شناسهٔ خبر: 67705774 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

راه‌اندازی اولین شیرخوارگاه بدون فرزند در مشهد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: برای اولین بار در کشور طرح شیرخوارگاه بدون فرزند در مشهد اجرایی شد و شیرخوارگاه علی اصغر در طول ۶ ماه گذشته بدون فرزند است؛ فرزندان موجود پذیرش روزانه هستند و حداکثر ظرف یک هفته براساس مقررات تحویل خانواده می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، مسعود فیروزی در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی گفت: پایان سال 1399 تعداد خانوار‌های مددجویان تحت پوشش بهزیستی 181 هزار و 641 خانواده بود و پایان خرداد 1403 به 208 هزار و یک نفر رسید که 14.5 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: تعداد افراد تحت پوشش از 499 هزار و 396 نفر در پایان سال 99 با 10 درصد افزایش به 549 هزار و 838 نفر در خرداد 1403 رسید بنابراین تعداد زنان سرپرست خانوار نیز با 48 درصد افزایش از 13 هزار و 782 نفر به 20 هزار و 446 نفر رسید و دیگر زن سرپرست خانوار تحت پوشش در بهزیستی خراسان رضوی نداریم.

150 هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی خراسان رضوی

فیروزی با بیان اینکه جامعه هدف بهزیستی بسیار گسترده است، عنوان کرد: حدود 150 هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی داریم و این درحالی است که در تمام بخش‌ها 60 هزار پرونده در حوزه افراد محروم، نیازمند، زنان سرپرست خانوار، زنان بی‌سرپرست، زنان خودسرپرست، ایتام و افراد مختلف وجود دارد که در مجموع 210 تا 220 هزار پرونده می‌شود و اگر بُعد خانوار را در نظر بگیریم، مجموع آنها 700 هزار پرونده خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیش از 10 درصد جمعیت خراسان رضوی، تحت پوشش اداره کل بهزیستی هستند خاطرنشان کرد: سال گذشته به تمام فرزندان ما که ترخیص شدند، 200 میلیون تومان بلاعوض دادیم که مبلغ قابل توجهی بود.

خدمات کاشت حلزون به 230نفر در سال گذشته

فیروزی تصریح کرد: سال گذشته برای کاشت حلزون به 230 نفر ارائه خدمت کردیم و حدود 30 هزار غربالگری ژنتیک انجام شد که از تولد بیش از 600 جنین دارای معلولیت قطعی جلوگیری و ختم بارداری اعلام شد.

وی بیان کرد: سال گذشته بیش از 100 هزار نوزاد با ضریب نفوذ 99 درصد توسط دستگاه‌های پیشرفته غربالگری شدند و همکاران و کارشناسان باتجربه بهزیستی در زایشگاه برای آنها غربالگری ژنتیکی انجام دادند. 370 هزار غربالگری بینایی برای کودکان سه تا پنج سال نیز انجام شد.

300 مرکز شبانه‌روزی و100خانه فرزندان در خراسان رضوی

وی تاکیدکرد: حدود 300 مرکز شبانه‌روزی با 25 تا 30 هزار افراد مقیم، 100 مرکز توانبخشی روزانه و 100 خانه فرزندان برای فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست در استان وجود دارد که از فرزندان سه تا 18 سال نگهداری می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: باتوجه به اینکه نوع نگاه شهید رئیسی به طبقه فرودست که غالبا جامعه هدف بهزیستی هستند، نگاه تاثیرگذار، جدی و دغدغه‌مندانه به این جامعه بود و ایشان بار‌ها در مراکز جامعه هدف بهزیستی حضور پیدا کردند.

8درصد میانگین سازش در خراسان رضوی از کشور بیشتر است

وی میزان سازش در بین زوجین متقاضی طلاق را 28 درصد دانست و افزود : این آمار 8درصد از میانگین سازش کشوری بیشتر است و ما در سال گذشته سیر صعودی طلاق در خراسان رضوی متوقف شد و حتی یک درصد کاهش پیدا کرد.

