شناسهٔ خبر: 67692703 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

برگزاری مراسم عزاداری روز عاشورا در قلب لندن + فیلم

ایرنا : هزاران تن از شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) مصادف با دهم ماه محرم‌الحرام و روز عاشورا با راهپیمایی و تشکیل دسته‌های سینه‌زنی در خیابان‌های مرکز لندن، در سوگ شهدای کربلا عزاداری کردند.

صاحب‌خبر -

 

 عزاداران حسینی و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از ملیت‌های مختلف در میدان «ماربل آرچ» لندن تجمع کرده و با نوحه خوانی و سردادن شعارهای لبیک یا حسین (ع)، خاطره قیام باشکوه امام حسین (ع) را گرامی داشتند.

سخنرانان نیز درباره قیام اباعبدالله الحسین (ع) و اهداف آن امام همام برای حفظ قرآن و دین و امر به معروف ونهی از منکر و مصیبت آن حضرت، خانواده و یاران ایشان در روزهای تاسوعا و عاشورا سخن گفتند.

عزاداران سپس به سمت مجمع جهانی اسلامی واقع در منطقه «هلند پارک» راهپیمایی کردند. آن‌ها در حالی که لباس سیاه به تن کرده بودند و پرچم‌های سبز و سیاه و علم و کتل های سنتی مزین به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را با خود حمل می کردند، در قلب پایتخت انگلیس ندای الله اکبر، لبیک یا حسین وهیهات من الذّله سرمی دادند.

مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز در طول مسیر به زبان های فارسی، عربی ، اردو و انگلیسی برای عزاداران حسینی(ع) نوحه سرایی می کردند. علاوه بر هموطنان ایرانی مقیم لندن، حضور شیعیان افغانستانی، عراقی، پاکستانی، لبنانی و بحرینی در این مراسم بسیار چشمگیر بود.

این راهپیمایی به دلیل حضور گسترده عزاداران حسینی، محل تجمع و مسیر حرکت آن و نیز شرکت جمعیت‌ها و ملیت‌های مختلف در آن، بدون تردید یکی از پرجلوه‌ترین عزاداری‌های شیعیان در اروپا است که هر ساله با نظم خاصی صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، مراسم سوگواری عاشورای حسینی نیز پیش از ظهر امروز با حضور گسترده شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) درمساجد، حسینیه ها و تکایای شهرهای انگلیس برگزار شد.

شیعیان و سوگواران حسینی مقیم لندن در روز عاشورا، با اجتماع در مرکز اسلامی انگلیس، ضمن برگزاری مراسم عزاداری و نوحه خوانی ، نماز ظهر وعصر را به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی امام مرکز اسلامی و نماینده رهبر معظم انقلاب در انگلیس اقامه کردند.

بسیاری از مراکز اسلامی، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا و برخی از مراکز فرهنگی انگلیس از آغاز ماه محرم برنامه‌های ویژه ای را شامل سخنرانی های مذهبی، قرائت زیارت عاشورا، سینه زنی و نوحه خوانی و توزیع غذای نذری میان عزاداران حسینی، به مورد اجرا گذاشتند و همه روزه میزبان هزاران تن از عاشقان سرور و سالار شهیدان بودند.

مرکز اسلامی انگلیس، مجمع جهانی اسلامی، مسجد آیت الله خویی و مجمع امام حسین(ع) از جمله مراکز اصلی حضور عزاداران حسینی از ملیت های مختلف در شهر لندن هستند که امشب نیز برنامه‌های ویژه ای را به مناسبت شام غریبان برگزار می‌کنند.

 

نظر شما