شناسهٔ خبر: 67681354 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر محفل ادبی هاتف:

زنان عاشورایی معیار فرهنگ حجاب و عفاف هستند

ارومیه- دبیر محفل ادبی هاتف گفت: زنان عاشورایی معیار فرهنگ حجاب و عفاف هستند و بانوان حریم اباعبدالله(ع) در تمامی صحنه های حادثه عاشورا و اسارت از ساحت حجاب دفاع کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی قلیزاده علیار ظهر دوشنبه در محفل شعرخوانی گوهرشاد محفل اظهار کرد: حمله به حجاب زن مسلمان، تمسخر عفاف و حجاب بانوان مؤمن و نشر فرهنگ برهنگی در ایران از حدود صد سال پیش و از اواخر دوره قاجار ابتدا توسط برخی نشریات و روشنفکران غرب‌زده و فاسد به بهانه تجددخواهی شروع شد.

وی ادامه داد: در شعر برخی شاعران مشهور و منحرف مثل ایرج میرزا بروز و ظهور عوام‌فریبانه و جذاب یافت و در نهایت در دوره پهلوی اول، به واسطه ادبای بی بصیرت، اهل رسانه قلم بمزد، سیاستمداران خودفروش و مجموعه دستگاه حاکمیتی وابسته پهلوی، فاجعه «کشف حجاب» با شکل رسمی و با اعمال زور در سال ۱۳۱۴ اتفاق افتاد.

قلیزاده علیار ادامه داد: البته شاعران و روزنامه‌نگاران و روشنفکران مسلمان و متعهد همگام با علمای دین، در طول این تاریخ ننگ آور کشف حجاب، در پاسداری از فرهنگ عفاف و حجاب کوشیده‌اند و امروز هم شعرای ما در این محفل با شعر و بیان خود، این رسالت شرعی و ملی و هنری خود را به نمایش می‌گذارند.

وی بیان کرد: زنان و دختران ایران اسلامی با زندگی عفیفانه و مؤمنانه بر حفظ عفاف و حجاب به عنوان یک اولویت امنیت‌آفرین تأکید دارند لذا تمام دستگاه‌های اجرایی در این امر مشارکت همه جانبه داشته باشند و گسترش معروف‌ها در جامعه باید مورد حمایت جمعی قرار گیرد، در موضوعی مانند حجاب ضروری است همگان احساس مسئولیت کنند و اگر چه ممکن است در این زمینه برخی افراد نظر متفاوتی داشته باشند، اما در زندگی اجتماعی، پایبندی به موازین قانونی، می‌بایست به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد.

قلیزاده علیار ادامه داد: زنان عاشورایی معیار فرهنگ حجاب و عفاف هستند و بانوان حریم اباعبدالله (ع) در هیچ جای حادثه عاشورا و اسارت اجازه ندادند که به حجاب آنان تعرضی صورت گیرد و آنجایی که دشمن حجاب از سر برخی از آنان می‌گرفت به هر طریقی تلاش می‌کردند در معرض دید نامحرم قرار نگیرند و زنان و دختران امروز جامعه باید به این مسئله توجه کنند که اهل‌بیت امام حسین (ع) چه قدر به مسئله حجاب و پوشش اسلامی اهمیت داده و حتی در حال اسارت، خود را مقید به این مهم می‏‌دانستند.

نقش مؤثر زبان شعر و داستان درانتقال ارزش‌ها و مفاهیم دینی

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در این محفل ادبی گفت: اگر ارزش‌ها و مفاهیم دینی به زبان رسای شعر و داستان گفته شود، درک و تأثیرگذاری اش افزایش خواهدیافت.

رقیه موسویان اظهار کرد: محفل ادبی گوهرشاد با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف و تبیین فلسفه حجاب به زبان شعر برگزار شده است چرا که زبان ادبیات از شیوه‌های خوب و مناسب انتقال مفاهیم و موضوعات به جامعه و نسل‌های بعدی است.

وی ادامه داد: شعر و ادبیات فارسی، ظرفیت بزرگی برای فرهنگ‌سازی در جامعه محسوب می‌شود زیرا وقتی حیا در میان مردمی کم‌رنگ و کم‌اهمیت جلوه کند، بسیاری از ارزش‌های دینی نیز کم‌رنگ خواهد شد و در نهایت نیز پایه‌های اعتقادی مردم سست شده و رهآوردی جز بی‌حجابی و آسیب‌های ضد امنیتی نخواهد داشت، بر همین اساس باید تلاش شود ضمن برجسته کردن نقاط قوت فرهنگ دینی و تحکیم اعتقادات مردم، زمینه عفاف و حیا را در جامعه گسترش دهیم چراکه پس از آن با مشکلات و بحران‌های کمتری در جامعه مواجه خواهیم شد.

موسویان بیان کرد: اگر این ارزش‌ها و مفاهیم به زبان رسای شعر و داستان گفته شود، درک و تأثیرگذاری آن را افزایش خواهد داد و زمانی که پایه‌های اعتقادی افراد را از طریق آموزه‌های گوناگون مانند شعر، داستان، نقاشی، فیلم، سخنرانی و سایر روش‌های دیگر محکم شود، عفاف و حجاب را هم به دنبال خواهد داشت و در زمینه ادبیات نیز همین‌گونه است.

وی ادامه داد: فرهنگ عفاف و حجاب منبعث از فرهنگ عاشورا و حضرت زینب (س) بوده و این امر از مهمترین دروس عاشورا محسوب و مهم‌تر از موضوع حجاب، بحث عفاف است که در این مورد نیز آن‌طور که باید، اقدامات درست و به‌جا انجام نشده و برای تقویت هویت زن مسلمان ایرانی محتوای کافی نداریم که باید در این زمینه تلاش‌های بیش از پیش انجام داد.

نظر شما