شناسهٔ خبر: 67683560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پزشکیان در مراسم شب عاشورا؛

نباید اجازه دهیم که پا را از عدالت و انصاف خارج کنیم

حسین کشتکار

رئیس جمهور منتخب در مراسم عزای امام حسین علیه السلام در شب عاشورای حسینی و در حسینه امام خمینی گفت: اگر حق را در بین افراد و قومیت‌ها پیاده نکنیم، گریه کردنمان فقط گریه کردن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در مراسم شب عاشورای حسینی در حرم امام خمینی (ره) با ایراد سخنانی، گفت: اگر مسئولین به حق عمل و به عدالت رفتار کنند، مگر می‌شود مردم از ما ناراضی باشند؟! امام حسین (ع) به خاطر «حق» شهید شد؛ مگر نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌کنند و از باطل روی‌گردان نمی‌کنند؟!

وی افزود: فلسفه کتاب خدا و پیامبران برای «حق» است. این حق خیلی وسیع است؛ اگر بخواهیم راجع به آن حرف بزنیم. ولی وقتی به ارتباطات فردی و اجتماعی می‌آید، تنگ می‌شود.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: حق در جامعه جاری و عدالت در جامعه جاری نباشد، دعوا شروع می‌شود و اختلاف به وجود می‌آید. امام حسین (ع) برای برپایی حق قیام کرد. اگر ما حق را در جامعه بین افراد و قومیت‌ها پیاده نکنیم، گریه کردن ما فقط گریه کردن است.

پزشکیان با بیان اینکه پیامبر آمده تا براساس حق بین مردم قضاوت کند، بیان کرد: امام حسین هم می‌فرمایند مگر نمی‌بینید که بین مردم براساس حق قضاوت نمی‌کنند؟ ما اصلی داریم به نام حق و عدالت و امام حسین (ع) برای همان حق و عدالت آمد. اگر ما حق را بین جوامع ملل و قومیت‌ها اقامه نکنیم آنچه که برای امام حسین (ع) می‌کنیم فقط گریه کردن است نه چیز دیگر.

وی افزود: اگر ما مدیران و مسئولین به حق و عدالت رفتار کنیم مگر می‌شود در جامعه مردم از ما ناراضی شوند و گلایه کنند. پست و مقام برای این نیست که ما تفاخر کنیم به آن؛ برای این است که خدمتگزار مردم باشیم.

برای حق کار کنیم، مملکت گلستان می‌شود

رئیس جمهور منتخب با بیان انصاف را مراعات کنیم، اینکه، گفت: نباید اجازه دهیم که پا را از عدالت و انصاف خارج کنیم و امام حسین (ع) برای همین آمد. فردای قیامت اگر بخواهیم پاسخگو باشیم باید با حق و انصاف با مردم عمل کنیم. با مردم با عطوفت باید برخورد کرد، ما دعوای هوای نفس داریم، دعوای جناح و دسته داریم وگرنه برای حق اگر کار کنیم مملکت گلستان می‌شود و مردم از ما راضی خواهند بود.

پزشکیان ادامه داد: پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری به مردم است. وقتی آدم تابع هوای نفس باشد به حق عمل نمی‌کند؛ حق جناح و گروهش را می‌بیند و حق مردم را نادیده می‌گیرد. این قدرت و پست و مقام برای این نیست که من قیافه بگیرم و فخر بفروشم؛ برای این است که خدمتگزار مردم باشیم.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: نفس است، که من قوم خودم را بر دیگران برتر و خودم را از دیگران بهتر می‌بینم. معنی مالک نفس بودن این است که بین دوست و دشمن «انصاف» را رعایت و بر اساس انصاف عمل کنیم.

پزشکیان همچنین بیان کرد: یک حق است و یک هوای نفس و پیامبر آمده که بین مردم بر اساس حق قضاوت کند و امام حسین می‌گوید مگر نمی‌بینید که بر اساس حق عمل نمی‌کنند «وإنّی لم أخرج أشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً، وإنّما خرجت لطلب النجاح والصلاح فی اُمّة جدّی محمّد، اُرید أن آمر بالمعروف وأنهی عن المنکر» می‌خواهم برگردم به مسیری که پیامبر و امام می‌رفت. وقتی حضرت علی به مالک اشتر نامه نوشت.

مبادا به اسم امام حسین (ع) تابع هوای نفس و غرور و تکبر شویم

وی افزود: خدا می‌داند ما چه‌کار می‌کنیم لذا نباید بخاطر گناه‌کاری یک عده پا را از انصاف و عدالت فراتر بگذاریم چون‌که امام حسین و یارانش برای این مفاهیم شهید شدند. ما فردای قیامت اگر قرار است پاسخگوی شهدا باشیم در این جامعه باید بر اساس حق و عدالت و محبت به مردم برخورد کنیم و این مردم همه مردم هستند نه فقط افرادی که با ما هستند.


وی ادامه داد: ما اکنون دعوای نفس، منیت، جناح و دسته داریم وگرنه عمل به حق که دعوا ندارد و منت به کسی که وسط بیاید و بخواهد مشکل مردم را حل کند و ما حتماً او را دنبال می‌کنیم و نوکریش را خواهیم کرد.

پزشکیان ادامه داد: امشب، شب عاشور و شب جانفشانی یاران امام حسین (ع) است؛ امام حسین به تک‌تک کسانی که در آن صحرا بود گفت بروید این دشمنان با من مشکل دارند اما یکی از آن‌ها از آنجا خارج نشد برای اینکه همه با عشق به میدان آمده بودند.

وی افزود: ما هم باید یادمان باشد که این الگوها را فراموش نکنیم و راه امام حسین (ع) را درست برویم و مبادا به اسم امام حسین (ع) تابع هوای نفس و غرور و تکبر شویم و این، آن‌چیزی است که امام حسین برای آن شهید شد.

رئیس‌جمهور منتخب در پایان گفت: امیدواریم خدا ما را در مقابل مردم شرمنده نکند و قدرتی به ما بدهد که بتوانیم بدون توجه به جناح و دسته و قوم خدمتگذار همه مردم باشیم چراکه وظیفه ما رعایت حق بین مردم است.

نظر شما