شناسهٔ خبر: 67678787 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(ویدئو) نوحه‌ای که خیلی زود مصادره شد؛ اصل آهنگ ممد نبودی ببینی چه بود؟ (ویدئو) نوحه‌ای که خیلی زود مصادره شد؛ اصل آهنگ ممد نبودی ببینی چه بود؟

یکی از مشهورترین ملودی‌های محرم است که توسط جهانبخش کردی‌زاده ساخته شد. نام اصلی این نوحه لیلا بگفتا است که شهادت علی اکبر در عاشور را از زبان مادرش لیلا بازگو می‌کند. سوز این نوحه آنقدر زیاد است که هر شنونده را پس از شنیدن منقلب می‌کند. جهانبخش کردی‌زاد که به بخشو مشهور است آن را در دهه ۴۰ شمسی

صاحب‌خبر -

 یکی از مشهورترین ملودی‌های محرم است که توسط جهانبخش کردی‌زاده ساخته شد. نام اصلی این نوحه لیلا بگفتا است که شهادت علی اکبر در عاشور را از زبان مادرش لیلا بازگو می‌کند. سوز این نوحه آنقدر زیاد است که هر شنونده را پس از شنیدن منقلب می‌کند.

جهانبخش کردی‌زاد که به بخشو مشهور است آن را در دهه ۴۰ شمسی ساخته  و اولین‌‌بار در بوشهر اجرا کرد. شعر و آهنگ از خود اوست اما بعدها به دلایلی این ملودی با شعر و نام دیگری مشهور شد. پس از آزادی خرمشهر جواد عزیزی شعری در فراغ محمد جهان‌آرا سرود؛ حسین فخری هم با ملودی بخشو شعر را بر سر مزار جهان‌آرا خواند. برای همین ممد نبودی ببینی به جای لیلا بگفتا مشهور شد.

پس از حسین فخری غلام کویتی‌پور ممد نبودی ببینی را بازخوانی کرد و هر دو روی آن ملودی هم گذاشتند و ضبط ملودیک آن هم خیلی مشهور شد. همین باعث شد کم‌کم خاطره صدای بخشو از این ملودی منحصر به فرد فراموش شد.

بخشو یا همان جهانبخش کردی‌زاد در بوشهر به دنیا آمد و از کودکی نوحه می‌شنید. او به تشویق استاد علی مهیمنیان به نوحه خوانی رو آورد. خیلی زود او سبک جدیدی در نوحه‌خوانی بوشهر و جنوب ایران به وجود آورد. صدای او کم‌کم در محلات و تکیه‌های بوشهر پیچید و خیلی زود طرفداران زیادی جذب او شدند.

بخشو را نابغه‌ای در اجرای نوحه و شعر و آهنگ مداحی می‌دانند. شعر و آهنگ همه کارهایش ساخت خود او بوده‌است. صدای دلنشین بخشو باعث شد ناصر تقوایی ضبط خوبی از او در فیلم اربعین داشته باشد. این فیلم مستند که درباره اجرای مراسم محرم در بوشهر است در سال ۱۳۴۹ ساخته شد و تنها تصویر ضبط شده از بخشو است.

بخشو در سال ۱۳۵۶ اجرای بی‌نظیری در حرم امام رضا (ع) داشت. اجرایی که مشهدی‌ها را بهت زده کرده بود. او سپس در راه بوشهر در شهر شیراز ایست قلبی کرد و در بیماستان نمازی جان سپرد. برخی می‌گویند مرگ او مشکوک بوده‌است. اما تشییع جنازه او در بوشهر یکی از بزرگترین عزاداری‌ها شد. بوشهری‌ها به یاد او سینه‌زنی کردند و بخشو را در صحن امامزاده محمد باقر بوشهر به خاک سپردند.

منبع: عصر ایران

منبع: faradeed-197348

نظر شما