شناسهٔ خبر: 67692772 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فوری/دولت فرانسه رسما استعفا کرد

باشگاه خبرنگاران جوان : نخست وزیر فرانسه و دولت او استعفای خود و پذیرش آن از سوی رئیس‌جمهور را اعلام کردند. گابریل آتال، نخست وزیر میانه‌رو فرانسه و دولت او امروز (سه‌شنبه) استعفا کردند و تا زمان تعیین کابینه جدید پس از انتخابات زودهنگام فرانسه، به عنوان دولت موقت سرپرستی کشور را بر عهده خواهند داشت.

صاحب‌خبر -

 

آتال هفته گذشته و پس از انتخابات بی‌نتیجه فرانسه که تشکیل دولت را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌داد، استعفای خود را ارائه کرد. اکنون گفته می‌شود امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که پیش‌تر با این اقدام مخالف بود، سرانجام استعفای وی را به صورت رسمی پذیرفته است. 

پیش از این نیز در فرانسه دولت‌های موقت وجود داشته، اما هیچ یک بیش از چند روز بر سر کار نبوده است. با این حال هیچ محدودیت مشخصی برای زمان بر سر کار ماندن دولت موقت وجود ندارد و پارلمان نمی‌تواند آن را مجبور به کناره‌گیری کند.

فرانسه پس از انتخابات زودهنگام خود در یک بن‌بست سیاسی گرفتار شده است. به طور معمول در این کشور یک حزب موفق می‌شد اکثریت مطلق پارلمان را به دست آورده و دولت تشکیل دهد. با این حال در انتخابات پارلمانی این کشور که هفتم ژوئیه به پایان رسید، ائتلاف‌های چپ‌گرا، میانه‌رو و راست افراطی تقریبا به یک اندازه رای آورده و هیچ یک موفق به کسب اکثریت مطلق نشدند. 

«امریک برهیه» مدیر رصدخانه زندگی سیاسی در اندیشکده بنیاد «ژان ژورس» در خصوص وضعیت کنونی فرانسه می‌گوید: «این اتفاق قبلا در فرانسه نیفتاده است. مانند انگلیس، ما به داشتن یک برنده و یک بازنده عادت کرده‌ایم. اما امروز واقعیت این است که هیچ کس نه برنده شده و نه بازنده. البته به جز امانوئل مکرون که قمار خود را باخت».

 

برچسب‌ها:

نظر شما