شناسهٔ خبر: 67697890 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

اجرای آیین ثبت ملی «حسن، حسین خوانی» در شرق گلستان

ابوالفضل آذری

«حسن، حسین‌خوانی» با قدمتی چند صدساله، آیین حزن‌انگیز عاشقان و محبان خاندان اهل‌بیت (ع) در غم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش است که ساکنان شرق گلستان در دهه نخست ماه محرم این سوگواره را که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده، اجرا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، آیین عزاداری «حسن، حسین خوانی» با سبک متفاوت برگزاری، یکی از نشانه‌های انسجام و وحدت ساکنان شرق گلستان و نشانه ارادت آنان به ساحت شهدای کربلا است.

کارشناس ثبت آثار میراث ناملموس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در این خصوص گفت: آیین «حسن، حسین خوانی» در فهرست آثار ناملموس ملی کشور به ثبت رسیده است.

مریم منصوری خاطرنشان کرد: این مراسم مذهبی همه‌ساله از هفتم محرم تا ظهر عاشورا در مناطق شهری و روستایی گالیکش و مینودشت برگزار می‌شود.

او بیان کرد: در آیین «حسن، حسین‌خوانی» یک نفر شروع به مرثیه‌خوانی می‌کند و بقیه در پاسخ به نوحه‌های او در پایان هر قطعه، فریاد «حسن، حسین» سر می‌دهند.

کارشناس ثبت آثار میراث ناملموس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: در این آیین، هر نفر با یک دست بر سینه می‌زند و با دست دیگر، کمر فرد کناری را می‌گیرد و به‌این‌ترتیب، افراد با حرکتی دایره‌وار آهسته‌آهسته به دور علم‌هایی مزین به نشانه‌های عزای سیدالشهدا (ع) چرخیده و عزاداری می‌کنند.

منصوری در ادامه گفت: فردی که در وسط این حلقه قرارگرفته به‌عنوان رهبر گروه در پایان هر قطعه «حسن» می‌گوید و بقیه در پاسخ نام «حسین» را فریاد می‌زنند. میدان‌دار و سردسته گروه، نام «حسن» را به زبان جاری می‌کند و حاضرین در جواب «حسین» می‌گویند و این روند چندین بار تکرار می‌شود. همچنین در پایان این مراسم، عزاداران به‌صورت هماهنگ دست‌های خود را رو به آسمان بلند کرده و با صدای بلند «یا حسین» گفته و برای همدیگر دعا می‌کنند.

کارشناس ثبت آثار میراث ناملموس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان یادآور شد: غروب روز تاسوعا نیز عزاداران در میدان‌های مرکز شهرهای شرق گلستان جمع شده این آیین را با جمعیتی بیشتر برگزار می‌کنند. در حلقه اول این آیین، کهن‌سالان، در حلقه دوم میان‌سالان و در حلقه‌های بعدی جوانان و نوجوانان حضور دارند.

او تصریح کرد: در پایان مراسم «حسن، حسین خوانی» اشعاری چون «آنجا که سر حسین بر نیزه زدند، مرغان هوا به دور او خیمه زدند، مرغان هوا و ماهیان دریا، از بحر حسین سنگ بر سینه زدند» را خوانده و افراد حاضر در حلقه با صدای بلند «یا حسین» را فریاد می‌زنند.

انتهای پیام/

نظر شما