شناسهٔ خبر: 67686031 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

رابطه غذا با سلامت مغز

کلی کارا، دارای مدرک مدرک پی‌اچ‌دی از دانشکده علوم تغذیه و سیاست جرالد جی و دوروتی آر فریدمن دانشگاه تافتس می‌گوید: این نشان می‌دهد که مصرف مواد مغذی در اوایل زندگی بر تصمیمات غذایی ما بعدها در زندگی تأثیر می‌گذارد و اثرات انباشتگی رژیم غذایی با توسعه توانایی‌های شناختی ما مرتبط است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین طبق نوشته وب سایت «یورک آلرت» این مطالعه توسط محققان دانشگاه تافتس آمریکا انجام شد و نتایج آن در نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه در شیکاگو که از ۲۹ ژوئن تا ۲ ژوئیه برگزار شده، اعلام شد.

چه زمانی عملکرد شناختی مغز شروع به کاهش می‌کند؟
عملکرد شناختی، کار ذهنی یا فرآیند کسب دانش و درک از طریق فکر، تجربه و حواس است و شامل جنبه‌های مختلف کارکردها و فرآیندهای فکری سطح بالا مانند توجه، حافظه، ادراک، تصمیم گیری، برنامه‌ریزی، تفکر، قضاوت درک، زبان، عملکرد بصری-مکانی و موارد دیگر می‌شود. عملکرد شناختی یا توانایی تفکر، می‌تواند تا میانسالی بهبود یابد، اما معمولاً پس از ۶۵ سالگی شروع به کاهش می‌کند. علاوه بر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن، شرایط جدی‌تری مانند زوال عقل نیز می‌تواند ایجاد شود.

محققان می‌گویند در پیش گرفتن رژیم غذایی سالم می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود جریان خون به مغز از سلامت مغز حمایت کند که شامل رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی و حاوی سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های تک اشباع نشده و چربی‌های چند اشباع نشده است.

سلامت مغز به غذا ربط دارد؟/ پاسخ محققان بعد از هفت دهه تحقیق

بررسی رژیم غذایی برای هفت دهه
این تحقیق به شواهد فزاینده‌ای می‌پردازد که نشان می‌دهد درپیش گرفتن رژیم غذایی سالم می‌تواند به پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند. در حالی که بیشتر تحقیقات قبلی در مورد این موضوع بر روی عادات غذایی افراد ۶۰ و ۷۰ ساله متمرکز شده، مطالعه جدید، اولین مطالعه‌ای است که رژیم غذایی و توانایی‌های شناختی را از ۴ تا ۷۰ سال را بررسی می‌کند.

در تحقیق جدید، دانشمندان از داده‌های ۳۰۵۹ نفر در بریتانیا استفاده کردند که در کودکی در مطالعه‌ای به نام بررسی ملی سلامت و توسعه ثبت‌نام شده بودند. اعضای این گروه که «مجموعه متولدین بریتانیا در سال ۱۹۴۶» نامیده می‌شوند، بیش از ۷۵ سال داده‌هایی را در مورد دریافت رژیم غذایی، پیامدهای شناختی و سایر عوامل از طریق پرسشنامه و آزمایش ارائه کردند.

نتایج تحقیق
با تجزیه و تحلیل میزان تغذیه شرکت‌کنندگان در پنج نقطه زمانی و بررسی آن در برابر توانایی‌های شناختی‌شان در هفت نقطه زمانی، محققان دریافتند که کیفیت رژیم غذایی ارتباط تنگاتنگی با توانایی شناختی دارد. به عنوان مثال، حدود ۸ درصد از افرادی که از رژیم غذایی ناسالم پیروی می‌کردند، توانایی شناختی بالایی داشتند، در مقابل حدود ۷ درصد از افرادی که از رژیم غذایی سالم پیروی می کردند، با گذشت زمان از توانایی‌های شناختی کمتری در مقایسه با همسالان خود رنج می‌بردند.

در حالی که اکثر مردم در طول بزرگسالی بهبود مستمری را در کیفیت رژیم غذایی خود تجربه می‌کنند، محققان خاطرنشان می‌کنند که تفاوت‌های جزئی در کیفیت رژیم غذایی دوران کودکی ممکن است الگوهای رژیم غذایی بهتر یا بدتر را تعیین کند که یک فرد در دوره های بعدی زندگی خود از آن پیروی می‌کند.

سلامت مغز به غذا ربط دارد؟/ پاسخ محققان بعد از هفت دهه تحقیق

کلی کارا، دارای مدرک مدرک پی‌اچ‌دی از دانشکده علوم تغذیه و سیاست جرالد جی و دوروتی آر فریدمن دانشگاه تافتس می‌گوید: این نشان می‌دهد که مصرف مواد مغذی در اوایل زندگی بر تصمیمات غذایی ما بعدها در زندگی تأثیر می‌گذارد و اثرات انباشتگی رژیم غذایی با توسعه توانایی‌های شناختی ما مرتبط است.

برای ارزیابی کیفیت رژیم غذایی، محققان از شاخص تغذیه سالم در سال ۲۰۲۰ استفاده کردند که میزان تطابق رژیم غذایی افراد با دستورالعمل‌های غذایی آمریکایی‌ها در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ را مقایسه می‌کند. ملاحظه شد شرکت‌کنندگانی که با گذشت زمان توانایی‌های شناختی بالاتری نسبت به همسالان خود داشتند، تمایل بیشتری به خوردن غذاهای توصیه‌شده مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل و مقادیر کمتر سدیم، قندهای افزوده‌شده و غلات تصفیه‌شده داشتند.

نظر شما