شناسهٔ خبر: 67691994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

عثمانی: رابطه پزشکیان با مجلس بدون چالش نخواهد بود

عثمانی درباره فراکسیون مستقلین که آیا آنها می توانند سپر دفاعی دولت پزشکیان در مقابل تندروهای مجلس باشند یا نه نیز گفت: مستقلین جزو اولین تیمی هستند که دولت چهاردهم را همراهی می کنند، ولی آنها حداکثر مجلس را تشکیل نمی دهند. ولی به عنوان بخشی از مجلس که در قالب حمایت از دولت چهاردهم هستند، می توانند نقش داشته باشند.

صاحب‌خبر -

دو نماینده عضو فراکسیون مستقلین مجلس در گپ و گفت با خبرگزاری خبرآنلاین از نحوه مراودات مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم روایت کرده اند.

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، برنامه ریزی ها و بررسی ها در شورای سیاستگذاری برای تشکیل کابینه پزشکیان ادامه دارد، کابینه ای که قرار است از مجلسی رأی اعتماد بگیرد که قالیباف رقیب پزشکیان در انتخابات در رأس آن نشسته است و برخی حامیان سعید جلیلی نیز در آن حضور دارند.

اما آیا قالیباف از مسیر همراهی با پزشکیان حرکت خواهد کرد و به او در گرفتن رأی اعتماد برای وزرای پیشنهادی اش تعامل می کند؟ آیا فراکسیون مستقلین در کنار پزشکیان خواهد ایستاد تا مانع تراشی های تندروها را خنثی کند؟ و ...

سوالاتی که خبرگزاری خبرآنلاین با سیدفرید موسوی، نماینده مراغه و محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان که هر دو از چهره های شاخص فراکسیون مستقلین مجلس نیز هستند مطرح کرده است.

موسوی براین اعتقاد است که فراکسیون مستقلین کنار پزشکیان خواهد ایستاد اما این به معنای تعطیل کردن نقش نظارتی مجلس نیست.

قسیم عثمانی هم همراهی مجلس با دولت پزشکیان در بستن کابینه را منوط به آن کرده است که ترکیب خوبی از وزرا به مجلس معرفی شود.

دولت بدون همراهی قوا نمی تواند به موفقیت لازم دست یابد

در این راستا، سیدفرید موسوی نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره پیش بینی اش از مراودات مجلس دوازدهم با دولت پزشکیان گفت: دولت چهاردهم در شرایط به خصوصی مسئولیت را بر عهده می گیرد. در مجلس نیز با چالش هایی مواجه هستیم، در گذشته مُسکن هایی را استفاده کردیم و ظهور و بروز بحران ها را به تأخیر انداختیم اما الان در شرایطی هستیم که باید تصمیمات سختی را اتخاذ کنیم و این تصمیمات سخت به خصوص در دولت جدید باید اتخاذ شود.

وی افزود: دولت حتما بدون همراهی سایر قوا به ویژه مجلس سخت است که موفقیت لازم را داشته باشد و این عدم موفقیت دولت صرفا عدم موفقیت آقای پزشکیان نخواهد بود، بلکه همه ما با مشکل مواجه خواهیم شد و رفع این بحران ها با چالش جدی مواجه خواهد شد. بر همین اساس من فکر می کنم مجلس شورای اسلامی و همکاران محترم با درک شرایط همکاری لازم را با دولت چهاردهم خواهند داشت.

موسوی خاطرنشان کرد: در عین حال طبیعی است که اگر احساس شود، آن شعارها و عهدی که با مردم توسط دولت بسته شده با قانون تناقض دارد، مجلس باید ورود پیدا کند و قطعا مصالح عمومی مردم را وجه المعامله ارتباطات بین قوا نخواهد کرد.

