شناسهٔ خبر: 67679891 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

تاریخ‌سازی اعجوبه اسپانیایی با ثبت آمارهای خاص/ لامین یامال؛ پسر نوجوانی که رکوردها را درو کرد!

لامین یامال با قهرمانی در یورو ۲۰۲۴ رکوردهای زیادی را شکست و نامش را در تاریخ ثبت کرد.

صاحب‌خبر -

لامین یامال، جوان‌ترین فینالیست یورو، به عنوان بهترین بازیکن جوان مسابقات انتخاب شد و تنها یک روز پس از جشن تولد ۱۷ سالگی خود، مدال قهرمانی یورو ۲۰۲۴ را به گردن آویخت.

در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا به میزبانی آلمان بود که یامال خود را به جهان معرفی کرد و در این مسیر بازی‌های خیره‌کننده‌ای را به نمایش گذاشت و رکوردهایی نیز ثبت کرد. دراماتیک‌ترین لحظه در پیروزی نیمه نهایی مقابل فرانسه رخ داد؛ زمانی که او گل تساوی را به ثمر رساند و جوان‌ترین گلزن تاریخ مسابقات شد.

رکوردشکنی‌های یامال

  • جوان‌ترین بازیکن یورو: ۱۶ سال و ۳۳۸ روز (اسپانیا ۳-۰ کرواسی، ۲۰۲۴/۰۶/۱۵)
  • جوان‌ترین گلزن یورو: ۱۶ سال و ۳۶۲ روز (اسپانیا ۲-۱ فرانسه، ۲۰۲۴/۰۷/۰۹)
  • جوان‌ترین بازیکنی که در نیمه نهایی یورو یا جام جهانی حضور یافته است: ۱۶ سال و ۳۶۲ روز (اسپانیا ۲-۱ فرانسه، ۲۰۲۴/۰۷/۰۹)
  • جوان‌ترین بازیکنی که در فینال یورو یا جام جهانی حاضر شده است: ۱۷ سال و یک روز (اسپانیا ۲-۱ انگلیس، ۲۰۲۴/۰۷/۱۴)
  • جوان‌ترین گلزن در مرحله مقدماتی یورو: ۱۶ سال و ۵۷ روز (گرجستان ۱-۷ اسپانیا، ۲۰۲۳/۰۹/۰۸)

یامال همچنین دومین بازیکن جوانی است که تا به حال در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفته است و اولین بازی‌اش در تیم بارسلونا را در رقابت‌های باشگاهی برتر اروپا در سن ۱۶ سال و ۶۸ روزگی انجام داد.

تاریخ‌سازی اعجوبه اسپانیایی با ثبت آمارهای خاص/ لامین یامال؛ پسر نوجوانی که رکوردها را درو کرد!

رکوردهای نهایی

یامال در هر یک از هفت بازی لاروخا در یورو ۲۰۲۴ ظاهر شد و در ترکیب اصلی همه بازی‌ها حضور داشت به جز بازی مقابل آلبانی. او در مسیر رسیدن به فینال یک گل و چهار پاس گل به ثبت رساند.

فینال تنها یک روز پس از تولد ۱۷ سالگی او برگزار شد، به این معنی که او جوانترین فینالیست تاریخ یورو شد و رکورد رناتو سانچس را که با ۱۸ سال و ۳۲۸ روز سن در فینال پرتغال و فرانسه در یورو ۲۰۱۶ به میدان رفت را شکست.

یامال همچنین تبدیل به جوان‌ترین بازیکن تاریخ شده که در فینال یورو یا جام جهانی حضور داشته است. جوان‌ترین فینالیست جام جهانی همچنان پله است که در پیروزی ۵-۲ برزیل مقابل سوئد در فینال جام جهانی ۱۹۵۸ تنها ۱۷ سال و ۲۴۹ روز داشت و در آن بازی دو گل به ثمر رساند.

شوت یامال در فینال یورو ۲۰۲۴ توسط جردن پیکفورد انگلیسی مهار شد و به این ترتیب شانس شکستن رکورد پیترو آناستازی و تبدیل شدن به جوانترین گلزن فینال یورو را از دست داد. آناستازی ۲۰ سال و ۶۴ روز داشت که در برتری ایتالیا مقابل یوگسلاوی در فینال ۱۹۶۸ در رم گلزنی کرد.

بیشتر بخوانید: گفت‌وگوی متفاوت با لامین یامال در سالروز تولد ۱۷ سالگی‌اش؛ نمی‌خواهم با مسی مقایسه شوم/ امباپه پیراهنم را خواست!/ مادرم هنوز به من می‌گوید دمپایی بپوش!

نظر شما