فیروزی گفت: کمک هزینه اجتماعی و معیشت زنان سرپرست خانوار از 11 هزار و 545 نفر به 20 هزار و 187 نفر رسیده و 75 درصد افزایش داشته که امروز دیگر هیچ فردی پشت نوبت نیست و مبلغ کمک هزینه از پنج میلیارد و 900 میلیون تومان ماهانه به 30 میلیارد تومان رسیده و حدود 400 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی از افزایش 25 درصدی حق پرستاری خبر داد و اضافه کرد: حق پرستاری افراد ضایعات نخاعی از 1734 نفر تحت پوشش به 2145 نفر رسیده و 25 درصد افزایش داشته، همچنین مبلغ با 326 درصد افزایش از ماهیانه یک میلیارد تومان به چهار میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده ، دیگر یک فرد دارای ضایعه نخاعی پشت نوبت مستمری، حق پرستاری و کمک هزینه لوازم بهداشتی وجود ندارد.

استخدام سه درصد معلولان در دولت سیزدهم

فیروزی در خصوص استخدام سه درصد معلولان در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: برای این استخدام سه اتفاق افتاد ، اول اینکه با مکاتبات متعدد قید کردند این استخدام به استناد قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باید جدی گرفته شود. دوم این بود که توسط دولت صادر شد، مبنی بر اینکه اگر هر دستگاهی در آزمون استخدامی سه درصد را لحاظ نکند، این میزان از بین نمی‌رود، ذخیره شده و در اولین آزمون استخدام بعدی آن کمبود به سه درصد بعدی اضافه می‌شود، کار سوم این بود که در کل 11 آزمون گذشته تمام سه درصد‌هایی که باید دستگاه‌ها لحاظ می‌کردند و نکردند، محاسبه شد.

وی اذعان کرد: در ابتدای اردیبهشت آزمون ویژه استخدام افراد دارای معلولیت در سراسر کشور برگزار شد و این درحالی است که تعداد کل سه درصد‌ها 4300 نفر بود که به تفکیک دستگاه و استان 12 هزار نفر افراد دارای معلولیت شرکت کردند، احتمالا تا پایان این ماه نتیجه آزمون اعلام خواهد شد و امیدواریم در 6 ماهه اول امسال به کار گرفته شوند چرا که این کار برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد، سهمیه استان در این آزمون حدود 320 نفر است.

اولین شیرخوارگاه بدون فرزند در مشهد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: کار دیگری که برای اولین بار در کشور و استان اتفاق افتاد، این بود که سرفصل دسترس‌پذیری در سند تحول استان گنجانده شد. در اولین گام 3022 پروژه در هفت شهر بالای 100 هزار نفر تعریف شد. کار دیگری که با همکاری دستگاه قضایی به خصوص دادستان در استان اتفاق افتاد، شیرخوارگاه بدون فرزند بود که در حال تسری به سایر استان‌هاست. شیرخوارگاه علی اصغر در طول 6 ماه گذشته بدون فرزند است و فرزندان موجود پذیرش روزانه هستند که حداکثر ظرف یک هفته براساس مقررات تحویل خانواده می‌شوند.

فیروزی بااعلام اینکه 1236 پرونده تحت پوشش را تحت عنوان تیم مدیریت مورد قرار دادیم، گفت: 5000 بازدید از منزل این افراد انجام شد و 613 نفر حدود 50 درصد توسط خانواده پذیرش شدند بنابراین 4640 جلسه آموزشی برای این بهبودیافتگان برگزار شد و حدود 450 نفر به میزان 40 درصد اشتغال موفق داشتند ، 940 نفر حدود 70 درصد از این تعداد یک سال پاک هستند.

غربالگری100 هزار نوزاد با ضریب نفوذ 99 درصد

وی گفت: کار بعدی در استان یکی از طرح‌های مشترک دادگستری و بهزیستی به نام طرح سازش طلاق بود که این طرح هفت سال است که انجام می‌شود، میزان سازش در بین زوجین متقاضی طلاق 28 درصد بوده و هشت درصد از میانگین سازش کشوری بیشتر است. سال گذشته سیر صعودی طلاق در خراسان رضوی متوقف شد و حتی یک درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش تسنیم در سال گذشته بیش از 100 هزار نوزاد با ضریب نفوذ 99 درصد توسط دستگاه‌های پیشرفته غربالگری شدند و همکاران و کارشناسان باتجربه بهزیستی در زایشگاه برای آنها غربالگری ژنتیکی انجام دادند 370 هزار غربالگری بینایی برای کودکان سه تا پنج سال نیز انجام شد.

انتهای پیام/282

نظر شما