شناسهٔ خبر: 67678678 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

آیا نتانیاهو منتظر بازگشت ترامپ به کاخ سفید است؟

استاد مطالعات اسرائیل دانشکده مطالعات جهان با اشاره به اینکه نتایج نظرسنجی‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی حاکی از تمایل افکار عمومی به توقف جنگ است، اظهار کرد: حتی اکثر فرماندهان ارتش هم خواهان پایان دادن به جنگ هستند اما خود نتانیاهو موافق خاتمه آن نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به گذشت ۹ ماه از جنگ غزه افکار عمومی جهانی خواهان توقف هر چه سریعتر جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین هستند. همزمان تلاش‌هایی برای به نتیجه رساندن مذاکرات از سوی برخی دولت‌های منطقه از جمله مصر و قطر با همراهی ایالات متحده آمریکا در حال انجام است اما نتانیاهو هر بار به یک بهانه مانع دستیابی به توافق می‌شود. حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین هم همچنان ادامه دارد. دکتر سیدهادی برهانی –استاد دانشکده مطالعات جهان و کارشناس مسائل اسرائیل- در گفتگو با ایسکانیوز به ارائه نکاتی در این ارتباط پرداخت.

وی در خصوص گمانه‌زنی‌هایی که در مورد تلاش نتانیاهو برای وقت کشی در مذاکرات صلح تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا انجام می‌شود، اظهار کرد: چنین کاری از نتانیاهو بعید نیست زیرا علیرغم حمایت‌های بایدن از اسرائیل اما شرایط آنطوری که نتانیاهو می‌خواهد پیش نمی‌رود و تصور نتانیاهو این است که با روی کار آمدن ترامپ وضعیت برای آنها بهتر خواهد شد. برهانی تضریح کرد: به اعتقاد نتانیاهو حتی اگر مصالحه هم در کار باشد، با وجود حضور ترامپ در کاخ سفید امتیازات بیشتری می‌توانند کسب کنند و بنابراین احتمال کشاندن مذاکرات تا روی کار آمدن ترامپ وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در مورد اینکه روی کار آمدن ترامپ چه تاثیری بر وضعیت نتانیاهو دارد، گفت: ترامپ صراحتا تاکید کرده که با سرکوب حماس موافق است و در مناظرات هم به این موضوع پرداخت. وی افزود: تفاوت اینجاست که دولت بایدن چنین نظری ندارد و طرفدار راه‌حل دو دولت هستند و معتقدند باید این جنگ به فرایندی ختم شود که در انتها راه حل دو دولت حاصل شود؛ اما ترامپ توجهی به راه کار دو دولت ندارد.

برهانی در خصوص احتمالاتی که در ارتباط با مذاکرات صلح وجود دارد گفت: شرایط کنونی بسیار پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است و از آنجایی که اسرائیل به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته، خاتمه این جنگ یک شکست برای نتانیاهو خواهد بود. وی با بیان اینکه بسیاری از فرماندهان اسرائیلی ادامه این جنگ را بی‌فایده می‌دانند، تصریح کرد: خود نتانیاهو حاضر به پذیرش این مسئله نیست و صرفا با هدف تحقق منافع شخصی این جنگ را ادامه می‌دهد و این دوگانگی وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی گفت: اکثر مردم اسرائیل و افکار عمومی خواهان توقف این جنگ هستند و حتی اکثر فرماندهان ارتش هم بر همین مسئله تاکید دارند اما خود نتانیاهو موافق خاتمه جنگ نیست. برهانی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال حمله به لبنان گفت: بعید است اسرائیل دست به چنین ریسک بزرگی بزند؛ زیرا ۹ ماه از جنگ گذشته و اسرائیل آسیب‌های زیادی دیده است و علاوه بر این، شرایط اقتصادی خوبی ندارد، از سوی افکار عمومی تحت فشار است، ارتش خسته شده و تلفات زیادی داده است و در چنین شرایطی ورد به یک جنگ بزرگتر برای اسرائیل بسیار خطرناک‌تر و دور از ذهن است.

برچسب‌ها:

نظر شما