴۰۳ حدود یک میلیون و ۹۵۲هزار و ۴۴۸ نفر بوده است این رقم نسبت به بهار۱۴۰۲ بیش از ۵۷ هزار نفر کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، طبق تعریف آماری، افراد دارای «اشتغال ناقص» شامل تمام شاغلانی است که به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و به هر دلیل دیگری، کمتر از 44ساعت در هفته کار می‌کنند و خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته هستند؛ به عبارتی این افراد به دلایل مختلف مجبور هستند کمتر از نٌرم استاندارد در هفته کار کنند. نوع فعالیت این افراد تحت عنوان اشتغال ناقص شناخته می‌شوند.

بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص جمعیت 15 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در بهار 1403، 7.9 درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 38.5 درصد از شاغلین 15 ساله و بیش‌تر، بیش از 49 ساعت در هفته کار کرده‌اند.

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که 7.9درصد جمعیت شاغل 15ساله و بیش تر دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مردان بیش تر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در بهار 1403 نسبت به فصل مشابه سال قبل0.4 درصد کاهش پیدا کرده است.

تعداد اشتغال ناقص در بهار 1403 حدود یک میلیون و 952هزار و 448 نفر بوده است این رقم در بهار1402 حدود 2میلیون و 9هزار و 982نفر بوده است. یعنی نسبت به فصل مشابه سال قبل روند کاهش داشته است.

آمار جدید از اشتغال ناقص در کشور

به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه در ماده 51قانون کار، صراحتاً عنوان شده مجموع ساعات کار مشمول این قانون در هر هفته نباید از 44ساعت تجاوز کند، بنابراین غالب کارفرمایان شاغلان ناقص، به این تفسیر که حداقل ساعت کار در هفته باید 44ساعت باشد، از ارائه خدمات و مزایای قانون کار و تأمین اجتماعی به نیروی کار خود سر باز می‌زنند.

برچسب‌ها:

نظر شما