شناسهٔ خبر: 67707333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

عملیات در اقلیم کردستان ادامه دارد/از کشورهای همسایه در زمینه مبارزه با PKK انتظار همکاری داریم

وزیر دفاع ترکیه در سخنانی با بیان این که عملیات ترکیه در خاک عراق و سوریه ادامه دارد از کشورهای همسایه خواست تا در این عملیات با ترکیه همکاری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از کردپرس، یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه در سخنانی از تداوم عملیات  در خاک کردستان عراق و سوریه خبر داد و از کشورهای همسایه خواست تا در زمینه مبارزه با نیروهای حزب کارگران کردستان (PKK) با دولت ترکیه همکاری کنند.

یاشار گولر به مناسبت هشتمین سالگرد کودتای نافرجام 15 جولای در مصاحبه بلندی با خبرگزاری آناتولی به بررسی عملیات ترکیه در کشورهای همسایه پرداخت. 

هدف ترکیه از آغاز سری عملیات پنجه خشکاندن ریشه های PKK در سرچشمه های آن بود

او درباره سری عملیات «پنجه» که در خاک اقلیم کردستان عراق انجام می شود، با بیان این که عملیات سلسله عملیات پنجه برای جلوگیری از ایجاد کریدور تروریستی در شمال عراق راه اندازی شده است، گفت: «در چارچوب مبارزه با تروریسم، رویکرد امنیتی جدیدی برای تضمین امنیت مرزهای ما اتخاذ شد. برای اطمینان از اینکه شهروندان ما در یک محیط امن زندگی می کنند و با اتکا به رویکردهای آینده نگرانه استراتژیک، یک استراتژی چند بعدی و جامع علیه تروریسم اتخاذ شد. این رویکرد هم خشکاندن ریشه های تروریسم در سرچشمه های آن فراتر از مرزهای ما بود.»

از مناطقی که به آن پا گذاشته ایم عقب نمی کشیم و در حال گسترش سلطه خود در میدان هستیم

گولر با اشاره به آغاز سری عملیات پنجه از سال 2019 گفت: «ما با رفتن به  مناطقی که پیشتر ادعا می شد این مناطق غیر قابل دسترسی هستند، توانستیم سازمان تروریستی را به مرز فروپاشی برسانیم. تا کنون دو هزار و شش تروریست در این عملیات خنثی شده اند.»

وزیر دفاع ترکیه افزود: «ما به منظور توسعه و گسترش کنترلی که تاکنون با موفقیت در میدان ایجاد کرده ایم و برای از میان برداشتن ظرفیت عمل و حرکت سازمان تروریستی، سنگ تمام گذاشته ایم. از مناطقی که به آن پا گذاشته ایم عقب نمی کشیم و در حال گسترش سلطه خود در میدان هستیم.»

در پاکسازی شمال عراق از PKK کاملا مصمم هستیم

یاشار گولر با تکرار سخنان اخیر رئیس جمهور ترکیه گفت: «نیروهای مسلح ترکیه هرگز اجازه ایجاد یک کریدور ترور را در آن سوی مرزهای جنوبی ما نمی دهند. ما مصمم هستیم که بلای تروریسم را که 40 سال است کشور ما را درگیر کرده از میان برداریم، قفل امنیتی را به طور کامل ببندیم و شمال عراق را کاملاً از وجود تروریست ها پاکسازی کنیم.»

با عملیات در کردستان سوریه از ایجاد کریدور تروریستی در جنوب کشورمان جلوگیری کردیم

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به تداوم عملیات فرامرزی ترکیه در خاک سوریه گفت: «اندکی پس از کودتای خائنانه 15 جولای، با عملیات همه جانبه ای که علیه سازمان های تروریستی مانند PKK/KCK/PYD/YPG و داعش در شمال سوریه و عراق انجام شد، ضربه بزرگی به سازمان های تروریستی وارد شد. به منظور تامین امنیت مرزها و شهروندان مان با انجام عملیات، از ایجاد کریدور تروریستی در جنوب کشورمان جلوگیری شد، از موج جدید مهاجرت از سوریه به کشورمان جلوگیری شد و امنیت مرزهای ما نیز تامین شد.»

ناتو و کشورهای همسایه همچنان به بهانه های مختلف از تروریست ها حمایت می کنند

گولر با انتقاد از این که کشورهای عضو پیمان ناتو به اندازه کافی در عملیات ترکیه در کردستان سوریه و عراق از این کشور حمایت نمی کنند، گفت: «همچنان مشاهده می کنیم که پیشرفتی درباره رویکرد ناتو در زمینه مبارزه با تروریسم حاصل نشده است. ما حمایت لازم را از سوی کشورهای همپیمان خود همپنین همسایگانمان در زمینه مبارزه با تروریسم نمی بینیم. آنها همچنان با بهانه ها و روش های مختلف از تروریست ها حمایت می کنند.»

از همسایگان و متحدانمان انتظار داریم برای تامین امنیت ملی ترکیه با ما همکاری کنند

وزیر دفاع ترکیه کشورهای همسایه را به همکاری با ترکیه برای مبارزه با PKK فراخواند و گفت: «ما از همسایگان و متحدانمان انتظار داریم رویکردهای خود را تغییر دهند و در موضوعاتی که مستقیماً بر امنیت ملی ما تأثیر می گذارد، با ما همکاری کنند و این خواسته را در هر فرصتی به آنها اعلام می کنیم.»

نظر شما