شناسهٔ خبر: 67681313 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

آیین شمع گردانی تاسوعای حسینی در اردبیل

آیین مذهبی شمع گردانی (شام پایلاماخ) همزمان با تاسوعای حسینی در استان اردبیل برگزار شد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، در این مراسم که از ساعات بامداد صبح امروز شروع شده و تا شامگاه ادامه دارد، عزاداران حسینی ۴۱ شمع را در مقابل ۴۱ مسجد شهر روشن می‌کنند.

در روز تاسوعا دسته‌های عزاداری به مساجد مختلف رفته و شمع‌هایی روش می‌کنند که به سبب داشتن نذر یا اجابت دعا و نذری آنها را تهیه کرده‌اند ، عزاداران با این شیوه تعزیت عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس علمدار کربلا حضرت ابوالفضل (ع) که در حقیقت روز تاسوعا اختصاص به ایشان دارد، نشان می‌دهند.

در آیین شمع‌گردانی در کنار مردان عزادار، دسته‌های عزاداری بانوان و زنان سوگوار در سقاخانه ، مساجد و حسینیه‌های بزرگ شهر جمع شده و با روشن کردن شمع‌ها، پارچه‌های سبز کوچکی را به نشانه نیات، حاجات و نذرهای خود بر این سقاخانه‌های دخیل می‌بندند.

برخی از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) که نذرشان برآورده شده، نیز با پای پیاده این آیین شمع‌گذاری را برگزار می‌کنند.
 

مراسم شمع پایلاماق در واقع آغاز رسمی آیین تاسوعا در اردبیل به شمار می‌رود، در این آیین سنتی، عزاداران حسینی به صورت انفرادی و یا دسته‌های کوچک عزاداری به یاد شهدای کربلا اقدام به روشن کردن شمع در مقابل مساجد محله‌های مختلف می‌کنند.

اگر این عمل به‌صورت گروهی انجام شود، اغلب برای هر دسته یک نفر سر گروه برگزیده می‌شود که این فرد در پیشاپیش دسته حرکت می‌کند و رجزخوانده و با صدای بلند آه حسن، وای حسین می‌گوید.

حرکت افراد به شکل انفرادی و یا در دسته های کوچک در حالی که لباس مشکی پوشیده و دستار سیاه بر سر بسته‌اند حال و هوای معنوی خاصی را در کوچه و بازار شهر پدید آورده و عزاداران با سردادن اشعار و رجزهای مختلف و فرستادن صلوات در مقابل هر مسجد توقف کرده و شمع‌های نذری را روشن می‌کنند.

"شمع‌گردانی" و "طشت گذاری" در اردبیل جزو آیین‌های هزار ساله و سرچشمه گرفته از واقعه عاشورا و مرثیه سرایی ایرانیان مسلمان در رثای امام سوم شیعیان حضرت امام حسین (ع) است.

انتهای پیام/

نظر شما