شناسهٔ خبر: 67698411 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناسان‌ اقتصاد یا پیش‌گویان هراس‌افکن؟!

گفتاری کوتاه درباره پیش‌گویی‌های محقّق‌نشده

تورم اعلام شده در گزارش بانک جهانی ۳۵.۳ درصد است در حالی که از ابتدای دولت سیزدهم تا همین چند ماه قبل رسانه های مشهور اقتصادی درباره ارتورم بالای هزار درصد هراس افکنی بی سابقه ای داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار،‌ گزارش بانک‌جهانی درباره وضعیت اقتصادی ایران در سال۲۰۲۴ منتشر شد و رقمی که برای تورّم در این گزارش ذکرشده، ۳۵.۳درصد است. این درحالی‌ست که از ابتدای دولت‌سیزدهم تا همین چندماه‌قبل، بعضی از رسانه‌های مشهور اقتصادی درباره وقوع "ابرتورّم" یعنی تورّم‌های بالای هزاردرصد هراس‌افکنی بی‌سابقه‌ای داشتند و برای اثبات ادعای خود حتی به یادداشت دانشجویان رشته‌اقتصاد متوسل می‌شدند.

البته در میان چهره‌های ناشناسی که ابرتورّم را پیش‌گویی می‌کردند نام‌های مشهور هم هستند؛ مانند علینقی مشایخی (مؤسس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف)، علی مروی (مدیر اندیشکده حکمرانی شریف)، مسعود نیلی (مشاور اقتصادی روحانی)، علی سعدوندی (فعال فضای مجازی) و عبدالناصر همتی (رئیس پیشین بانک‌مرکزی).

کلیدواژه‌ی ابرتورم اولین‌بار در یکی از جلسات شهیدرئیسی با اقتصاددان‌ها مطرح‌شد. در آن جلسه مسعود نیلی از «قریب‌الوقوع بودن ابرتورّم» خبر داد. پس از این پیش‌گویی بود که رسانه‌هایی مانند دنیای‌اقتصاد و تجارت‌نیوز با بزرگ‌نمایی خطر ابرتورّم، زمینه‌های شکل‌گیری انتظارات تورّمی را بالا بردند و عرصه را برای حکمرانی اقتصادی دولت‌سیزدهم در موضوع ارز و سکّه تنگ کردند.

به‌جز مسعود نیلی، عبدالناصر همتی هم با انتشار یک ویدئو از خود در ۲۷اردیبهشت۱۴۰۲ اشاره می‌کند که بحث‌هایم دلارزدلایی بیهوده است و به‌جای این کارها باید جلوی ابرتورم را گرفت.همچنین علینقی‌مشایخی در ابتدای سال۱۴۰۳ می‌گفت چالش ابرتورم برای اقتصاد ایران جدی است و علی‌سعدوندی کشورمان را در آستانه ابرتورم می‌دانست.

نکته جالب این‌جاست که مهم‌ترین چالش دولت‌سیزدهم حذف ارز ترجیحی (معروف به ارز جهانگیری یا ارز۴۲۰۰) بود که منشاء تورّم سنگین سال۱۴۰۱ شد. اما در اکثر پیش‌گویی‌های پیش از این تصمیم، نقش حذف ارز۴۲۰۰ مورد توجه قرارنگرفته‌بود.

نظر شما