شناسهٔ خبر: 67685859 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

تحلیل مهم «سی ان ان» از ترور نافرجام ترامپ

سوء قصد نافرجام به جان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان میتینگ انتخاباتی‌اش فصل تاریک جدیدی در داستان نفرین شده خشونت سیاسی در آمریکا باز کرد و کشور را که در جریان یکی از پُر تنش‌ترین دوره‌های تاریخ مدرن خود دچار شکاف و دو دستگی شده تکان داد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حامیان ترامپ وی را قهرمانی شکست ناپذیر دانسته و او را به مثابه یک انسان فرا طبیعی مورد تجلیل قرار داده‌اند.

تصویر وی به عنوان مبارزی که دائما از سوی دشمنانش تحت حمله قرار می‌گیرد، اکنون عمیق‌تر از گذشته در میان افکار عمومی ترسیم و بزرگنمایی خواهد شد. رئیس جمهور سابق در لحظات اولیه پس از تیراندازی تلاش کرد که صحنه نمادین از مبارزه طلبی را ترسیم کند و با مشتی گره کرده به سمت جمعیت در حالی که به دوربین‌ها زل زده بود فریاد زد: «مبارزه، مبارزه.»

سوء قصد نافرجام به جان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان میتینگ انتخاباتی‌اش فصل تاریک جدیدی در داستان نفرین شده خشونت سیاسی در آمریکا باز کرد و کشور را که در جریان یکی از پُر تنش‌ترین دوره‌های تاریخ مدرن خود دچار شکاف و دو دستگی شده تکان داد.

هدف قرار دادن یک رئیس جمهور سابق در جریان میتینگ انتخاباتی قبل از اینکه او به صورت رسمی به عنوان کاندیدای جمهوری خواهان انتخاب شود، حمله به دموکراسی و حق انتخاب تک تک شهروندان آمریکایی به شمار می‌رود.

زمانی که تیر اندازی آغاز شد، این نامزد احتمالی جمهوری خواهان روی صحنه بود و حامیانش همچون همیشه در پشت سر وی پوستر‌هایی در حمایت از وی در دست داشتند. ترامپ یک لحظه به خود پیچید و دست روی گوشش کشید و بعد پشت تریبون پناه گرفت. سپس جمعیت حاضر شروع به فریاد کشیدن کردند و صحنه‌ای سورنال شکل گرفت.

رئیس جمهور سابق بعدا گفت که احساس کرده گلوله پوست گوشش را شکاف داده است. ترامپ بلافاصله در حالی که گوشش خون آلود بود از صحنه بیرون برده شد. تیراندازی به سمت ترامپ توسط یک مرد مسلح از روی پشت بام ساختمانی در خارج از محوطه محل برگزاری میتینگ در باتلر پنسیلوانیا انجام شد و اگر تنها کمتر از یک اینچ آنطرف‌تر برخورد می‌کرد نتیجه‌ای به مراتب بدتر به بار می‌آورد.

تصویری که ایوان ووچی، عکاس اسوشیتد پرس از ترامپ با حالتی سرکش و صورتی خونین که با مشت گره کرده در حال خارج شدن از صحنه بود گرفت و پرچم آمریکا را در پشت سر رئیس جمهور سابق در حال اهتزاز نشان می‌داد بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی به عنوان صحنه‌ای نمادین بازنشر شد. این تصویر ترسیم کننده یک عصر سیاسی پرتنش در صحنه سیاسی آمریکاست که صرف نظر از پیامد‌های سیاسی ناشناخته اش، یک بعد از ظهر آفتابی را به کابوسی تلخ مبدل نمود.

تداعی‌های وحشتناک

صدای مداوم شلیک گلوله و تصویر رهبری سیاسی که روی زمین غلت می‌زد در حالی که ماموران سرویس مخفی برای محافظت از او خودشان را به روی رئیس جمهور انداخته بودند خاطرات تلخی را در حافظه تاریخی مردم آمریکا زنده کرد.

هرچند ترامپ رئیس جمهور مستقر نیست، اما جراحت وارده شده به وی نشان دهنده تهدیدی دائمی است که همواره بالای سر مقام ریاست جمهوری و کسانی است که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکاست و چهار نفر از اسلاف وی هنگامی که در قدرت بودند کشته شده اند؛ مورد اخیر جان اف کندی بود که در سال ۱۹۶۳ ترور شد. واقعیت این است که تلاش برای ترور ترامپ به دوران ۴۰ ساله‌ای که تصور می‌شد تبحر سرویس مخفی تا حد زیادی احتمال وقوع چنین حوادثی را کاهش داده پایان بخشید و نگرانی‌ای را ایجاد کرد که تا سال‌ها ادامه خواهد یافت.

تلاش برای ترور ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی را می‌توان با ترور رابرت اف کندی، کاندیدای دموکرات در سال ۱۹۶۸ مقایسه کرد؛ سالی خونبار که شاهد قتل رهبر حقوق مدنی آمریکا، مارتین لوترکینگ و خشونت در کنگره ملی حزب دموکرات در شیکاگو نیز بود. اتفاقا این کنگره امسال قرار است مجددا در شیکاگو برگزار شود.

