شناسهٔ خبر: 67681071 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(ویدئو) نوک‌نهنگ بیل‌دندان، نادرترین و مرموزترین نهنگ جهان مُرده پیدا شد

هیچ کس نمی‌داند چند نوک‌نهنگ بیل‌دندان وجود دارد، چه می‌خورند یا حتی در کجا در وسعت وسیع اقیانوس آرام جنوبی زندگی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

 

فرارو- نوک‌نهنگ بیل‌دندان، از نادرترین نهنگ‌های جهان است که به صورت زنده تاکنون هیچ‌گاه دیده نشده است و احتمال دارد که کم شناخته شده‌ترین پستاندار کنونی جهان باشد.

به گزارش فرارو، هیچ کس نمی‌داند چند نوک‌نهنگ بیل‌دندان وجود دارد، چه می‌خورند یا حتی در کجا در وسعت وسیع اقیانوس آرام جنوبی زندگی می‌کنند.

سازمان حفاظت از محیط زیست نیوزیلند روز دوشنبه اعلام کرد موجودی که این ماه در ساحل جزیره جنوبی مشاهده شد، گمان می‌رود یک نوک‌نهنگ بیل‌دندان باشد. این موجود پنج متری که نوعی نهنگ منقاردار است، در ساحل اوتاگو از روی الگو‌های رنگی و شکل جمجمه، دهان و دندان هایش شناسایی شد.

هانا هندریکس، مشاور فنی دریایی وزارت حفاظت، به آسوشیتدپرس گفت: ما درباره این موجودات خیلی کم، عملاً هیچ چیز نمی‌دانیم. این منجر به اطلاعات شگفت انگیزی از علم و اولین اطلاعات جهانی خواهد شد.

اگر تایید شود که موجود کشف شده یک نوک‌نهنگ بیل‌دندان است، این اولین نمونه‌ای خواهد بود که در وضعیتی یافت می‌شود که به دانشمندان اجازه می‌دهد آن را تشریح کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا رابطه نهنگ را با چند گونه دیگر کشف شده ترسیم کنند. متوجه شوند که چه می‌خورد و شاید به سرنخ‌هایی در مورد محل زندگی آن‌ها منجر شود.

هندریکس گفت که تنها شش نهنگ دیگر مانند نوک‌نهنگ بیل‌دندان تا به حال شناسایی شده اند و آن‌هایی که در سواحل جزیره شمالی نیوزیلند یافت شده اند، قبل از اینکه آزمایش DNA بتواند هویت آن‌ها را تأیید کند، دفن شدند و هر فرصتی برای مطالعه آن‌ها ناکام ماند.

این بار، نهنگ کشف شده به سرعت به سردخانه منتقل شده است.

مردم بومی نیوزلند نهنگ‌ها را یک تائونگا - گنجی مقدس - با اهمیت فرهنگی می‌دانند. در آوریل، رهبران بومی اقیانوس آرام معاهده‌ای را امضا کردند که نهنگ‌ها را به عنوان «اشخاص حقوقی» به رسمیت می‌شناسد، اگرچه چنین اعلامیه‌ای در قوانین کشور‌های شرکت‌کننده منعکس نشده است.

در حال حاضر چیزی در مورد زیستگاه نهنگ‌ها مشخص نیست. هندریکس گفت، این موجودات برای غذا به اعماق اقیانوس می‌روند و احتمالاً به ندرت به سطح می‌آیند که نمی‌توان مکان آن‌ها را بیشتر از جنوب اقیانوس آرام که محل برخی از عمیق‌ترین گودال‌های اقیانوسی جهان است، محدود کرد.

او گفت: اگر پستانداران دریایی را در دریا نبینید، انجام تحقیق روی آن‌ها بسیار سخت است. این مانند سوزن در انبار کاه است. نمی‌دانی کجا را نگاه کنی.

آژانس حفاظت از محیط زیست گفت که آزمایش ژنتیکی برای تایید هویت نهنگ ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

اولین نوک‌نهنگ بیل‌دندان در سال ۱۸۷۲ در جزیره پیت نیوزلند پیدا شد. محققانی که روی این پستاندار مطالعه می‌کنند نمی‌توانند تایید کنند که آیا این گونه منقرض شده است. در سال ۲۰۱۰، دو نوک‌نهنگ بیل‌دندان مرده در یکی از سواحل نیوزیلند پیدا شدند.

نظر شما