شناسهٔ خبر: 67694860 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

برنامه ريزي براي جايگزيني ارقام حساس به زنگ زرد با ارقام مقاوم در شهرستان هوراند

صاحب‌خبر -
برنامه ريزي براي جايگزيني ارقام حساس به زنگ زرد با ارقام  مقاوم در شهرستان هوراند

خبرگزاری آریا-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هوراند  از برنامه‌ریزی برای جایگزینی ارقام حساس به زنگ زرد با ارقام  مقاوم در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار آریا در تبریز؛، سیدرضا تاج الدینی در گفتگو با خبرنگاران گفت: به استناد بررسی های میدانی چند سال اخیر در خصوص مقاومت به زنگ زرد ارقام مختلف گندم کشت شده در منطقه اعم از آذر2، رصد، صدرا، ایوان و جام ، مقاومت بالای ارقام ایوان و جام به بیماری زنگ زرد مورد تایید است.

 وی ادامه داد: این مدیریت نسبت به برنامه‌ریزی جامع برای جایگزینی رقم حساس به زنگ آذر 2 با ارقام مقاوم در جریان سال زراعی آتی اقدام کرده است و در این خصوص این مدیریت در نظر دارد ضمن حذف رقم آذر 2 از برنامه توزیع بذر پاییز 1404-1403و سوق دهی توزیع بذور استاندارد به ارقام جام و ایوان، با اجرای عملیات متنوع ترویجی و تشویق زارعین به کشت ارقام اصلاح شده جدید و نیز هماهنگی با کشاورزانی که طی سال زراعی جاری مزارع ارقام ایوان و جام کشت کرده اند برای توزیع محصول گندم تولیدی بصورت زارع به زارع توسط کارشناسان پهنه و جهش تولید، اقدام کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هوراند افزود: با توجه به شرایط خاص آب وهوایی منطقه اعم از دما، رطوبت و ظهور سالیانه بیماری مهلک زنگ زرد ، این مدیریت در طی سالزراعی جاری علاوه بر تلاش برای کشت بذور مقاوم در پاییز و نیز مبارزه به موقع در بهار و کنترل کامل آن در سطح گندمزارها، نسبت به اجرای مزرعه PVS گندم با کشت 3 رقم و 3 لاین برای انتخاب برترین رقم مقاوم به زنگ زرد با همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و نیز نصب دستگاه دیتا لایگر در محوطه مرکز دیکله برای صدور پیش آگاهی ظهور این بیماری اقدام کرده است.

تاج الدینی افزود: امید است با انتخاب بهترین ارقام و ترویج کشت آنها شاهد افزایش چشمگیر در تولید محصول گندم در منطقه باشیم.


نظر شما