شناسهٔ خبر: 67682049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بشار اسد: اگر دیدار با اردوغان به نفع کشور باشد، آن را انجام خواهم داد

صاحب‌خبر -

شفقنا- «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه امروز(دوشنبه) در حالیکه برای رأی دادن به انتخابات مجلس رفته بود در پاسخ به سوالی درباره دیدار آتی خود با اردوغان گفت: از موضع من و از جایگاه او به عنوان مقامات در رأس سلسله مراتب قدرت در دو کشور، اگر این دیدار به نتیجه برسد و اگر به مصلحت کشور باشد، این کار را انجام خواهم داد.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت:‌ «بشار اسد در ادامه افزود که مسئله مهم محتوای آن دیدار است، با توجه به این که جلسه وسیله‌ای برای بررسی این است که آیا روابط دو کشور در طول سیزده سال از مسیر عادی خود منحرف شده است یا خیر».

بشار اسد افزود: «آماده هر ابتکاری برای بهبود راوابط هستیم و این طبیعی است. هیچ کس به فکر ایجاد مشکل با همسایگان خود نیست، اما این بدان معنا نیست که ما باید بدون قانون پیش برویم».

رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که این دیدار یک وسیله‌ای است برای به دست آوردن نتیجه‌ای که نیاز به قوانین و ارجاعات کاری دارند، ممکن است به قیمت بدتر شدن روابط تمام شود اما این دیدار صرف نظر از سطح آن ضروری است. اکنون به طور کلی در مورد دیدار دو رئیس‌جمهور صحبت نمی‌کنیم و دیدارها متوقف نشده و ادامه دارد و در سطح امنیتی برخی از میانجی‌ها جلسه‌ای ترتیب دادند اما نتیجه‌ای در پی نداشت زیرا اراده سیاسی وجود نداشت.

اسد در پاسخ به این سوال که آیا سوریه امروز برای عادی‌سازی با ترکیه آماده است و دوستان سوریه چه نقشی در آن دارند، گفت: ما در چند سال گذشته واژه عادی سازی را به اشتباه به کار برده‌ایمدر حالی که اصطلاح عادی سازی برای یک دشمن غیرعادی که خارج از منطق است، مثل اسرائیل که دارای موجودیتی صهیونیستی است، سوریه فقط به دنبال اقدامی است که به نتیجه برسد.

اینکه می‌گوییم عادی‌سازی می‌کنیم، یک فرآیند قهری است، زیرا می‌خواهیم روابط عادی را تحمیل کنیم، اما وقتی از یک کشور همسایه صحبت می‌کنیم و روابطی وجود دارد که قرن‌ها قدمت دارد، پس این روابط باید منحصراً طبیعی باشد. اصطلاح عادی سازی اشتباه است.

اگر بخواهیم به روابط عادی برسیم و البته این همان چیزی است که در سوریه به دنبال آن هستیم، صرف نظر از اینکه چه اتفاقی افتاده، آیا اشغال بخشی از روابط عادی بین کشورها است؟ آیا ممکن است حمایت از تروریسم بخشی از روابط عادی بین کشورها باشد؟ این غیر ممکن است.

اسد افزود:‌ «اگر از رابطه عادی صحبت کنیم، باید هر چیزی که غیرطبیعی است را از این صحنه کنار بکشیم. اشغالگری و تروریسم غیرعادی است، تخطی از قوانین بین‌المللی غیرعادی است، بی‌احترامی به حاکمیت کشورهای همسایه و غیرهمسایه غیرعادی است، وقتی این ناهنجاری‌ها از بین بروند، بدون عادی‌سازی، بدون اقدامات قهری و بدون نظرخواهی، روابط عادی خواهد بود در شکل طبیعی خود به سمت بازگشت به آنچه قبل از جنگ بود پیش خواهد رفت، به خصوص که این روابط طبیعی همان چیزی است که ثابت می‌کند حفاظت از مرزهایی که مقامات ترکیه از آن صحبت می کنند، از همین روابط طبیعی ناشی می‌شود. مرزها آرام بودند، سوریه همیشه متعهد بود و در مورد امنیت در هر دو طرف مرزها و مبارزه با تروریسم همیشه منسجم بود.

این خبر را در وبگاه‌ آرتی عربی ببینید

 

نظر شما