شناسهٔ خبر: 67678409 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گزارش اختصاصی بازار؛

چرا ایران ترانسفو خودرو برقی وارد می کند؟| واردات خودرو برقی به کشور رها شده است؟

باتوجه به ضعف ایمنی خودروهای برقی و هیبریدی چینی، فقدان آزمایشگاه های استاندارد، وزارت صمت چرا به ایران ترانسفو مجوز واردات خودرو برقی داده است؟

صاحب‌خبر -

امید محمدی؛ بازار: شنیده ها حاکی از آن است که شرکت ایران ترانسفو ۵ مدل خودرو برقی و هیبریدی در سگمنت های مختلف به کشور وارد کرده است. ظاهرا این خودرو ها نمونه بوده و احتمالا بزودی در تیراژ بالا وارد شود. این خبر شوک جدیدی به صنعت و بازار خودرو وارد کرده است. چرا که شرکتی اقدام به فعالیت در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی کرده که کیلومترها از صنعت و بازار خودرو فاصله دارد.

واردات خودروهای برقی توسط شرکت ایران ترانسفو بیانگر آن است که وزارت صمت به عنوان متولی صنعت و بازار خودرو، سند بالا دستی یا استراتژی جهت ساماندهی گذار ار وسایل نقلیه سوخت فسیلی به برقی وجود ندارد

شتاب برای برقی سازی به قیمت تنزل مقام وزارت صمت

واردات خودروهای برقی توسط شرکت ایران ترانسفو بیانگر آن است که وزارت صمت به عنوان متولی صنعت و بازار خودرو، سند بالا دستی یا استراتژی جهت ساماندهی گذار ار وسایل نقلیه سوخت فسیلی به برقی وجود ندارد. عباس علی آبادی به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی در کشور ظاهرا سعی در اجرای سیاستی مشابه تنوع نیروگاه ها در بازار خودرو دارد. مزید اطلاع وزیر صمت باید اشاره داشت که بازار خودرو کشور نسبت به ورود خودروهای برقی خوش بین نیست و ایجاد سبد تنوع این وسایل نقلیه الکتریکی در آینده بحران خدمات پس از فروش و بازیافت باتری ایجاد خواهد کرد.

ظاهرا عباس علی آبادی فراموش کرده است که برقی سازی باید از 《چاه تا چرخ》 دیده شود، اعطا مجوز واردات خودروهای برقی به شرکت های فاقد سابقه و کارنامه خودرویی برای مشتریان یا حتی حمل و نقل بحران ایجاد خواهد کرد.

سوالاتی از شرکت ایران ترانسفو، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت مطرح می شود که آزمون تصادف، تست آتش سوزی، آزمون باتری و تست متعلقات این خودروها در کدام آزمایشگاه یا مرکز استانداردی کشور بررسی می شود؟

خودروهای برقی چینی ایران ترانسفو از کجا تاییدیه دریافت می کنند؟

همانطور که پیشتر اشاره شد، شرکت ایران ترانسفو به صنعت و بازار خودرو آشنا نیست؛ بنابراین این شرکت نسبت به استانداردها و ایمنی های خودروهای برقی یا هیبریدی آگاهی ندارد. لذا جهت اخذ تاییدیه محصولات خود به سازمان های ذیربط مراجعه خواهد کرد. در اینجا سوالاتی از شرکت ایران ترانسفو، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت مطرح می شود که آزمون تصادف، تست آتش سوزی، آزمون باتری و تست متعلقات این خودروها در کدام آزمایشگاه یا مرکز استانداردی کشور بررسی می شود؟

مزید اطلاع وزیر صمت، رئیس سازمان ملی استاندارد و مدیران ارشد ایران ترانسفو باید گفت که در کشور فقدان مراکز استانداردی برای آزمون های نامبرده فوق وجود دارد.

خودروهای برقی چینی پیش از ورود به بازار کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه تمام آزمون های مذکور را باید با موفقیت پاس کنند، در غیر این صورت ورودشان ممنوع می شود. با توجه به سابقه بیشتر از نیم قرن خودروسازی، آیا متولیان این صنعت چنین سیاست و زیرساختی را فراهم کردند؟

عمر مفید باتری خودروهای برقی چینی با ادعا سازندگان آن در بازارهای جهانی مطابقت نداشته و هنوز در زنجیره تامین بین المللی خودروسازان در خصوص عملکرد صحیح باتری های چینی نگرانی وجود دارد

خودروهای برقی چینی چه ضعف های دارند؟

بررسی های نگارنده این مطلب جهت اطلاع مدافعان خودروهای برقی چینی حاکی از آن است که چین برای کسب جایگاه نخست تولید وسایل نقلیه برقی در دنیا بسیاری از معیارها و استانداردهای ایمنی جهانی را رعایت نمی کند که به چند مورد آن اشاره می کنیم؛ نخست اینکه عمر مفید باتری خودروهای برقی چینی با ادعا سازندگان آن در بازارهای جهانی مطابقت نداشته و هنوز در زنجیره تامین بین المللی خودروسازان در خصوص عملکرد صحیح باتری های چینی نگرانی وجود دارد. دوم اینکه کیفیت قطعات، سازه و بدنه خودروهای برقی چینی بسیار ضعیف است. بنابراین ایرادات فنی فراوانی در خودروهای چینی برقی و هیبریدی وجود دارد. سوم اینکه استاندارد و مقررات خودروهای چینی با قوانین زیست محیطی یا معیارهای بین المللی تطابق ندارد. چهارم اینکه خدمات پس از فروش خودروهای برقی و هیبریدی چینی در بازارهای جهانی با مشکلات عدیده مواجه که در کشور نیز بحران ایجاد خواهد کرد.

با در نظر داشتن مشکلات مذکور، فقدان زیرساخت خودرو های برقی در کشور و عدم تجربه و دانش کافی ایران ترانسفو، وزارت صمت چگونه مجوز فعالیت به این شرکت را صادر کرده است؟ چرا این وزارتخانه شورای سیاستگذاری صنعت خودرو را مجدد راه اندازی نمی کنند که صنعت و بازار خودرو به سامان شود؟

این رسانه آمادگی لازم جهت دریافت نظرات وزارت صمت و شرکت ایران ترانسفو در پاسخ به این سوالات را دارد.

نظر شما