اما خشونت سیاسی از آن زمان تاکنون متوقف نشده است. در سال ۲۰۱۱، گابریله جیفوردز، نماینده دموکرات وقت مجلس نمایندگان پس از اصابت تیری به سرش در یک مراسم دچار آسیب مغری شد. در آن حادثه شش تن کشته شدند. در سال ۲۰۱۷، یک مرد مسلح به سمت تمرین بسکتبال جمهوری خواهان کنگره آتش گشود و ویپ استیو اسکالیس، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان و سه تن دیگر را زخمی کرد. مردم آمریکا هنوز نتوانسته اند حمله ژانویه ۲۰۲۱ حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا را هضم کنند.

تحولات شوکه کننده روز شنبه یک عامل سیاسی شکننده دیگر به انتخابات غیرقابل پیش بینی و پرتنش امسال اضافه کرد. طی روز‌های اخیر جو بایدن، سالخورده‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا پس از نمایش ناامیدکننده‌ای که در مناظره چند هفته پیش در برابر ترامپ ۷۸ ساله داشت در تلاش برای حفظ کاندیداتوری خود بوده است. تنها واکنش اولیه مناسب به اتفاق وحشتناک دیشب نفسی راحت از شنیدن خبر زنده ماندن نامزد انتخابات و سوگواری برای آن حامی ترامپ بود که در حال اعمال یکی از آزادی‌های دموکراتیک خود در این میتینگ جانش را از دست داد.

اکثر رهبران و بازیگران سیاسی از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بلافاصله ضمن آرزوی سلامتی برای ترامپ خواستار حفظ آرامش شدند.

بایدن که روز‌های اخیر را در تلاش برای نجات کارزار انتخاباتی خود بود، پس از کسب اطلاع از این حادثه بلافاصله در نقش خود به عنوان مدیر اجرایی کشور ظاهر شد و با انتشار بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرد. وی سپس پشت دوربین رفت و با مردم آمریکا سخن گفت.

با توجه به دو قطبی شدن نامیمون وضعیت سیاسی در ایالات متحده، شوک اولیه تلاش برای ترور ترامپ به شکلی اجتناب ناپذیر تبعات سیاسی جدی‌ای را به دنبال خواهد داشت.

حامیان ترامپ وی را قهرمانی شکست ناپذیر دانسته و او را به مثابه یک انسان فراطبیعی مورد تجلیل قرار داده اند. تصویر وی به عنوان مبارزی که دائما از سوی دشمنانش تحت حمله قرار می‌گیرد، اکنون عمیق‌تر از گذشته در میان افکار عمومی ترسیم و بزرگنمایی خواهد شد. رئیس جمهور سابق در لحظات اولیه پس از تیراندازی تلاش کرد که صحنه نمادین از مبارزه طلبی را ترسیم کند و با مشتی گره کرده به سمت جمعیت در حالی که به دوربین‌ها زل زده بود فریاد زد: «مبارزه، مبارزه.»

این تصاویر در تاریخ ثبت خواهد شد و افسانه ترامپ را که قبلا با انتشار تصویر وی در حالی که در زندان آتلانتا بازداشت شده بود و بازگشت وی به کاخ سفید در سال ۲۰۲۰ پس از شکست بیماری کرونا شکل گرفته بود، پر و بال بیشتری خواهد بخشید.

همچنین این اتفاق ممکن است تاثیرات غیرقابل پیش بینی‌ای بر رقابت‌های انتخاباتی‌ای داشته باشد که در آن ترامپ حتی قبل از نمایش مایوس کننده بایدن در مناظره اخیر، از رئیس جمهور مستقر پیش بود. فضای حاکم بر نشست کنگره ملی حزب جمهوری خواه در میلواکی در این هفته نیز احتمالا پرتنش‌تر خواهد بود.

بسیاری از سیاستمداران هر دو حزب اصلی آمریکا پیش از این نیز نگرانی خود را از داغ شدن جدال‌های لفظی سیاسی ابراز کرده بوده اند؛ این اتفاق تلنگر دیگری است که نشان می‌دهد اوج گیری بیش از حد مجادلات سیاسی می‌تواند چه پیامد‌هایی را در جامعه‌ای که دسترسی به سلاح در آن به سهولت امکان پذیر است به دنبال داشته باشد. باید دید که آیا شوک ناشی از اتفاق روز شنبه که می‌توانست به مراتب بدتر از آنچه رخ داده تمام شود، تاثیری بر مهار فرهنگ سیاسی سمی‌ای که ترامپ یکی از مشارکت کنندگان مشتاق آن است خواهد داشت یا خیر.

متاسفانه تاریخ نشان می‌دهد که خشونت، هرچند غیرقابل دفاع، اما یک زخم اصلی و کاری بر پیکره سیاست آمریکاست.

منبع: انتخاب

نظر شما