شناسهٔ خبر: 67681957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

سودای زلنسکی برای برگزاری دومین نشست صلح اوکراین

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور اوکراین گفت که قصد دارد تمام عوامل لازم برای یک طرح صلح را در ماه نوامبر آماده کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ولودیمیر زلنسکی در نشستی خبری اظهار داشت: من هدفی را تعیین کردم که در ماه نوامبر (آبان/آذر) یک برنامه کاملا آماده داشته باشیم.

خبر مرتبط
دیدار با بایدن در نشست ناتو زلنسکی را ناامید کرد

اقتصادنیوز: یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که رئیس‌جمهور اوکراین از دیدار با همتای آمریکایی خود ناامید بیرون آمده است.

در حالیکه بیش از ۲۸ ماه از جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد، زلنسکی این اظهارات را در کی‌یف پس از بازگشت از سفر اخیر خود به واشنگتن برای شرکت در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیان کرد.

اوکراین ماه گذشته میلادی اولین نشست صلح را در سوئیس برگزار کرد که در آن نمایندگان ۹۲ کشور حضور داشتند، با این حال روسیه که یک طرف جنگ است، در این نشست حضور نداشت.

خبر مرتبط
واکنش روسیه به نشست صلح اوکراین/ اعلام آمادگی مسکو برای گفت‌وگو با کی‌یف

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: نشست ماه آینده صلح اوکراین چیزی جز یک فریب طرح شده از سوی آمریکا نیست.

بر اساس این گزارش، کی‌یف گفته است که می‌تواند نمایندگانی از روسیه را به نشست بعدی دعوت کند. در مقابل، معاون وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد که مسکو در نشست بعدی شرکت نخواهد کرد؛ هرچند کرملین با قاطعیت کمتری با این موضوع برخورد کرده و گفته است که ایده دقیقی در مورد طرح نشست دوم ندارد.

زلنسکی در نشست خبری امروز دوشنبه خود همچنین گفت که اوکراین در تابستان امسال و قبل از پایان سال میلادی تعدادی جنگنده اف-۱۶ دریافت خواهد کرد اما نمی‌تواند تعداد دقیق آن‌ها را فاش کند.

نشست صلح اوکراین به میزبانی سوئیس در ماه خرداد برگزار شد. بیانیه پایانی این نشست در حالی صادر شد که در آن، هیچ راه حل مشخصی برای دستیابی به صلح در منطقه به چشم نمی‌خورد.

در بیانیه پایانی نسبت به تمامیت ارضی همه کشورها از جمله اوکراین تاکید و اعلام شد که رسیدن به صلح مستلزم مشارکت و گفت‌ وگو بین همه طرف‌های ذیربط است.

در این نشست که در استراحتگاه «بورگنستاک» سوئیس انجام گرفت، روسیه و چین غایب بودند. گفت وگوها در این نشست حول محور طرح صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی که در اواخر سال ۲۰۲۲ ارائه شده بود، تنظیم شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ماه گذشته شرایط کشورش برای صلح با اوکراین را اعلام کرد و گفت: برخلاف ادعای غربی‌ها، روسیه این جنگ را به عنوان بخشی از یک عملیات نظامی ویژه آغاز نکرده، بلکه این نظام کی‌یف است که خصومت‌ها را آغاز کرده و ادامه می‌دهد.

نظر شما