شناسهٔ خبر: 67724882 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک‌ طراح و کارگردان تئاتر مطرح کرد؛

روند تبدیل حرکات درون کلمات به تئاتر/ انرژی و اتمسفر اهمیت دارد

فریبرز دارایی

عاطفه تهرانی کارگردان نمایش «مختصر گزارشی از یک تئوری» تاکید کرد کلمات نیز در درونشان صدا، خطوط و حرکات خاص خود را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عاطفه تهرانی کارگردان، طراح حرکت و بازیگر تئاتر که این روزها نمایش «مختصر گزارشی از یک تئوری» را در خانه نمایش دا روی صحنه برده است، درباره روند تولید این اثر نمایشی گفت: من طراح و کارگردان هستم و از جوانی درگیر فرم و حرکت، تکنیک و از همه مهم‌تر درگیر انرژی فضا و ارتباطش با انرژی در بدن هستم. آگاه هستم که هر کلمه انرژی و حرکت خود را دارد، همانطور که هر احساس، انرژی و حرکت منحصر به فرد خود را دارد و آگاه به اینکه هر انسان در فرکانسی که خود به‌وجود می‌آورد زندگی می‌کند و آن فرکانس، موج، انرژی و حرکت خاص خودش را دارد. این‌ها چیزهایی است که در عصر حاضر هم ثابت شده و هم حائز اهمیت است. با آگاهی از این نظریه یا تئوری، عناصر هم انرژی و فرکانس خود را دارند و این امر برای من در حدی جذاب بود که تصمیم گرفتم در یک تئاتر تجربه‌اش کنم و مطمئن بودم اگر به خودی خود بخواهم صرفا در غالب حرکت و فرم کارش کنم، از درک تماشاگر ما خارج خواهد بود.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتم با فضای یک سیرک و آوردن یک رینگ‌مستر توضیحات لازم به تماشاگر داده شود. با بهزاد اقطایی مشورت و ایده خود را مطرح کردم و وی هم با قلم جذاب خود آن را به نگارش در آورد. در تمرین ها تصمیم گرفتم با حرکات و اکت‌هایی که ریشه در انیمیشن‌های قدیمی دارد، متن را به سمت کمدی ببریم.

تهرانی درباره روند هدایت بازیگران این اجرا، یادآور شد: مهدیه نجفدری و شهریار کامکار شاگردهای من بودند، کامکار در دوره کرونا به صورت آنلاین و نجفدری به شکل حضوری. نجفدری در کلاس‌های من با تکنیک‌های معاصر آشنا شد. بسیار پرفورمر مستعدی بود و وی را برای کار انتخاب کردم. از آنجایی که بازیگر فیزیکال تئاتر نبود و آشنایی با نمایشگری فیزیکال نداشت و با توجه به اینکه وقت کافی برای پارتیتور کردن حرکات نداشت، تصمیم گرفتیم صحنه‌ها را با بداهه‌پردازی شروع کنیم. روی تخیل وی، روی انرژی بدن در مقابل هر عنصر، روی خطوط حرکتی هر صحنه و شکل حرکات به طور بداهه آنقدر کار کردیم و حرکات را حذف و اضافه کردیم تا هم صحنه‌ها بسته شد و هم حرکات سیو شد و در نهایت طراحی حرکات هر صحنه شکل گرفت‌.

وی اظهار کرد: با بازیگر مرد هم بسیار روی انیمیشن‌های قدیمی کار کردیم و انتخاب به سمت انیمیشن‌های دهه ۴۰-۵۰ چیزی بود که برای خود شهریار کامکار هم جالب بود و به نظرم به خوبی هم توانست از پسش بر بیاید. در کل انرژی، زمان و روزهای زیادی برای هر کدام از بازیگران گذاشته شد.

این هنرمند تئاتر در پایان درباره سبک کاری خود تاکید کرد: همانطور که هر آدمی برای ابراز احساسات از مجموعه کلمات و میمیک صورت و دست استفاده می‌کند، سبک کار ما بر این اعتقاد است که هر کلمه درون خودش فرم صدا و خطوط و حرکت خاص خودش را دارد. میمیک و دست‌ها در سبک کار ما تکرار کلیشه روزمره است و برای ما در بدن، پا و ستون فقرات از ارزش بیشتری نسبت به دست‌ها برخوردار است. برای ما انرژی و اتمسفر درون فضا و ارتباط با آن اهمیت بالایی دارد و همیشه در حال بسط‌دادن تکنیک بدن هستیم.

رامبد جوان به عنوان تهیه‌کننده نمایش «مختصر گزارشی از یک تئوری» حضور دارد. این نمایش تولیدی از خانه نمایش دا است و کسرا شاهینی مجری طرح این نمایش را بر عهده دارد.

شهریار ‌کامکار، مهدیه نجفدری و فربد ‌تکلو بازیگران این نمایش هستند.

عکس از اردلان آشناگر است.

نظر شما