شناسهٔ خبر: 67710859 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

فاجعه زباله در ویرانه‌های غزه

طبق روایت شهروندان خان یونس، یکی از شهرهای پناه‌دهنده آوارگان غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی، انباش زباله‌ها در وضعیت رو به وخامت بهداشتی، به بحرانی جدی برای شهروندان جنگ‌زده فلسطینی در این شهر تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

 در شهر غزه که در پی حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی که بیشتر محله‌های آن به طور کامل ویران شده‌اند و طبق اعلام سازمان ملل، ممکن است آواربرداری از آن ۱۴ سال طول بکشد، بولدوزرها راه را از میان تل زباله‌ها باز می‌کنند اما فرق چندانی به حال ساکنان برآشفته که کودکانشان در میان زباله‌های خیابان‌های غزه و در شرایط رو به وخامت بهداشتی آن پرسه می‌زنند، نمی‌کند.

خبرگزاری رویترز با انتشار این مطلب نوشت: «احمد شلولا» یکی از آوارگان فلسطینی شهر غزه که اکنون در خان یونس است، گفت که «ما نمی‌توانیم بخوابیم، نمی‌توانیم چیزی بخوریم، نمی‌توانیم چیزی بیاشامیم، بوی بد امانمان نمی‌دهد.»

شهروندان فلسطینی از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر ۲۰۲۳، با بحران‌های متفاوتی، یکی پس از دیگری دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. فلسطینیان به جز خطرات حملات هوایی، حملات توپخانه‌ای و زمینی رژیم صهیونیستی با بحران کمبود مواد غذایی، سوخت، آب آشامیدنی، دارو و بیمارستان‌های فعال مواجه هستند.

 زباله‌ها در این شهر در حال انباشته شدن است که یکی از پرجمعیت‌ترین مکان‌های جهان به شمار می‌رود و حالا قسمت عمده آن به ویرانه‌ای تبدیل شده. شلولا می‌گوید، مردم، شب‌ها، با پشه‌ها درگیرند و برخی دچار بیماری‌هایی مانند گال شده‌اند.

او گفت: ما از شهرداری خان‌یونس می‌خواهیم زباله‌ها را خارج کند.

خان یونس دومین شهر بزرگ نوار غزه است که ۲.۳ میلیون نفر در آن سکونت دارند.

«عمر مطر» مقام مسئول شهرداری خان‌یونس در پاکسازی زباله‌های جامد گفت که خسارات وارد آمده بر اثر جنگ و کمبود سوخت مشکل انباشت زباله را ایجاد کرده است.

 او افزود: انباشت زباله باعث ایجاد بوی بد، شیوع حشرات و جانوران جونده و نشت مایعات آلوده از زباله‌ها به ذخایر آب زیرزمینی شده است.

این ذخایر منبع اصلی آب آشامیدنی ساکنان خان یونس است. آب آشامیدنی در بیشتر غزه در دسترس نیست.

مطر در این باره گفت: محل رهاسازی و دفن زباله‌ها به درستی برای جلوگیری از نشست مایعات زباله‌ها به ذخایر آب زیرزمینی طراحی نشده‌اند.

تا کنون بیش از ۳۸ هزار نفر فلسطینی بر اثر حملات رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند.

بر اثر این حملات، ۸۵ درصد جمعیت غزه از خانه‌های خود آواره شده و بیش از ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی آن از بین رفته‌اند.

 

نظر شما