شناسهٔ خبر: 67684623 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان:

ولایتمداری مهمترین درس عاشورا است

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، «ولایت‌مداری» را مهمترین درس حماسه عاشورا دانست و گفت: یاران امام حسین(علیه‌السلام) ولایتمداری را با تقدیم جان خود به اثبات رساندند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالفضل عادلی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، گفت: حرکت امام حسین(ع)، فرزندان و یاران باوفای آن حضرت، درسی برای تمام مردان و زنان در هر قشر و صنفی است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه عاشورا درس خداشناسی، عبادت، سبک زندگی، ولایت‌مداری، وفا و ایثار برای انسان‌های آزاده در همه ابعاد زندگی است؛ ابراز کرد: امام حسین(ع) و یاران ایشان خدامداری و اخلاص را سرلوحه زندگی خود قرار دادند و امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و شهادت حضرت در راستای رضایت خدا بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عادلی نیا افزود: امام‌ حسین(ع) سبک زندگی را برای همه انسان‌ها از اول خلقت تا روز قیامت مشخص کردند که در مقابل زور و ظلم باید ایستاد و با خدا بود و غیر خدا را رها کرد.

وی با بیان اینکه تک تک افراد حاضر در واقعه کربلا برای ما، سرمشق و الگو هستند؛ گفت: حضرت علی‌اکبر جوان کربلا، حضرت ابوالفضل که تشنه به نهر فرات می‌رود اما به دلیل اینکه امام زمانش تشنه است، آب نمی‌نوشد، حضرت زینب (س) با صبر خود و دیگر یاران حضرت، روحیه ایثار، خودسازی و ولایت‌مداری خود را تا پای جان نشان دادند و نفس اماره را در سخت‌ترین شرایط سرکوب کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عادلی‌نیا در خصوص سبک زندگی امام حسین(ع) بیان کرد: هیچ فردی به اندازه امام حسین(ع) فرزندان خود را دوست نداشت اما وقتی مسئله وظیفه پیش می آید فرزندان، همسر، یاران و خانواده را برای انجام وظیفه به کربلا می‌برد و در آخرین لحظات می فرماید: «ای شمشیرها من را بگیرید و این بدن مادی من را پاره کنید تا روح معنویت من آزاد گردد» و در لحظه ذبح شدن فریاد می زند: «رضاً برضاک» این سخن اباعبدالله(ع) نشان می‌دهد که حضرت در مقابل ضربه دشمن، منفعل نیست، بلکه حمله می‌کند و تهاجمی حرف می‌زند.

وی با بیان اینکه در بحبوبه جنگ، حضرت با نماز اول وقت درس عبادت می‌دهند و نماز خود را اول وقت به‌جا می‌آورند؛ گفت: عاشورا و امام حسین(ع) درس خدامداری، ولایت‌مداری، انسانیت، آزادگی، شرف و شجاعت، شهامت، اخلاص و خودساختگی، عبادت، ولایت‌مداری، زندگی، جنگ، صلح و خیرخواهی برای همه بشریت است و همه چیز در عاشورا نهفته شده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در خصوص چگونگی پیاده کردن درس محرم در زندگی؛ اظهار داشت: بهترین راه این است که شعائر را زنده نگه داریم و در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در مجالس و محافل مطرح کنیم و از برخورد امام حسین(ع) با فرزندان، خواهر، برادر، همسر، کنیزان و دیگران سخن بگوییم.

وی ادامه داد: در تاریخ آمده امام حسین(ع) وقتی وارد خانه شدند حضرت زینب (س) در حالی‌که از پنجره آفتاب به صورت ایشان می‌تابید، خواب بودند؛ حضرت در مقابل پنجره ایستادند تا آفتاب بر صورت خواهرشان نتابد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عادلی‌نیا گفت: طلاب قشر کم‌توقعی هستند که با نیت خالص به دورترین نقاط کشور می‌روند و هرجا خیمه‌ای به نام حسین(ع) با کمترین جمعیت برپاست می‌نشینند برای آنها وعظ و روضه می‌خوانند و معارف اسلامی را بیان می‌کنند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: به طلاب توصیه می‌کنم مصائب و فرمایشات ناب و صریح و شعائر اباعبدالله الحسین(ع)، فرزندان و یاران حضرت را بیشتر مطرح کنند. در برخی موارد مسائل عاشورا تحریف می‌شود از این رو طلاب مانند دیده‌بان‌هایی باید رصد کنند و اجازه ندهند تحریفی در مجالس رخ دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عادلی‌نیا با اشاره به اینکه این ایام به دلیل شرکت همه طبقات اجتماعی در مراسم عزادارای اباعبدالله الحسین(ع) بهترین ایام تبلیغ درس‌های عاشورا و معارف دینی و شرعی است افزود: تمام طبقات اجتماعی برای طلاب یکسان باشند و همه را عزادار امام حسین(ع) تلقی کنند و به همه سوالات مستمعان پاسخ دهند و از این فرصت برای تبلیغ دین و عاشورای حسینی استفاده کنند.

استکبار و مقابله با فرهنگ حسینی

وی با بیان اینکه امروز حسین زمان رهبر معظم انقلاب، و از آن سو، یزید زمان، مجسم در استکبار جهانی است، تصریح کرد: طلاب مصداق تعیین کنند و بگویند که امروز حق در مقابل باطل ایستاده و استکبار می‌خواهد خیمه‌های امام حسین(ع) که با ریختن خون هزاران شهید به وجود آمده به آتش بکشد؛ اما «زهی خیال باطل»؛ استکبار جهانی نمی‌توانند اسلام و فرهنگ و شعارهای اسلامی و حسینی را از بین ببرند.

نظر شما