شناسهٔ خبر: 67695962 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

نگاهی به کنش‌های رئیس دولت چهاردهم؛

درباره برخی رفتارها و مواضع قابل تقدیر رئیس جمهور منتخب در چند روز بعد از انتخابات/ پزشکیان برای فاصله گذاری از اصلاح طلبان تلاش می‌کند؟

پزشکیان در حوزه محور مقاومت مواضع مشخص و راهبردی اتخاذ کرد که نشان داد وی خطوط سیاست خارجی ایران را به خوبی می شناسد. محتوای خوب پیام های او به حزب الله لبنان و حماس و عدم استقبال اصلاح طلبان از این رفتار در نوع خود قابل تامل است.

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به عنوان یک انتخابات زودهنگام برگزار شد و "شمسعود پزشکیان" با توجه به ویژگی های شخصی خود حائز اکثریت آرای مردمی شد.
 
پزشکیان پس از این رفتار قابل توجهی از خود بروز داده که در فضای رسانه‌ای و مجازی مورد توجه قرار گرفته است. این رفتار سیاسی تا حدودی با رفتار انتخاباتی پزشکیان متفاوت است. مجموعه این کنش‌های سیاسی و اجتماعی تا جایی بوده که برخی از اصلاح طلبان نسبت به فشار برای تغییر رفتاری رییس جمهوری منتخب هشدار داده و عنوان کرده اند که بگذارید پزشکیان، پزشکیان بماند و خط مرزی با دولت های اصلاحات و اعتدال ایجاد کند و خود نیز طی یک سخنرانی اعلام کرد که پروتکل های شخصیتی که چگونه راه برود و بنشیند و ... را نمی‌تواند بپذیرد.

اما مجموعه این کنش های سیاسی و اجتماعی چیست؟

حضور در هئیت‌های مذهبی: این روزها که دوران انتقال دولت است و باید منتظر زمان نتفیذ و مراسم تحلیف ریاست جمهوری باشیم، پزشکیان رفتار اجتماعی مذهبی خاصی از خود نشان داده و به هئیت‌های مذهبی سر زده و عزاداری کرده است. به نظر می‌رسد این رفتار پزشکیان به سبب رویکرد فرهنگی و ارادتی است که آذری زبانان به امام حسین (ع) دارند. از هیئت های به نام و تا خانگی این حضور ادامه داشته و اتفاقا وی در همین مراسمات عزاداری درباره نوع نگاه خود به صهیونیست ها و مواضع جهانی خود درباره این رژیم سخنرانی کرده است. این کنش اجتماعی فرهنگی مذهبی پزشکیان یکی از عوامل تقدیر از وی در میان افکار عمومی بوده که تاکنون نشان داده شباهتی به روسای دولت های اصلاحات و اعتدال ندارد و همین فصل بندی سیاسی باعث شده که امیدهایی در کشور و میان افکارعمومی زنده شود.


تاکید بر ادامه دستاوردهای سیاست خارجی دولت شهید رئیسی: نگرانی درباره روابط خارجی با برخی کشورها از جمله چین و روسیه با تاکید پزشکیان بر مذاکره با غرب و تجربه دولت های گذشته خصوصا دولت حسن روحانی احساس می شد. دستاوردهایی چون پیوستن ایران به بریکس و شانگهای در همین راستا می گنجد. پزشکیان در این چند روز با ارتباط تلفنی نه تنها در جهت تداوم روابط و استفاده از دستاوردهای گذشته حرف زد بلکه بر ارتقای آن نیز تاکید کرد. دولت های حسن روحانی در این جهت تمام تخم مرغ ها را در سبد غرب چید که ضررهای هنگفتی را نصیب کشور کرد. پزشکیان همچنین در حوزه محور مقاومت مواضع مشخص و راهبردی اتخاذ کرد که نشان داد وی خطوط سیاست خارجی ایران را به خوبی می شناسد. محتوای خوب پیام های او به حزب الله لبنان و حماس و عدم استقبال اصلاح طلبان از این رفتار در نوع خود قابل تامل است.

 
کنار گذاشتن نیروهای فرسوده سیاسی و جوان گرایی با حضور کارشناسان: بسیاری بیم آن دارند که دولت های حسن روحانی تکرار شود، در همین راستا پزشکیان همواره به استفاده از کارشناسان در دوران انتخابات تاکید کرده بود. وی کمیته ای تشکیل داد و طی آن آیین نامه ای تدوین شد که از جوانان، کارشناسان و بانوان در کابینه خود استفاده لازم را ببرد. پزشکیان خود در مواضعی استفاده مجدد از افراد کهن سال را منع کرده است و تیم ستادش حضور مجدد این عوامل و سیاستمدران در دولت را ملال آور توصیف کرده اند که باید دید وزرای پیشنهادی وی چقدر حائز این ویژگی ها هستند.
 
تاکید بر عدالت محوری:
پزشکیان در دوران تبلیغات و مناظرات انتخاباتی همواره از عدالت محوری صحبت کرده و مشخصا مطرح می کرد که سفره مردم و مسئولین باید یکی باشد. وی بعد از انتخابات نیز بر همین مواضع استوار بوده و از مردم درخواست کرده از وی حمایت کنند که این موضوع تا به اینجا قابل تقدیر است. عدالت محوری در گفتمان اصلاح طلبان جایی نداشته است و حتی در حین انتخابات بعد از گفت و گوی اول تلویزیونی پزشکیان برخی از افراد همچون «جواد امام»‌ سخنگوی جبهه اصلاحات با انتقاد از وی مطرح می کند ماموریت پزشکیان را زنده کرده آرای خاموش این جناح سیاسی توصیف می کند. اما پزشکیان در ادامه رویه خود را پیش برد و به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی با همین رویه بوده که آرای اکثریت را از آن خود کرده است.
 
تقدیر از اقدامات رییس جمهوری شهید:
اگرچه برخی اصلاح طلبان در فضای مجازی اقدام به تخریب دستاوردهای دولت شهید رئیسی کرده اند و به قول سیاسیون پوست موز زیر پای وی انداخته اند، اما وی رفتار دیگری در پیش گرفته و با حضور در منزل شهید جمهور با خانواده این شهید بزرگوار دیدار کرد. پزشکیان در این دیدار گرامیداشت نام و یاد شهید رئیسی، از تلاش‌های ارزنده و فراموش ناشدنی این شهید بزرگوار در مسیر خدمت به مردم و پیشرفت کشور قدردانی کرد. همین رفتار و منش وی سبب شده که بسیاری نسبت به مواضع وی قدردانی کنند و از وی بخواهند که این فضای مثبت تعاملی را ادامه دهد. فضایی که به دور از تنش های سیاسی که برای کشور سم مهلک است می‌تواند در ادامه برای خود پزشکیان و اداره دولتش نیز موثر باشد.

نظر شما