شناسهٔ خبر: 67717115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

مقایسه MiG-35 روسی و F-16 آمریکایی؛ کدام جنگنده برنده نبرد در اوکراین خواهد بود؟ مقایسه MiG-35 روسی و F-16 آمریکایی؛ کدام جنگنده برنده نبرد در اوکراین خواهد بود؟

با ورود به ظاهر قریب‌الوقوع جنگنده های F-16 Fighting Falcon به اوکراین، سؤالاتی در مورد چگونگی رقابت این جنگنده آمریکایی با هواپیماهای روسیه مانند MiG-35 (نوع ارتقا یافته MiG-29) مطرح می‌شود. در حالی که جنگ‌های تن به تن هوایی عمدتاً مربوط به گذشته است (و ممکن است اوکراین از F-16 در نقش هوا به هوا

صاحب‌خبر -

با ورود به ظاهر قریب‌الوقوع جنگنده های F-16 Fighting Falcon به اوکراین، سؤالاتی در مورد چگونگی رقابت این جنگنده آمریکایی با هواپیماهای روسیه مانند MiG-35 (نوع ارتقا یافته MiG-29) مطرح می‌شود. در حالی که جنگ‌های تن به تن هوایی عمدتاً مربوط به گذشته است (و ممکن است اوکراین از F-16 در نقش هوا به هوا استفاده نکند) اگر جنگ هوایی بین این دو اتفاق بیفتد، کدام یک برنده خواهد شد؟

107

MiG-29 ارتقا یافته روسی که کسی آن را نمی خرد

روسیه نوع بسیار مدرن MiG-29 به نام MiG-35 Fulcrum را به عنوان یک جنگنده نسل ۴++ به بازار عرضه کرده است. نیوزویک در این باره می‌گوید: «کارشناسان نگرانی‌هایی را در مورد میگ ۳۵ که برای مناطق درگیری شدید طراحی شده بود، مطرح کرده‌اند، اما گزارش‌هایی از مشکلات راداری و موتورها وجود دارد». شاید یکی از نشانه هایی که نشان می دهد میگ-۳۵ آن چیزی نیست که روس ها ادعا می کنند، این باشد که هیچ کشوری آن را سفارش نداده است (در حالی که روسیه آن را با امید به صادرات ساخته است). در همین حال، سفارشات صادراتی برای خانواده F-16 همچنان قوی است.

108

اگر Fulcrum واقعاً یک جنگنده نسل ۴++ باشد، احتمالاً از F-16 های قدیمی پیشی می گیرد. خبرگزاری اسپوتنیک بین‌المللی مدعی است که یکی از خلبانان روسی گفته که میگ-۳۵ «از لحاظ مانورپذیری، پتانسیل رزمی و بقا با هواپیمای چند منظوره اف-۱۶ نیروی دریایی ایالات متحده برتر است». این اظهارنظر کمی گیج کننده است زیرا نیروی دریایی از F-16 استفاده نمی کند (این سرویس جنگنده F/A-18 را در اختیار دارد). و حتی اگر منظور F-16 باشد، مشخص نیست که این خلبان روسی به کدام نسخه از آن اشاره کرده است. تفاوت های بین F-16 Block 15 و F-16 Block 70/72 مانند شب و روز است.

  پروفایل F-16 پروفایل MiG-35
نقش جنگنده چندمنظوره جنگنده چند منظوره
نسخه نسخه ارتقا یافته Block 15/20 نسخه بسیار ارتقا یافته MiG-29
نسل نسل ۴ (نسخه Block 70 به نسل جنگنده های نسل ۴.۵ می ماند) نسل ۴.۵++ (ادعای بازاریابی روسیه)
سازنده جنرال داینامیکس میکویان
اولین پرواز ۱۹۷۴ ۲۰۱۶ (میگ-۲۹ در سال ۱۹۷۷)
تعداد کل نسخه های ساخته شده بیش از ۴,۶۰۰ فروند شاید ۶ فروند (بیش از ۱,۶۰۰ فروند میگ-۲۹)
موتور General Electric F110-GE-129 Klimov RD-33MK (همان موتوری که در میگ-۲۹ استفاده می شود)

در حالی که ممکن است (یا حتی به احتمال زیاد) برخی از F-16 هایی که به اوکراین داده خواهند شد، خود را در درگیری با جنگنده های روسی خانواده Su-27 Flanker (شامل Su-30، Su-34 و Su-35) و هواپیماهای مخصوص حمله به اهداف زمینی مانند Su-25 بیابند، بسیار بعید است که به طور خاص با MiG-35 درگیر شوند.

این جت تنها در سال ۲۰۱۹ معرفی شده، در تعداد بسیار کم تولید شده و تا حد زیادی در جنگ اخیر علیه اوکراین غایب بوده است (همانطور که میگ-۲۹های روسی قدیمی در این نبرد به کار گرفته نشده اند). طبق گزارش راشا تودی، ممکن است روسیه بعد از سفارش سال ۲۰۱۸ برای ۶ فروند از این هواپیما برای گروه نمایش هوایی Strikzhi ، تعداد بیشتری از این جنگنده را خریداری نکرده باشد. نه میگ ها، بلکه سوخوها هستند که تکیه گاه اصلی ناوگان جت های جنگنده روسیه هستند. خانواده فلنکر ستون فقرات قدرت جت های جنگنده روسیه را تشکیل می دهند.

