شناسهٔ خبر: 67686390 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

برگزاری رزمایش مشترک نظامی ارمنستان و آمریکا / روسیه هشدار داد

ارمنستان روز دوشنبه رزمایش های مشترک نظامی با آمریکا را با وجود هشدارهای روسیه آغاز کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش آران نیوز به نقل از ایرنا از  "آسوشیتد پرس" این اقدام نشان دهنده تلاش ارمنستان برای ایجاد روابط نزدیک تر با آمریکا و سایر کشورهای غربی, در میان تنش در روابط این کشور با روسیه است.

به گفته سورن پاپیکیان، وزیر دفاع ارمنستان، رزمایش نظامی موسوم به « شریک عقاب» با هدف افزایش قابلیت همکاری نیروهای نظامی دو کشور در مأموریت‌های بین‌المللی حافظ صلح انجام می‌شود.

نیروهای شرکت کننده شامل نیروهای حافظ صلح ارمنی، سربازان ارتش آمریکا در اروپا و آفریقا و گارد ملی کانزاس هستند. تعداد نیروهای شرکت کننده در این رزمایش هنوز مشخص نشده است.

به گفته مقامات, این رزمایش تا ۲۴ ماه جولای ادامه خواهد داشت.

پیش از این وزارت خارجه روسیه، برگزاری رزمایش مشترک بین ارمنستان و آمریکا را عامل تضعیف همکاری‌های امنیتی بین مسکو و ایروان ارزیابی کرده بود.

«ماریا زاخاروا» در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: رزمایش مشترک آمریکا و ارمنستان که قرار است در تاریخ ۱۵ تا ۲۴ جولای(۲۵ تیر تا ۳ مرداد) برگزار شود همکاری امنیتی مسکو-ایروان را تضعیف می کند.

وی، هدف کشورهای غربی از جمله آمریکا از برگزاری مانور و برنامه های آموزشی با جمهوری های سابق شوروی را تحمیل استاندارهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به آنها ارزیابی کرد.

این دیپلمات روس گفت: برگزاری مانور مشترک، زمینه دخالت بیشتر کشورهای غربی در امور داخلی و سیاست خارجی ارمنستان را فراهم می کند.

زاخاروا به حضور روسیه و ارمنستان در «سازمان پیمان امنیت جمعی» اشاره کرد و افزود: چنین اقداماتی توسط ایروان که در حال نظام مند شدن است، کارایی مکانیسم های اثبات شده موجود (برای تامین امنیت منطقه) را تضعیف می کند.

ارمنستان که تا همین اواخر نزدیک‌ترین متحد روسیه در منطقه قفقاز جنوبی بشمار می‌رفت، در سال‌های اخیر به دلیل آنچه که ایروان آن را «شکست روسیه در دفاع از ارمنستان مقابل جمهوری آذربایجان» دانسته، روابط خود را با مسکو را تیره کرده است. این کشور اگرچه همچنان به عنوان یکی از متحدان روسیه بشمار می رود، اما بارها اعلام کرده که از جنگ در اوکراین حمایت نمی‌کند و با ارسال کمک به کی‌یف، خشم روسیه را برانگیخته است.

فاصله گرفتن ارمنستان از روسیه و حرکت آن به سمت آمریکا می‌تواند توازن را در این منطقه بر هم بزند و کاخ سفید که برای عقب انداختن مسکو از بازی قدرت‌های بزرگ به نوعی آتش بیار معرکه جنگ اوکراین شد، حالا می‌خواهد توازن به نفع خود در منطقه قفقاز جنوبی رقم بزند.

ناتو به رهبری آمریکا در تلاش است تا با نفوذ در جمهوری های به جامانده از اتحاد جماهیر شوروی، به مرزهای روسیه نزدیک شده و کرملین را تحت فشار قرار دهد.

بسیاری از کارشناسان، اقدامات ناتو را خطرناک و زمینه ساز شروع یک جنگ جهانی دیگر ارزیابی می کنند که جنگ اوکراین می تواند تنها جرقه آغاز آن باشد.

نظر شما