شناسهٔ خبر: 67724792 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

هشدار مهم درباره حیوان‌گزیدگی

رئیس اداره بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان) وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸ مورد ابتلا به هاری در سال جاری گزارش شده، اظهار کرد: جامعه باید چگونگی مواجهه با حیوانات را آموزش ببیند که مورد گزش قرار نگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا شیرزادی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون هشت مورد ابتلا به هاری به دلیل گزش سگ در کشور گزارش شده، اظهار کرد: هنگامی که سخن از «هاری» به میان می‌آید، مرگ فرد مبتلا شده قطعی است؛ تاکنون هفت نفر از افرادی که به هاری مبتلا شده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند و یک مورد دیگر نیز تست بزاق او مثبت است. هفت مورد از تعداد مواردی هاری گزارش شده توسط سگ‌های ولگرد گزیده شده‌اند و یک مورد نیز توسط سگ گله مورد گزش قرار گرفته است.

وی درباره پراکندگی موارد هاری گزارش شده نیز به ایسنا گفت: استان‌های مازندارن و خوزستان هرکدام دو مورد و استان‌های خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و یزد نیز یک مورد ابتلا به هاری گزارش شده است.

رئیس اداره بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت درباره موارد ابتلا به هاری در سال گذشته توضیح داد: میزان اتبلا به هاری در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تفاوت ندارد. ۱۸ مورد ابتلا به هاری طی سال گذشته ثبت‌ شده که تمام این افراد جان خود را از دست داده‌اند. مرگ فرد مبتلا به هاری قطعی است.

شیرزادی با بیان اینکه اغلب موارد حیوان‌گزیدگی در سال جاری «سگ‌گزیدگی» است، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری، بیش از ۹۰هزار حیوان‌گزیدگی ثبت‌شده که ۸۰ درصد این موارد، سگ‌گزیدگی است. تمام افرادی که حیوان‌گزیدگی را تجربه کرده‌اند به مراکز وزارت بهداشت مراجعه کرده و اقدمات واکسن و سرم را دریافت کرده‌اند.

وی گفت: بیش از ۷۵۰ مرکز پیشگیری از هاری در کشور وجود دارد و تمام این مراکز به صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمت می‌کنند.

وی درباره وضعیت خدمات درمانی هاری گفت: اگرچه خدمات شست‌وشو، تزریق واکسن و سرم، گران هستند اما مراکز پیشگیری از هاری این خدمات را به صورت رایگان انجام می‌دهند. اگر فرد مبتلا به هاری شود و به بخش آی‌سی‌یو منتقل شود باید هزینه خدمات درمانی را بپردازد.

رئیس اداره بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت با اشاره به گسترش نگهداری از حیوانات خانگی خاطرنشان کرد: کسانی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند باید از بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان آگاهی کامل داشته باشند. صاحبان حیوانات خانگی باید بدانند که امکان انتقال چه بیماری‌هایی از حیوان به انسان وجود دارد؛ مهم‌ترین بیماری در خصوص پستانداران که سگ و گربه جزو این گونه جانوری هستند، هاری است. علاوه بر هاری، بیماری‌های انگلی نیز وجود دارند. حیوانات خانگی باید تحت نظر دامپزشک باشند؛ به نحوی که داروها و واکسن‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

شیرزادی با اشاره به اهمیت آموزش بیان کرد: جامعه باید چگونگی مواجهه با حیوانات را آموزش ببیند که مورد گزش قرار نگیرد. اگر فردی مورد حیوان‌گزیدگی قرار گرفت، برای دریافت سرم و واکسن به مراکز بهداشت مراجعه کند.

نظر شما