قالیباف اختلافات سیاسی و انتخاباتی را در مراودات اجرایی دخیل نمی کند

این نماینده مجلس درباره همکاری مجلس و دولت نیز گفت: با ترکیبی که از مجلس سراغ دارم، فکر می کنم که دولت آقای پزشکیان چالش خاصی را با مجلس نخواهد داشت و ۴ سال آینده یک همکاری، وفاق و انسجام بین دو قوه شاهد خواهیم بود. در عین اینکه وظایف هر دو هم مشخص است و لزومی ندارد که هر دو از وظایف خود کوتاهی کنند و یا از ترس مردم از وظایف خود به خاطر این انسجام بگذرند.

دوگانه خاتمی - ناطق نوری تکرار می شود؟ /عثمانی: قالیباف وارد اختلافات سیاسی نخواهد شد /عثمانی: رابطه پزشکیان با مجلس بدون چالش نخواهد بود

عضو فراکسیون مستقلین مجلس، درباره نقش قالیباف در انسجام میان دوقوه تصریح کرد: نقش روسای دو قوه بسیار مهم است، آقایان پزشکیان و قالیباف هم از این امر مستثنی نیستند. باتوجه به شناختی که از آقای قالیباف دارم، وی اختلافات سیاسی و انتخاباتی را در مراودات اجرایی دخیل نمی کنند. هر چند که با آقای پزشکیان ارتباط دوستانه ای را دارند و جلسه ای که چند روز اخیر میان روسای دو قوه برگزار شد، بسیار دوستانه و امیدآفرین بود. البته انتظار دیگری هم از این دو بزرگوار نمی رفت.

پزشکیان و قالیباف می توانند مثل خاتمی و ناطق نوری باشند

وی در ادامه گفت: فکر می کنم آقای قالیباف و تیم شان همراهی لازم را با آقای پزشکیان و دولت شان خواهند داشت و مشکل خاصی وجود ندارد. ما در سال های قبل هم چنین موردی را داشتیم؛ در زمان آقای خاتمی که وی رئیس جمهور شد، آقای ناطق نوری دوستشان بود، ایشان به مجلس بازگشتند و یک ارتباط خوب و دوستانه ای را میان دو قوه شاهد بودیم. من فکر می کنم این تجربه قابل تکرار است و تکرار هم خواهد شد.

نماینده مراغه در مجلس در خصوص نقش فراکسیون مستقلین در مجلس و اینکه می توانند سپر دفاعی دولت پزشکیان در مقابل تندروهای مجلس باشند، نیز خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان خودشان هم عضو فراکسیون مستقلین بوده و همین گروه حامی، همراه و طرفدار دولت جدید خواهند بود و هرکجا که باشد نقش آفرینی خود را خواهند داشت. ولی این معنای تعطیلی حوزه نظارتی مجلس نخواهد بود و قطعا اول اولویت ها و حقوق اساسی مردم و آن سوگندی که خوردیم ملاک عمل ما است و دوم برای موفقیت دکتر پزشکیان و دولتشان هم باید تلاش کنیم که انشالله بتوانند در فضای آرام و دوستانه با مجلس، برنامه ها و شعارهای انتخاباتی خود را محقق کنند.

باید ترکیب کابینه پیشنهادی پزشکیان را ببینیم، چشم بسته نمی توان نظر داد

وی افزود: قطعا مجلس و فراکسیون مستقلین تلاش خواهند کرد تا قوانینی که لازم هست که دولت برای تحقق شعارهایشان اجازه هایی را از مسئولان داشته باشند، باید این تسهیل گری را ایجاد کنیم تا انشاءالله با این رأیی که به پزشکیان داده اند در اجرای این قول و شعارها مشکلی برای دولت آینده پیش نیاید. همچنین در حسن اجرای قوانین هم حوزه نظارتی باید کارهای لازم را انجام دهد.

موسوی همچنین، درباره اینکه فراکسیون مستقلین بخواهد برای همراه کردن قالیباف با دولت وارد معامله با رئیس مجلس شود و اینکه مثلا ریاست او در سه سال آینده را تضمین کند، گفت: نه اینگونه نیست و مستقلین در انتخابات هیات رئیسه رأی خودشان را نشان دادند. من تصور نمی کنم که این دوستان بر اساس پیش بینی هایی که می کنند بتوانند چالش های خاصی را برای دولت ایجاد کنند. حدود و ثغور فراکسیون و دوستان هم که در مقابل دولت تعریف شده، مشخص است و در قیاس با کلان مجلس چندان تاثیرگذار نیست.

