شناسهٔ خبر: 67706401 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار خواندنی ها و دیدنی ها

کشف یک سازه مرموز زیرزمینی

باستان‌شناسان بقایای سازه‌ مرموز زیرزمینی «مایا»ها در مکزیک را کشف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان با کاوش در مکزیک یک سازه مرموز زیرزمینی با دیوارهای رنگ‌آمیزی شده را در زیر یک محوطه متعلق به «مایا»ها کشف کردند.

«لایوساینس» نوشت، گروهی از باستان‌شناسان هنگام کاوش در بقایای یک محوطه متعلق به «مایا»ها که برای انجام بازی‌های تشریفاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت این سازه را کشف کردند.

«ایوان اسپاراج» (Ivan Šprajc)، باستان‌شناس مؤسسه انسان‌شناسی اسلوونی و مدیر کاوش اخیر در گفت‌وگو با «لایوساینس» توضیح داد: «ما قسمت‌هایی از یک ساختمان قدیمی‌تر را پیدا کردیم که دیوارهای رنگ‌آمیزی‌شده داشت، اما فقط با کاوش‌های بیشتر ممکن است شکل آن ساختمان زیرین و عملکرد آن را تشخیص دهیم.»

به گفته این باستان‌شناس، این یافته ظاهرا ساختار بسیار مهمی است، زیرا محوطه‌های بازی‌های تشریفاتی فقط در مکان‌های اصلی مایاها یافت می‌شوند که مراکز سیاسی منطقه‌ای آنها بودند.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی موسسه انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک منتشر شده است،‌ ممکن است قدمت این سازه به دوره کلاسیک پیشین (۲۰۰ تا ۶۰۰ میلادی) بازگردد.

پیش‌تر «اسپاراج» و همکارانش منطقه وسیعی از دشت «مایا»ها در ایالت «کامپچه» مکزیک را با فناوری «لیدار» که میلیون‌ها ارتعاش لیزری را از یک هواپیما پرتاب می‌کند و امکان ترسیم توپوگرافی منطقه را فراهم می‌کند،‌ بررسی کردند و تاکنون چندین سکونتگاه مایا و بقایای ساختمان‌های مسکونی و معبدهای هرمی‌شکل را پیدا کرده‌اند.

این گروه از باستان‌شناسان در سال ۲۰۲۳،‌ یک شهر گمشده «مایا»ها به نام «Ocomtún» که شامل چندین هرم بزرگ متعلق به بازه زمانی ۲۰۰ تا ۹۰۰ میلادی می‌شد را کشف کردند.

یاشار سلطانی بیوگرافی یاشار سلطانی

نظر شما