شناسهٔ خبر: 67695850 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

استفاده از گرافیک برای ماندگاری عاشورا/ از روضه مصور تا کتیبه‌ها

هنرمندان طراح گرافیک همزمان با آغاز ماه محرم و عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام دست به قلم بردند و طرح‌های گرافیکی و پوسترهایی را با محوریت عاشورا خلق کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، بیان هنری درباره عاشورا و رسالت حضرت سیدالشهداء علیه السلام، اهمیتی عمیق و چندوجهی دارد. هنر عاشورا با فراتر رفتن از قلمروهای مذهبی صرف، زبانی را در بر می‌گیرد که از طنین عمیق معنوی و عاطفی این تراژدی تاریخی سخن می‌گوید. هنر عاشورایی در بطن خود بازتاب دهنده ترکیبی هماهنگ از عناصر بصری، نمایشی و ادبی است که هر کدام با وزنی نمادین آغشته شده است که جاذبه روایت از واقعه کربلا را روشن می‌کند. از رنگ‌های غم‌انگیز و شمایل‌نگاری ریاضت‌آمیز نقاشی‌های عاشورایی گرفته تا آهنگ ریتمیک و بار احساسی شعر عاشورایی، این جلوه‌های هنری دارای کیفیتی صوری هستند که پاسخی درونی در بیننده یا شنونده برمی‌انگیزد.

علاوه بر این، جنبه‌های رسمی هنر عاشورا در خدمت حفظ و انتقال خاطره جمعی از این واقعه مهم است و باعث می‌شود که درس‌ها و فداکاری‌های امام حسین (ع) و یاران‌شان فراموش نشود. توجه دقیق به جزییات، احترام به سنت و پایبندی به قراردادهای سبکی تثبیت شده، همگی در تشریفاتی که هنر عاشورایی را از دیگر بیان خلاق متمایز می‌کند، کمک می‌کند. جنبه‌های صوری هنر عاشورا از قلمرو صرفاً زیبایی‌شناختی فراتر می‌رود و به عنوان مجرای پیوندهای عمیق معنوی و عاطفی است که روایت عاشورا در میان شیعیان برمی‌انگیزد. این زبان، با ترکیبی هماهنگ از عناصر بصری، نمایشی و ادبی، به عنوان شاهدی بر قدرت ماندگار هنر برای یادآوری و حفظ مقدس‌ترین لحظات تاریخ بشر است.

استفاده از گرافیک برای ماندگاری عاشورا/ از روضه مصور تا کتیبه‌ها آثار ویژه محرم هنرمندان عضو نهضت مردمی پوستر انقلاب اسلامی

در ادامه، مروری بر برخی آثار هنرمندان طراح گرافیک و هنرمندان عضو نهضت مردمی پوستر انقلاب اسلامی داریم که کتیبه‌ها و پوسترهایی با مضامین عاشورایی را خلق کرده‌اند. پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره گرافیک و نقاشی‌های عاشورایی با عنوان «هنر عاشورایی ریشه در باور هنرمند دارد / خلق نور و رنگ با توسل» و «حماسه رنگ و اشک بر بوم / تابلوهایی که «عاشورا» را روایت می‌کنند» در خبرگزاری مهر منتشر شد که می‌توانید آنها را بخوانید.

استفاده از گرافیک برای ماندگاری عاشورا/ از روضه مصور تا کتیبه‌ها طرح‌ها از حامد مغروری و زینب ربانی خواه / خط آثار از روح الله ابوالفضلی

کتیبه اسامی شهدای کربلا با عنوان «هم‌رزمان حسین علیه السلام» توسط مسعود نجابتی با تکنیک قلم و مرکب تیرماه ۱۴۰۳ خلق شده است.

استفاده از گرافیک برای ماندگاری عاشورا/ از روضه مصور تا کتیبه‌ها کتیبه اسامی شهدای کربلا از مسعود نجابتی

۱۰ طرح زیر، شامل ۱۰ قسمت روضه مصور از شب اول تا شب دهم محرم و محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی است که توسط فاطمه طیوب در سال ۱۳۹۹ ترسیم شده‌اند.

استفاده از گرافیک برای ماندگاری عاشورا/ از روضه مصور تا کتیبه‌ها ۱۰ روضه مصور از فاطمه طیوب

همچنین دیوارنگاره‌های میدان ولیعصر (عج) و انقلاب تهران و دیوارنگاره شهر زنجان نیز جزو طرح‌های گرافیکی جدیدی بود که برای محرم ۱۴۴۶ طراحی شده است.

استفاده از گرافیک برای ماندگاری عاشورا/ از روضه مصور تا کتیبه‌ها دیوارنگاره‌های «یوم العباس» و «اگر حسین بن علی بود چه می‌کرد؟»

«یوم العباس (ع)» عنوان دیوارنگاره زنجان است که گرافیک و نوشتار آن را امیرحسین عبادیان طراحی کرده است. در توضیح این دیوارنگاره آمده است: «نقش پیکار تو، در صفحه تاریخ جهان / می‌درخشد، چو فروغ سحر از ساحل شب».

استفاده از گرافیک برای ماندگاری عاشورا/ از روضه مصور تا کتیبه‌ها

پوسترهای بسیاری برای ایام عزاداری شهادت اباعبدالله علیه السلام و یاران‌شان طراحی شده است. تصویر بالا پوستر «گل پرپر حسین (ع)» است که ایده و تصویرسازی آن را امین فلاحیان و طراحی نوشتار این پوستر را علی خلج انجام داده است.

نظر شما