شناسهٔ خبر: 67688917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

احتمال بالای حمله ملخ به کشور

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه تاکنون هجوم ملخ صحرایی به کشور گزارش نشده است، گفت: در صورت بروز طوفان های چرخنده در شبه جزیره عربستان، احتمال هجوم ملخ صحرایی به کشور به ۸۰ درصد می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سعید معین» درباره وضعیت جمعیت ملخ صحرایی در شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان افزود: در مناطق کوهستانی استان های مختلف کشور مبارزه با ملخ های بومی در دستور کار است تا این آفات وارد مزرعه و باغات نشوند.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: طبق پیش بینی های فائو، سازمان هواشناسی جهانی، ۱۲ سایت معتبر هواشناسی، گزارش های مرکز بین المللی ملخ درباره جمعیت ملخ صحرایی بولتن هایی چاپ و در بین کشورهای عضو ارائه شد تا کشورها برنامه ای برای مبارزه با این آفت داشته باشند.

معین تصریح‌کرد: اکنون برای کنترل جمعیت ملخ صحرایی در شرق آفریقا، عربستان و یمن مبارزه‌هایی انجام شده است و در بخش‌هایی هنوز مبارزه نکرده اند.

احتمال حمله در گرو طوفان شبه جزیره عربستان در مردادماه

این مسئول سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در یکی دو ماه گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی و بارندگی ها در شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان که بیش از حد نرمال بوده، موجب وفور غذا و در نهایت افزایش جمعیت ملخ صحرایی در اثر افزایش زاد و ولد شده است.

وی، علت هجوم ملخ صحرایی به کشورهای مختلف را تامین غذا عنوان کرد و افزود: وقتی که تعداد ملخ‌های صحرایی در یک سانتی‌متر مربع از حد نرمال عبور کند، از حالت عادی و انفرادی خارج شده و به مهاجر تبدیل می‌شود، در این حالت با یکدیگر می‌نشینند و پرواز می‌کنند.

معین اضافه کرد: به صورت عادی ملخ صحرایی می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر پرواز کند، اما در صورت وجود وزش بادهای شدید می‌تواند پروازهای بلندی بین ۳۰۰ تا یک‌هزار کیلومتر داشته باشد که این موضوع خسارت‌زا است.

وی ادامه‌داد: طبق پیش بینی فائو و سازمان هواشناسی جهانی، اگر در ماه های آینده بارش بالاتر از نرمال در شبه جزیره عربستان و شرق افریقا باشد در مناطق جنوبی ایران مثل بوشهر و هرمزگان بخش هایی از جنوب کرمان و بخش هایی از سیستان و بلوچستان در تیر، مرداد و شهریورماه و اوایل مهرماه بارندگی ها بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

این مسئول، عامل دیگر هجوم ملخ به کشور را طوفان های چرخنده دانست و گفت: هجوم قطعی ملخ به ایران دست‌کم به سه طوفان نیاز دارد که نخستین طوفان باید در تیر و مردادماه در شبه جزیره عربستان رخ دهد. اگر این مهم اتفاق بیفتد کشور وارد مرحله آماده باش برای مقابله با این آفت خواهد شد.

احتمال ۸۰ درصدی هجوم ملخ صحرایی به کشور در بهمن ماه

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور بیان‌داشت: اکنون احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور حدود ۶۰ درصد است که در صورت بروز طوفان های مذکور احتمال هجوم در دی و بهمن ماه امسال به ۸۰ درصد می رسد.

وی اظهارداشت: در صورت اطلاع از حمله ملخ به طور حتم از دستگاه های لشکری، کشوری، وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور درخواست کمک می کنیم، اکنون با استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان مکاتباتی داشته ایم تا با تشکیل ستادهای بحران استانی به ریاست استانداران آمادگی های لازم را داشته باشند.

معین خاطرنشان‌کرد: درحال حاضر ادوات، تجهیزات و سم لازم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان های جنوبی کشور موجود است، اما با این وجود در حال تهیه تعدادی دیگر سمپاش هستیم تا همانند سال‌های ۹۷ و ۹۸ بدون هیچ خسارتی بتوانیم با این آفت مبارزه کنیم.

در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد. در سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

ملخ صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارد باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شود.

نظر شما