شناسهٔ خبر: 67728683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

برای اولین بار در کانادا ؛ یک زن فرمانده کل نیروهای مسلح شد

ژنرال « جنی کاریگنان » که در حوزه مهندسی جنگ آموزش دیده، از روز ۱۸ ژوئیه کار خود را به‌عنوان اولین زنی که فرماندهی نیروهای مسلح کانادا را برعهده دارد، آغاز کرد.

صاحب‌خبر -
او پیش از این در طول ۳۵ سال خدمت خود در ارتش کانادا، فرماندهی نیروهای این کشور در افغانستان، بوسنی و هرزگوین، عراق و سوریه را برعهده داشت.
 
به گزارش یورونیوز، ژنرال کاریگنان در جریان مراسمی که به همین مناسبت در موزه جنگ کانادا در اتاوا برگزار شد، گفت: «من کاملا آماده هستم تا این چالش چندجانبه را بپذیرم. درگیری در اوکراین و خاورمیانه، تشدید تنش‌ها در سایر نقاط جهان، تغییرات آب و هوایی، افزایش تقاضاها از پرسنل ما چه در داخل و چه خارج از کشور و تهدیدات علیه ارزش‌ها و نهادهای دموکراتیک ما، تنها تعدادی از چالش‌های پیچیده‌ای هستند که باید با آنها روبرو شویم.»
 
ژنرال کاریگنان جانشین ژنرال «وین ایری» می‌شود که از سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان ارشدترین فرمانده نظامی این کشور خدمت کرده است؛ این جایگزینی در زمانی انجام می‌شود که کانادا قصد دارد هزینه‌های دفاعی را افزایش دهد و نیروهای مسلح خود را مدرن کند.
 
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هفته گذشته از قصد دولتش برای اجرای تعهدش در قبال ناتو، یعنی اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور تا سال ۲۰۳۲ میلادی به هزینه‌های نظامی این ائتلاف بین‌المللی خبر داد.
 
به گفته دولت کانادا، انتظار می‌رود هزینه‌های دفاعی کانادا در سال مالی ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی ۱.۳۹ درصد از تولید ناخالص داخلی باشد.
 
ضرورت به مدرن‌سازی ارتش از آن رو بشدت احساس می‌شود که تا کنون روند جایگزینی تجهیزات قدیمی با تجهیزات مدرن در نیروهای مسلح کانادا کُند بوده است.
 
در همین راستا نیز فرمانده نیروی دریایی کانادا در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که این سرویس دچار یک «وضعیت بحرانی» شده و ممکن است نتواند وظایف اساسی خود را در سال ۲۰۲۴ میلادی انجام دهد.
 
ژنرال «جنی کاریگنان» نیز با اشاره به این مشکلات داخلی گفت: «ما با چالش‌های داخلی زیادی مانند استخدام و نگهداری تجهیزات مواجه هستیم. ما می‌دانیم با چه چالش‌هایی روبرو هستیم و برای مقابله با آنها چه کاری باید انجام دهیم.» جلستین ترودو نیز ژنرال «جنی کاریگنان» را «الگویی برای همه کانادایی‌ها و جهان» خوانده است.
 
آقای ترودو از زمان رسیدن به قدرت به عنوان نخست‌وزیر این کشور حدودا ۳۹ میلیون نفری، همواره سیاست‌هایی را برای تقویت «برابری جنسیتی» به اجرا گذاشته است.
 
آقای ترودو پیش از این در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز «برندا لوکی» را به عنوان اولین رئیس زن برای پلیس سواره‌نظام سلطنتی کانادا منصوب کرده بود.

نظر شما