شناسهٔ خبر: 67709309 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

میزان مالیات سیگار مشخص شد/ از این مالیات در کدام بخش استفاده می‌شود؟

اقتصادنیوز: در سال جاری مالیات هر نخ سیگار تولید داخل با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته ۵۷ تومان و ۵ ریال، سیگار تولید داخل با نشان خارجی ۱۲۵ تومان و سیگار خارجی ۱۲۰۰ تومان تعیین شده است. منابع حاصل از مالیات سیگار به مصارفی همچون کاهش مصرف دخانیات،‍ درمان بیماری‌های ناشی از آن و توسعه اماکن ورزشی اختصاص می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، معاونت درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در راستای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، میزان مالیات سیگار و تنباکو را اعلام کرد.

در ابلاغیه معاونت درآمدهای مالیاتی به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور آمده است:

«در اجرای مفاد جزء (۱) ماده (۷۳) قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر:

علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰.۳.۲، مالیات عملکرد، حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات هر نخ سیگار و هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور مصوب ۱۴۰۱.۱۲.۲۴ سالانه به شرح زیر افزایش می‌یابد:

خبر مرتبط
شکست سنگین دولت در مالیات‌ستانی از خودروهای گران قیمت/ دست فرمان تغییر کرد؟

اقتصادنیوز: ماجرای مالیات‌ستانی دولت از خودروها و خانه های گران قیمت همچنان برای دولتی‌ها چالش است؛ نوعی از مالیات که اگرچه با هدف قرار دادن قاعده مالیاتی برای خودروها و خانه هایی که لوکس خوانده می شد تدوین و تصویب شد اما گزارش ها از عدم تحقق آن حکایت دارد. مرکز پژوهش های مجلس اخیرا در گزارشی با تمرکز بر مالیات سالیانه خودروهای گران‌قیمت اگرچه به بهبود وضعیت اجرای این نوع مالیات اشاره دارد اما روی دیگر سکه که با واکاوی عملکرد دولت در سال 1402 نمایان می‌شود، بر این مطلب که مالیات بر خودروها و خانه‌های گران‌قیمت در عمل سیاستی محتوم به شکست است، مهر تایید می‌زند.

ـ هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی پانزده درصد (۱۵%)

ـ هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین‌المللی بیست و پنج درصد (۲۵%)

ـ هر نخ سیگار وارداتی با هر نشان پنجاه درصد (۵۰%)

ـ هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی تولید داخل بیست درصد (۲۰%)

ـ‌ هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی وارداتی آماده مصرف پنجاه و پنج درصد (۵۵%)

صد در صد (۱۰۰%) درآمدهای حاصل از اجرای این جزء توسط سازمان امور مالیاتی کشور وصول و به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌گردد و در بودجه های سنواتی جهت کاهش مصرف دخانیات،‍ پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کم‌برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس اختصاص می‌یابد».

مالیات سیگار

نظر شما