شناسهٔ خبر: 67705823 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

«وضعیت پایگاه میراث جهانی لوت در کرمان خوب نیست»

صاحب‌خبر -

۲۷ تیر سالروز ثبت جهانی میراث بیابان لوت است و به این مناسبت ایسنا گزارشی از تهدیدات علیه ثبت جهانی بزرگ‌ترین میراث جهانی ایران تهیه کرده است و در آن رئیس مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان دانشگاه تهران هشدار داده است.

به گزارش سایت کرمان‌نو به نقل از ایسنا، «حمیدرضا ناصری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، با افزایش آفرودها در سال‌های اخیر خطر خارج‌شدن از فهرست میراث جهانی لوت را تهدید می‌کند؛ اما معین افضلی مدیر پایگاه میراث جهانی لوت می‌گوید هیچ اخطار یا کارت زردی از یونسکو نگرفتیم و امتیاز خوبی هم داشتیم؛ اما وضعیت مدیریت، بودجه و امکانات در پایگاه جهانی لوت خوب نیست.

او با بیان این‌که گردشگری و آفرود در مناطق کویری و بیابانی به‌ویژه طی یک دهه اخیر و با ورود انواع و اقسام خودروهای دو دیفرانسیل و SUV افزایشی تصاعدی داشته است، در ادامه تصریح کرد: در انجام فعالیت‌های گردشگری و آفرود و سافاری، علاوه بر دانش فنی در خصوص خودرو و مهارت‌های رانندگی لازم است تا اخلاق گردشگری و آفرود موردتوجه قرار گیرد.

معین افضلی، رئیس پایگاه میراث جهانی لوت در کرمان اما می‌گوید وضعیت لوت به‌قدری حساس نشده که از یونسکو اخطار بگیریم و بر اساس شاخصه‌های یونسکو هم لوت هر سال ارزیابی شده و امتیاز خوبی گرفتیم؛ اما این موضوع که خودروها و گردشگران سافاری در سال‌های اخیر خیلی بیشتر شدند و افزایش این روند ممکن است به بیابان ارزشمند لوت آسیب بزند، موضوع درستی است.

افضلی افزود در خصوص مدیریت و بودجه در بیابان لوت مشکل داریم و وضعیت امکانات و نیروی انسانی در این پایگاه جهانی مناسب نیست.

او می‌گوید بیشتر اعتبارات جهانی در حوزه میراث جهانی به مکان‌های تاریخی مهم مانند تخت‌جمشید و ارگ بم واگذار می‌شود و معمولاً بیابان لوت سهم ناچیزی از اعتبارات را برخوردار است.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت با اشاره به اینکه این میراث جهانی هیچ ورودی و خروجی ندارد و برخلاف آثار ثبت جهانی دیگر حفاظت صحیحی ندارد، گفت: قرار بود یک گیت ورودی و خروجی برای کویر لوت و کلوت‌ها در استان کرمان داشته باشیم که با اعتبارات ریاست‌جمهوری تقریباً تکمیل و آماده بهره‌برداری است؛ اما برای یک میراث جهانی با این عظمت باید یک گیت با وظایف کامل‌تر تعبیه شود.

او افزود: «وظایف گیت ورودی به یک میراث جهانی چیست؟ نباید برای ورود به چنین میراثی یک ورودی تعیین شود؟ ما بارها از طریق استان پیگیری کردیم؛ اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.»

انتهای پیام

نظر شما