این نماینده مجلس درباره اینکه آیا پزشکیان در گرفتن رأی اعتماد برای وزرای پیشنهادی اش با چالش روبرو می شود یا نه نیز گفت: باید اول ترکیب کابینه مشخص شود، نمی توان چشم بسته نظر داد. اگر فرد ضعیفی را معرفی کنند یا فردی را معرفی کنند که در گذشته متناسب با آن شعارها و برنامه و نیازهای امروز دستگاه اجرایی تشخیص داده نشود، حق مجلس است و لزومی ندارد که صد در صد هرآنچه که دولت اعلام می کند، تایید شود. مجلس وظیفه نظارتی و برررسی کارنامه و برنامه ها را دارد. این متضاد بر آن حس همکاری و هدف انسجام بین دو قوه نیست. پاسخ این سوال زود است و باید کابینه و افراد معرفی شده را ببیینم بعد نظر دهیم.

قسیم عثمانی: اگر کابینه پزشکیان رنگ و بوی جناحی داشته باشد...

محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره مراودات مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم گفت: بستگی به این دارد که آقای پزشکیان کابینه اش را چگونه می چیند. اگر آن چیزی باشد که در شعارهایش گفته است، قطعا مجلس با او همراهی خواهد کرد. اما اگر رنگ و بوی جناحی و جریانی داشته باشد، مجلس ممکن است عکس العمل منفی نشان دهد.

دوگانه خاتمی - ناطق نوری تکرار می شود؟ /عثمانی: قالیباف وارد اختلافات سیاسی نخواهد شد /عثمانی: رابطه پزشکیان با مجلس بدون چالش نخواهد بود

وی درباره نقش قالیباف در تنظیم مناسبات میان دو قوه نیز تصریح کرد: آقای قالیباف همراهی می کند اما اصل قضیه این است که چینش کابینه آقای پزشکیان چگونه باشد. اگر فراجناحی باشد همراهی می کند و اگر جناحی باشد، بالاخره او هم یک نماینده مثل بقیه است و فقط نقش هماهنگ کننده دارد.

پزشکیان در گرفتن رأی اعتماد وزرای پیشنهادی اش از مجلس بدون چالش نخواهد بود

عثمانی درباره فراکسیون مستقلین که آیا آنها می توانند سپر دفاعی دولت پزشکیان در مقابل تندروهای مجلس باشند یا نه نیز گفت: مستقلین جزو اولین تیمی هستند که دولت چهاردهم را همراهی می کنند، ولی آنها حداکثر مجلس را تشکیل نمی دهند. ولی به عنوان بخشی از مجلس که در قالب حمایت از دولت چهاردهم هستند، می توانند نقش داشته باشند.

نماینده بوکان در مجلس، در پاسخ به این سوال که مثلا احتمال اینکه فراکسیون مستقلین بخواهد برای همراه کردن قالیباف با دولت وارد معامله با رئیس مجلس شود که ریاست او در سه سال آینده را تضمین کند و در قبال آن حمایت او دولت را تضمین کند، وجود دارد؟ نیز گفت: چنین تضمینی وجود ندارد. تا انتخابات هیات رئیسه یک سال مانده است و نمی تواند تاثیری داشته باشد. اما قطعا به نحوه رفتار آقای قالیباف در خصوص دولت چهاردهم و کابینه ای که معرفی می شود، اثر مستقیم خواهد داشت.

او در پایان در خصوص چالش های پیش روی پزشکیان در گرفتن رأی اعتماد برای وزرای پیشنهادی اش نیز تصریح کرد: به نظرم بدون چالش نخواهد بود. ممکن است کسانی از جریان های تند سیاسی وجود داشته باشند که بخواهند در کابینه سهم خواهی کنند و نقش و حضور داشته باشند که در این صورت مجلس عکس العمل منفی نشان خواهد داد.

۲۷۲۱۸

نظر شما