شناسهٔ خبر: 67732285 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آتش به جان جنگل‌های بلوط کوه مروک فارس افتاد

صاحب‌خبر -

شفقنا_جنگلهای بلوط دامنه شرقی کوه مروک در سرحد کوهمره جروق از نیمروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ در حال سوختن است و فریاد طبیعت این منطقه به سوی دستگاه‌های متولی و دوستداران محیط زیست بلند است و احتمال دست درازی به طبیعت نیز وجود دارد.

به گزارش ایرنا، جنگلهای بلوط دامنه شرقی کوه مروک در سرحد کوهمره جروق از نیمروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ در حال سوختن است و دودحاصل از این آتش سوزی وسیع بر آسمان منطقه سایه انداخته است و دست یاری به متولیان شهرستانهای کازرون و شیراز وگروهای مردمی وطبیعت دوست دراز کرده است.

کوه مروک مرز شرقی شهرستان کازرون با شهرستان شیراز واقع شده است.

جنگلهای این کوه ادامه جنگل دشت برم کازرون و منتهی به جنگلهای کوهمره سرخی در جوار روستای بن زرد و سبوک و رمغان کوهمره سرخی مشرف بر آبشار دم اسب است که از روستای بورنجان به سمت شرق حدود ۱۵ کیلومتر و از روستای بن زرد کوهمره سرخی ۵کیلومتر فاصله دارد.

براساس اعلام مردم محلی و دوستداران محیط زیست منطقه اعزام گروه های امدادرسان از ۲ مسیر برای رسیدن به محل شامل کیلومتر ۲۰ جاده شیراز کازرون -جاده کوهمر سرخی روستای بن زرد آبشار دم اسب و کیلومتر ۳۰جاده کازرون شیراز پیچ روستای بورنجان به سمت سرحد کوهمره جروق (جاده خاکی) کوه مروک مقدور است.

نکات ایمنی توسط گروه‌های مردمی حامی محیط زیست رعایت شود

خدابخش جوکار، یکی از فعالان حفاظت از محیط زیست منطقه در گفت و گو با ایرنا گفت: گروهای امدارسان حتما باید بصورت گروهی و حداقل ۳نفره به منطقه اعزام شوند و از هرگونه اقدام انفرادی در این زمینه جدا خودداری شود.

وی ادامه داد: گروه‌های امدادی توجه داشته باشند که آب شرب و غذای کافی همراه داشته باشند.

جوکار بابیان اینکه علفزار های خشک منطقه و وزش باد موجب سرعت انتقال آتش است گفت: گروه های مردمی و امدادی باید پشت به باد برای خاموش کردن آتش اقدام کنند.

وی اظهار کرد: منطقه کوهستانی و پوشیده از جنگل است و باید از کفش مناسب کوه استفاده شود، به دلیل کوهستانی بودن و نیاز به تداوم ارسال آب و غذا برای گروه های امداد و مردمی از طریق هوایی می تواند در مهار آتش موثر باشد.

آتش به جان جنگل‌های بلوط کوه مروک فارس افتاد/راز باغ انگور در دل جنگل‌های زاگرس چیست؟

چگونه در جنگل‌های بلوط باغ انگوری سبز می شود؟

طی سالهای اخیر در بسیاری موارد باغ انگور در میان زاگرس و در دل جنگل‌های بلوط مشاهده می شود که با نگاهی به سابقه چند سال گذشته آن وقوع آتش سوزی در دل جنگل و بعد از آن جنگل بلوط به باغ انگور تبدیل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وقوع آتش سوزی در جنگلهای بلوط دامنه شرقی کوه مروک گفت: از این آتش سوزی مطلع هستم اما مهار آن در حال حاضر با منابع طبیعی استان است.

غلامرضا غلامی ادامه داد: بسیاری از این آتش سوزی ها عمدی و توسط انسان و آن هم با اهداف شخصی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از این نوع آتش سوزی ها باید دستگاه قضایی با جدیت و با اشد مجازات با مرتکبین برخورد کند تا دیگر شاهد این نوع رخدادها نباشیم.

او با طرح این سوال که وجود باغ انگوری در دل جنگل بلوط به چه معناست؟ گفت: افراد سودجو برای تبدیل جنگل به باغ شخصی دست به چنین اقداماتی می زنند که دستگاه های اجرایی خصوصا جهاد کشاورزی نباید به این افراد خدمات ارایه کند و دستگاه قضایی نیز باید با مرتکبین برخورد جدیدی داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما