شناسهٔ خبر: 67719163 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

نگاهی به عملکرد رئیس جمهور منتخب/ بگذارید پزشکیان حرف بزند!

البته قابل‌پیش‌بینی بود که مسعود پزشکیان نمی‌تواند سوار بر اسب قدرت باشد و دیگران او را مدیریت خواهند کرد. حتی در مناظرات هم او به‌صورت آشکار اعلام می‌کرد متنی که می‌خواهد بخواند متنی است که دیگران برای او نوشته‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست-رجانیوز: دو هفته پس از انتخاب مسعود پزشکیان توسط مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مواضع او برای انتخاب کابینه و راهبردهای اصلی دولت او همچنان برای مردم مبهم است؛ چراکه او نه با مردم دیداری تدارک دیده و نه همچون سنت رؤسای جمهور پیشین، نشست خبری برگزار کرده است.
 

به گزارش رجانیوز؛ مسعود پزشکیان که از روز انتخاب خود تاکنون تنها یک‌بار در جمع حامیان خود سخنرانی داشته و بار دیگر در جمع اعضای ستاد خود برای تقدیر از آنان حضور یافته، در مورد اول سخنرانی خود را به علت ازدحام جمعیت ناتمام گذاشته و در برنامه دوم هم هیچ سخنی از خط‌مشی دولت خود به میان نیاورده است.
 

باقی زمان رئیس‌جمهور منتخب در این روزها نیز به دیدارهای دوجانبه با شخصیت‌های سیاسی و نظامی کشور گذشته و بر خلاف منتخبان دوره‌های قبل ریاست‌جمهوری و در شرایطی که همگان منتظر اعلام مواضع او درباره امور مهم دولت از جمله تشکیل کابینه هستند، او غیر از حضور در هیئات مذهبی کنش اجتماعی دیگری از خود بروز نداده است.

 

حالا در این شرایط، اتفاقی عجیب‌تر نیز رخ داد و درحالی‌که مسعود پزشکیان، کنش سیاسی خاصی نشان نداده است، محمدجواد ظریف ابتدا در یک پست توییتری و سپس با حضور در برنامه تلویزیونی، به شرح برنامه‌ها برای انتخاب کابینه پرداخت. البته ظریف در ارائه صحیح همین برنامه هم موفق نبود و به‌عنوان طراح فرایند انتخاب کابینه، اسامی وزارت‌خانه‌ها را به یاد نداشت و برخی وزارت‌خانه‌ها مثل علوم را با نام دهه هفتادی‌اش خطاب می‌کرد.

 

رئیس‌جمهور منتخب در حالی در مهم‌ترین روزهای انتخاب کابینه از فضای سیاسی دوری کرده و عنان کار را به افرادی همچون ظریف سپرده است که گویا فراموش کرده او منتخب ۱۶ میلیون نفر است و نه محمدجواد ظریف و مردم انتظار پاسخگویی از رئیس‌جمهور منتخب خود را دارند.
 

این رفتارها البته یادآور دوران تلخ ریاست‌جمهوری حسن روحانی است که تصمیم‌ها در جلسات پشت پرده گرفته می‌شد؛ اما رئیس‌جمهور درباره این تصمیمات پاسخگو نبود و کار به جایی رسید که درباره مهم‌ترین تصمیم اقتصادی سال نیز رئیس‌جمهور مدعی بود صبح جمعه متوجه شده است.

 

عدم حضور فعال و کنشگرانه مسعود پزشکیان؛ آتش اختلافات و جنگ حلقه‌های سیاسی اطراف پزشکیان برای سهم‌خواهی بیشتر از دولت را شعله‌ور کرده است و کار به جایی رسیده است که بهزاد نبوی با انتشار متنی تمنا می‌کند که اطرافیان پزشکیان دست از سهم‌خواهی بردارند و می‌نویسد: «به نظر می‌رسد شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده. از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم، به‌خاطر ایران و به‌خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند. پیشنهاد می‌کنم رئیس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند، تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند.»

 

البته قابل‌پیش‌بینی بود که مسعود پزشکیان نمی‌تواند سوار بر اسب قدرت باشد و دیگران او را مدیریت خواهند کرد. حتی در مناظرات هم او به‌صورت آشکار اعلام می‌کرد متنی که می‌خواهد بخواند متنی است که دیگران برای او نوشته‌اند.

 

پورمحمدی نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری که در مناظرات با حمله به سعید جلیلی به عنوان کاندید پوششی پزشکیان عمل می‌کرد نیز در همان ایام از قدرت‌گرفتن این نامزد اصلاح‌طلب به دلیل ضعف مدیریت ابراز نگرانی می‌کرد.

 

او با حضور در یک برنامه اینترنتی درباره پزشکیان گفت: پزشکیان مربی توانمندی نیست و دیگران او را اداره می‌کنند. او تفکر منسجمی برای مدیریت عالی کشور ندارد. پزشکیان نه تجربه دارد و نه قدرت جمع‌بندی و اجماع‌سازی دارد. [اگر رای بیاورد] حتی در بلوک فکری خودش و طرفدارانش هم دچار پراکندگی خواهد شد. من نگرانم!

 

 

مسعود پزشکیان حالا منتخب مردم است و باید به او یادآوری شود که هرچند نفس حضور در هیئت زیبا و قابل‌تحسین است اما مردم توقع دارند او این روزها بیش از حضور در میان هیئت، در میانه میدان انتخاب کابینه باشد و افراد شایسته‌ای را برای اداره کشور انتخاب کند.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما