شناسهٔ خبر: 67706314 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بهترین رنگ آهن + 6 مورد از بهترین رنگ ها برای فلزات

صاحب‌خبر - آهن یکی از پرکاربردترین موادی است که برای ساخت انواع تجهیزات و امکانات مورداستفاده در ابعاد مختلف زندگی کاربرد دارد. باوجود مقاومت بالای انواع آهن، باید در مقابل تغییرات آب‌وهوایی، رطوبت و آفتاب محافظت شود.

رنگ آهن یکی از راه‌های محافظت از این ماده دربرابر عواملی است که ممکن است باعث خوردگی یا زنگ‌زدگی انواع مقاطع فلزی از جمله ورق آهن ‌شوند. گفتنی است بررسی قیمت ورق آهن به عنوان یکی از مقاطع پرکاربرد و نیز سایر محصولات فلزی، از مراکز معتبر امکان‌پذیر است.

در این مقاله انواع رنگ آهن را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه همراه ما باشید.

اهمیت رنگ کردن آهن

رنگ‌آمیزی آهن سطح فلز را زیباتر و مقاومت آن را در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی بیشتر می‌کند.

همچنین انواع رنگ آهن با ایجاد یک‌لایه حفاظتی در برابر آفتاب، باران، برف، و جوشش شیمیایی در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، سایش ظاهری جذاب و زیبا برای آهن فراهم می‌کند و باعث افزایش طول عمر آن می‌شود.

رنگ داغ، رنگ اپوکسی، اسپری رنگ، رنگ پودری و رنگ کوره‌ای انواع روش‌های رنگ‌آمیزی هستند.

در هر روش رنگ‌آمیزی باید رنگ‌های مناسب باتوجه‌به نوع کاربرد و شرایط خاص فلز در محیط‌های مختلف انتخاب شوند. همچنین، استفاده از روش‌های صحیح و مناسب در رنگ‌ فلز، می‌تواند به بهبود مقاومت فلز و طول عمر آن کمک کند.

مقاومت‌سازی در برابر خوردگی

رنگ فلزات، به‌ویژه با روش آنودایز، از شیوه‌های مهم افزایش مقاومت فلزاتی مانند آلومینیویم، منیزیم و تیتانیوم است.

بروز ویژگی‌های فلزات

رنگ کردن آهن باعث بروز و نشان‌دادن ویژگی‌های فلزات می‌شود. رنگ‌کردن فلزات به‌وسیله روش‌های مختلف، می‌تواند خاصیت‌های آن‌ها را نشان دهد؛ مثلاً از رنگ سبز برای رنگ‌آمیزی مس، از رنگ زرد برای فلز کادمیوم و رنگ قرمز برای آهن کاربرد دارد.

محافظت در برابر اشعه‌های مضر و کاهش انعکاس نور

اشعه‌های UV برای تجهیزاتی مانند تجهیزات نظامی و مخزن‌های پزشکی مضر است. رنگ آهن علاوه‌بر اینکه از انعکاس نور جلوگیری می‌کند مانع آسیب‌های اشعه‌های مضر می‌شود.

بهبود مقاومت الکتریکی

مقاومت الکتریکی فلزات با رنگ کردن آنها افزایش پیدا می‌کند و عمر آنها را طولانی‌تر می‌کند.

مقاومت در برابر خش‌ها

رنگ کردن آهن از آسیب‌هایی مانند افتادن خط و خش بر روی فلزات جلوگیری می‌کند.

انواع رنگ آهن

رنگ‌های تولید کارخانه‌ها اغلب با غلظت زیاد به بازار عرضه می‌شوند و برای استفاده از آنها باید با روغن یا آب ترکیب شوند. رنگ آهن براساس نوع حلالی که با رنگ اصلی ترکیب می‌شود به دو دسته رنگ‌های فلز برپایه روغن و رنگ فلز بر پایه آب تقسیم می‌شوند.
  • حلال‌های پایه روغن معمولاً از مواد نفتی مانند تینر به‌دست می‌آیند که مواد آلی چسبناک را حل می‌کند. رنگ‌های پایه روغن دیر خشک می‌شوند، اما سطح پوششی براق و مقاوم‌تری ایجاد می‌کنند. کمی بدبو هستند و استنشاق مداوم بوی آنها ممکن است باعث مسمومیت شود.

    رنگ‌های پایه آب که به رنگ لاتکس هم معروف‌اند، در مقابل دما مقاوم‌اند، بو ندارند و سازگار با محیط زیست تولید می‌شوند. همچنین تمیزکردن آنها راحت است. در هنگام رنگ‌آمیزی می‌توان چند بار آن را تجدید کرد؛ چون سریع خشک می‌شود.

    اسپری‌های رنگی نوع دیگری از رنگ آهن هستند که برای رنگ‌آمیزی سطوح خش‌دار و ناصاف مناسب هستند.
در ادامه 6 نوع پرکاربرد رنگ آهن را بررسی می‌کنیم:

رنگ رزینی الکید

رنگ آهن رزینی الکید که معمولاً برای رنگ‌آمیز ورق گالوانیزه هم کاربرد دارد، دارای قابلیت چسبندگی فوق‌العاده به فلزات است. این نوع رنگ در مقابل آتش‌سوزی مقاوم نیست و نباید برای وسایل گرمایشی از آن استفاده کرد.

رنگ اکریلیک

اکریلیک از سازه‌های فلزی در برابر خوردگی محافظت کند، ماندگاری زیادی دارد و ترک نمی‌خورد. اکرلیک در دماهای بالا هم استحکام خود را حفظ می‌کند؛ به‌همین‌دلیل از آن برای رنگ‌آمیزی رادیاتورهای گرمایشی استفاده می‌شود. اکرلیک همچنین در مقابل آتش‌سوزی مقاوم است و تا هشت سال دوام می‌آورد.

رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی یا کف‌پوش با اجرای آسان، حاوی فنل A متشکل از دو نوع سخت‌کننده به اسم‌های پلی‌آمید و پلی آمین، فلز را در مقابل رطوبت و اکسیدشدن مقاوم می‌کند. همچنین رنگ اپوکسی آهن را جلا می‌دهد و مانع جذب گردوغبار می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تمیزکردن آهن راحت‌تر شود.

این رنگ به‌دلیل مواد سمی آن برای رنگ‌آمیزی لوازم خانگی مناسب نیست، اما برای رنگ‌آمیزی سطح خارجی وسایل گرمایشی، به‌دلیل تحمل گرمای زیاد، قابل استفاده است.
مراحل اجرای رنگ اپوکسی عبارت‌اند از:
  • سطح فلز را با دقت پاک کنید.

    با استفاده از مواد شوینده، مانند الکل، بنزین یا روغن‌موتور سطح را تمیز کنید.

    بگذارید سطح فلز خشک شود.

    رزین اپوکسی و عامل اتصال را با به نسبت مساوی مخلوط کنید.

    رنگ را روی فلز بریزید و با استفاده از برس، سطح را پوشش بدهید.

    به مدت 24 ساعت منتظر بمانید تا خشک شود.

    پس از خشک‌شدن آن را با کاغذ سنگ‌زنی یا دیسک سنگ‌زنی صیقلی کنید.

    برای پوشش نهایی رنگ را روی سطح بریزید.

    مجدداً 24 ساعت منتظر بمانید تا خشک شود.

    پس از خشک‌شدن سطح، آن را با یک‌پارچه نرم و خشک تمیز کنید.
رنگ اپوکسی را به‌همین‌صورت می‌توانید روی فلزهای مختلف مانند آهن، آلومینویم و مس اجرا کنید.

رنگ اپوکسی به‌دلیل مقاومت در برابر خوردگی، رطوبت، حرارت و اشعه UV ماندگاری زیادی دارد.

رنگ چکشی

رنگ چکشی به پودرهای اپوکسی، اکریلیک، آلکیدی، آلومینیوم و شیشه پودرشده است که به‌دلیل بافت خشن، به آن چکشی گفته می‌شود. سطح فلزی که از طریق رنگ چکشی رنگ‌آمیزی شده است، بافتی خشن و چکشی دارد.

رنگ روغنی

رنگ روغنی با پایه خشک‌کننده تولیدشده از روغن‌های طبیعی است. این نوع رنگ در مقابل آفتاب و رطوبت مقاوم نیست؛ به‌همین‌دلیل از آن در فضاهای بسته استفاده می‌شود. از این نوع رنگ برای پوشش لوازم خانگی استفاده می‌شود.

رنگ پلی یورتان

ویژگی بارز رنگ پلی اورتان که بر پایه پلی ایزوسیانات ساخته می‌شود، مقاومت آن در مقابل نور خورشید است و پلی ایزوسیانات موجود در آن رزین اکریلیک را سخت می‌کند.

ظاهر رنگ پلی یورتان براق و یکنواخت است و ویسکوزیته باکیفیتی دارد، سریع خشک می‌شود و در مقابل نفوذ مواد شیمیایی، بازی و اسیدی مقاومت نشان می‌دهد.

از رنگ پلی اورتان معمولاً برای رنگ‌آمیزی سطوح تجهیزات کشاورزی، پل‌های عابر پیاده، کشتی‌ها، ماشین‌آلات، سکوهای نفتی و قطعات خودرو استفاده می‌شود.

این رنگ را می‌توانید با استفاده از غلتک، برس، اسپری هوا یا اسپری بدون هوا اجرا کنید. دقت کنید که این رنگ قابل‌اشتعال است و باید دور از حرارت و در ظرف‌های مخصوص قرار بگیرد.

آموزش رنگ آمیزی آهن

فرایند رنگ‌آمیزی با آماده‌سازی سطح فلز و انتخاب رنگ مناسب آغاز می‌شود. فلزات باتوجه‌به آهنی بودن یا نبودنشان نوع رنگ‌آمیزی و رنگ‌پذیری متفاوتی دارند. فلزات آهنی یا غیرآهنی تقسیم کرد. مثلاً استیل، فلز آهنی رنگ‌پذیر است.

در فرایند رنگ‌آمیزی فلزات، آماده‌سازی مرحله مهمی است و قبل از آن باید زنگ‌زدگی‌ها و ناهمواری‌ برطرف شوند.

همچنین، روغن به‌عنوان رایج‌ترین آلودگی فلز، کیفیت رنگ‌آمیزی را کاهش می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل روغن را با حالای مانند الکل دناتوره از سطوح فلزی جدا می‌کنند.

خوردگی فلزات را هم با یک برس سیمی از سطح جدا می‌کنند تا فلز هموار و مسطح باشد. پس از آن یک لایه رنگ آستر اجرا می‌شود. پس از خشک شدن آستر، نوبت به رنگ فلز می‌رسد.

برای رنگ‌هایی با پایه آب از برس‌هایی با الیاف نایلون یا پلی‌استر استفاده می‌شود. رنگ‌های آلکیدی با برس‌هایی اجرا می‌شوند که الیاف طبیعی دارند.

جمع‌بندی

رنگ‌آمیزی فلزات به‌عنوان یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش طول عمر فلزات استفاده می‌شود. استفاده از انواع رنگ مخصوص فلزات از آنها در مقابل اثرات منفی نور خورشید و رطوبت محافظت می‌کند و یکی از راه‌های تنوع‌بخشیدن به طراحی‌های داخلی و خارجی و زیباسای فضا است.
 

نظر شما