109

F-16های قدیمی و محدود اوکراین

در حالی که F-16 تاریخچه رزمی هوا به هوای قابل توجهی دارد (فقط با یک شکست هوا به هوای تایید شده)، این جنگنده همچنان یک سیستم قدیمی است. جت هایی که اوکراین دریافت می کند، انواع قدیمی F-16 Block 15/20 هستند که در طول سال ها ارتقا یافته اند. گفته می‌شود، F-16 دارای کنترلگرهای پرواز با سیم است که به خلبان کنترل پرواز برتری می‌دهد. نکته مهم این است که F-16 ها در هنگام تحویل به اوکراین به چه رادارهایی مجهز خواهند شد.

  عملکرد F-16 عملکرد MiG-35
حداکثر سرعت ۲.۰۵ ماخ ۲.۲۵ ماخ
قدرت پیشرانه/پس سوز ۲۹,۵۰۰ پوند ۱۹,۸۰۰ پوند
حداکثر پیشرانه ۲۹,۵۰۰ پوند ۳۹,۶۰۰ پوند
برد ۴,۲۲۲ کیلومتر ۲,۰۳۷ کیلومتر
سقف پروازی ۵۸,۰۰۰ پا ۵۲,۰۰۰ پا
محدودیت نیروی جی ۹ جی ۹ جی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده که اوکراین به ۱۲۰ تا ۱۳۰ جنگنده غربی برای مقابله با نیروی هوایی روسیه نیاز دارد. به گزارش وبلاگ اوریکس، تاکنون در مجموع ۹۵ فروند F-16 به اوکراین قول داده شده است. با این حال، این شامل هواپیماهایی است که برای استفاده از قطعات یدکی شان تحویل داده می شوند و کل تعداد آن ها تا سال ۲۰۲۸ تحویل داده نخواهد شد. فرانسه نیز اخیراً متعهد شده که تعداد نامعلومی از میراژهای ۲۰۰۰-۵ را در اختیار اوکراین قرار دهد. آرژانتین نیز قصد دارد تعدادی جت Super-Étendard ساخت فرانسه را تحویل اوکراین دهد که به افزایش تعداد جنگنده های غربی که به اوکراین داده خواهد شد کمک خواهد کرد.

110

دیگر فاکتورها در نبرد هوا به هوا

کارآیی F-16ها به عوامل بسیاری فراتر از خود قالب و بدنه هواپیما نیز بستگی دارد. یکی از ناشناخته‌های مهم در حال حاضر این است که غرب چه موشک‌هایی را با این جنگنده ها به اوکراین تحویل خواهد داد (به عنوان مثال، بعید است که اوکراین موشک پیشرفته Meteor را از کشورهای اروپایی دریافت کند). فاکتور دیگر این است که اوکراین احتمالاً برای مدتی تنها قادر به استفاده از F-16 ها در تعداد کم – شاید تک یا دو رقمی پایین- خواهد بود است.

نمونه هایی از چیزهایی که توانایی این جنگنده را افزایش خواهند داد:

  • رادار جت جنگنده
  • آموزش خلبان
  • موشک های حمل شده
  • عوامل پشتیبانی (مانند آواکس، شبکه سازی)
  • پنهانکاری

متغیرهای دیگری که در این مرحله ارزیابی آنها دشوار است، سطح آموزش و پشتیبانی است (به عنوان مثال، میزان اطلاعاتی که نیروهای غربی از طریق آواکس ها و سایر پلتفرم های جمع آوری اطلاعات در اختیار اوکراین قرار خواهند داد). سوئد اخیراً اعلام کرده است که هواپیماهای کمیاب آواکس ASC 890 خود را مستقیماً در اختیار اوکراین قرار خواهد داد که می تواند کارایی F-16 را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

111

شاید بعید باشد که اف-۱۶های اوکراینی و میگ-۳۵های روسی در جنگ اوکراین به شکل قابل توجهی با یکدیگر روبرو شوند (به خصوص در شرایطی که ظاهراً تنها میگ-۳۵هایی که پرواز می کنند بخشی از یک تیم نمایش هوایی هستند). تاکنون در این جنگ، نبرد هوا به هوا بین جنگنده های دو کشور بسیار اندک بوده است، به طوری که اکثر جت ها (از هر دو طرف) توسط آتش های زمینی ساقط شده یا بر روی زمین نابود شده اند. اوکراین اخیراً آتشبارهای پیشرفته دفاع هوایی روسیه (از جمله اس-۳۰۰و اس-۴۰۰) را با نرخ شگفت انگیز منهدم کرده است. برخی از مفسران بر این باورند که این اقدام در مسیر آماده شدن برای ورود F-16 به ناوگان هوایی اوکراین است.

اخیرا روسیه پیشرفته ترین جت جنگنده خود، یک جنگنده نسل پنجم Su-57 Felcon را بر روی زمین در اثر حمله پهپادی اوکراین از دست داد. این احتمالاً اولین جت جنگنده نسل پنجمی بود که در نبرد از دست می رود- و با استفاده از یک پهپاد ارزان قیمت و بسیار ابتدایی نیز نابود شد.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-197687

نظر شما