شناسهٔ خبر: 67729506 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جنجال مانیفست گورباچف و مسعود پزشکیان/ گورباچف کیست؟

اقتصادنیوز : انتخاب یک تیتر جنجالی درباره مسعود پزشکیان منجر به واکنش های بسیاری در شبکه های اجتماعی شده است و نام میخائیل گورباچف را بار دیگر بر سر زبان ها انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، انتشار مطلبی درباره مسعود پزشکیان در یک روزنامه اصلاح طلب و نام بردن از او با عنوان «گورباچف ایرانی» در روزهای اخیر در کانون توجه مخاطبان قرار گرفت و با واکنش های بسیاری همراه شد و انتقادات بسیاری را برانگیخت.

عطاءالله مهاجرانی، وزیر دولت خاتمی در توییتی با عنوان «بلاهتی که بوی خیانت می دهد» نوشت: «باید تفحص کرد که این تیتر مسئله دار و مشکوک چگونه انتخاب شده است؟ تیتر سفارشی است؟»

خبر مرتبط
حضور پزشکیان در مراسم یادبود مرحوم حاج سید جواد حجازی

رئیس جمهوری منتخ در آئین یادبود ابوالشهیدین مرحوم حاج سید جواد حجازی و ابوی حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی‌اصغر حجازی قائم مقام دفتر مقام معظم رهبری حضور یافت.

1849398_351

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی و قائم مقام ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان هم دیگر چهره سیاسی بود که به این تیتر واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد. آذری جهرمی در توییتی در این باره نوشت: «این اُف به رهرو کلام علی علیه السلام نخواهد چسبید، ان شاالله...»

1849399_820

محمد فاضلی، چهره فرهنگی که به عنوان مشاور در برنامه های انتخاباتی صداوسیما در کنار رئیس جمهور منتخب ایران حضور داشت هم با نقد این تیتر، در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «این گونه تیتر زدن چه معنایی دارد؟برای منتخبی که شعار وفاق ملی و توافق‌سازی سر داده، این گونه تیترها مصداق بهانه دادن دست رقبای تندرو برای زدن و تضعیف گفتمان توافق‌سازی است.»

15707103

اما واکنش ها به تیتر این روزنامه تنها به جناح سیاسی نزدیک به پزشکیان محدود نشد و چهره های وابسته به جریان رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، به انتخاب این تیتر واکنش نشان دادند. مانند امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس دوازدهم و از حامیان سعید جلیلی که در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: «اگر یک روزنامه منتقد پزشکیان به او لقب "گورباچف ایرانی" میداد جای تعجب نداشت؛ چون شهرت گورباچف در دنیا به خاطر ساده لوحی در اعتماد به امریکا بود که در نهایت باعث فروپاشی شوروی شد اما اینکه یک روزنامه طرفدار پزشکیان نیز از حالا او را گورباچف توصیف میکند، نشان میدهد خطر از آنچه که همه فکر میکنند نزدیک تر است!»

بالا گرفتن انتقادات از تیتر روزنامه آرمان امروز واکنش مدیرمسئول این روزنامه را در پی داشت؛ او نیز به مانند منتقدان شبکه اجتماعی اکس را محل مناسبی برای دفاع از اقدام رسانه خود تشخیص داد و در پستی در حساب کاربری خود نوشت: «متاسفانه سوءبرداشت شده است، در متن مصاحبه آمده است پزشکیان نه گورباچف است نه... پزشکیان پزشکیان است. من بیش از دیگران به منش علوی و تفاوت بارز پزشکیان با امثال گورباچف واقفم و در این ماه آن را در روزنامه آرمان امروز انعکاس داده ام.»

سفیدی

او چندی بعد با انتشار بخشی از متن گزارش جنجالی این روزنامه، در واکنش به توییت امیرحسین ثابتی در شبکه اجتماعی اکس اینطور نوشت: «تندروی نکنید، ما قصد دفاع از گورباچف را نداریم و همه ویژگی ها و رویکردهای او مورد تایید ما نیست. نظر ما همان نظر مقام معظم رهبری است. پزشکیان، پزشکیان است، نه گورباچف و این در متن مصاحبه مورد تاکید قرار گرفته است.»

22222

گورباچف کیست؟

اما گورباچف که بود و چه کرد که نسبت دادن او به رئیس جمهور منتخب ایران با انتقادهای بسیاری همراه شده است؟ میخائیل سرگئیویچ گورباچف یک سیاست‌مدار روسی و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود. وی در ۲ مارس ۱۹۳۱ در استاوروپول، روسیه، به دنیا آمد و در ۳۰ اوت ۲۰۲۲ در مسکو، روسیه، درگذشت. گورباچف به عنوان دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ و به عنوان رئیس‌جمهور شوروی از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ فعالیت کرد.

او به دلیل برنامه‌های اصلاحی خود، معروف به پروسترویکا (بازسازی) و گلاسنوست (شفافیت)، شناخته شده است. این اصلاحات تلاش داشتند اقتصاد شوروی را اصلاح کنند و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی بیشتری به مردم بدهند. اقدامات او در نهایت به کاهش تنش‌های جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی انجامید.

گورباچف در سال ۱۹۹۰ جایزه نوبل صلح را به دلیل نقش خود در پایان جنگ سرد دریافت کرد. پس از فروپاشی شوروی، گورباچف همچنان به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود ادامه داد و در سطح بین‌المللی به عنوان یک سخنگوی برجسته در موضوعات مربوط به دموکراسی و صلح باقی ماند.

نظر شما