شناسهٔ خبر: 67677964 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

95 درصد کانون‌های گردوغبار در این استان منشا خارجی دارد

اقتصادنیوز: مدیرکل مدیریت بحران گفت: استان ایلام با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک همواره به عنوان پیشانی پدیده گردوغبار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، مجید بیگلریان در نشست کارگروه مدیریت شرایط اضطراری گرد و غبار با اشاره به فصل گرما و مرزی بودن استان و در معرض قرار گرفتن تندبادها و وجود پدیده گرد و غبار گفت: با توجه به شرایط بحرانی در برخی شهرستان‌های استان، تشکیل و انجام تکالیف قانونی اعضاء در شرایط اضطراری آلودگی هوا تاکید کرد.

مدیرکل مدیریت بحران گفت: استان ایلام با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک همواره به عنوان پیشانی پدیده گردوغبار است و ۹۵ درصد کانون‌های این گرد و غبارها منشأ خارجی دارد.

خبر مرتبط
گرد و غبار وحشتناک چرخشی در این استان کشور+ فیلم

اقتصادنیوز: در پی وزش باد شدید در ناحیه بالکان کشور ترکمنستان شاهد خیزش آن در استان گلستان هستیم.

وی بیان داشت: به دلیل وقوع گرد و غبار، کیفیت هوای برخی شهرستان‌ها استان به ۱۰ هزار (pm10) در وضعیت خطرناک می‌رسد و بر اساس استخراج داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا در ایلام در سال گذشته تاکنون ۱۹ روز هوای نامطلوب حاکم بوده است.

مجید بیگلریان افزود: اگر چه در سال جدید تا کنون پدیده خطرناک گرد و غبار در استان نداشته‌ایم اما با توجه شرایط موجود می‌طلبد حساسیت زیادی در زمینه مدیریت گرد و غبار استان داشته باشیم و برگزاری این جلسه را هم‌اندیشی به منظور کاهش آلودگی و به حداقل رساندن اثرات گرد و غبار بیان کرد و از تمامی اعضا خواست در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

این مقام مسئول بر انجام تکالیف قانونی اعضاء براساس دستورالعمل شرایط وقوع گرد و غبار تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه سلامت مردم در اولویت است باید موضوعات اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم هنگام وقوع گردوغبار به مردم ارائه شود تا شاهد کاهش صدمات و آسیب‌های این پدیده در استان باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز با اشاره به ۲۲ تیر ماه بعنوان روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نامگذاری شده است گفت: شعار امسال (کمک به تاب آوری در برابر گردوغبار از طریق آگاهی بخشی عمومی، همکاری منطقه‌ای و بین المللی، اقدام دانش پایه) می‌باشد.

علیرضا محمدی اظهار داشت: ۵ درصد از گرد و غبار منشاء داخلی داشته و کانون‌های بحرانی استان نیز ۱۴۰ هزار هکتار می‌باشد.

وی گفت: طرح تهیه برنامه جامع مقابله با گرد و غبار و عمل برنامه عمل دستگاه‌های اجرایی مرتبط در یک افق ده ساله تدوین و در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده است.

محمدی روزهای آلودگی استان ناشی از گرد و غبار درسال ۱۴۰۰، ۲۹ روز، در ۱۴۰۱ ،۱۳۲ روز در سال ۱۴۰۲، ۱۹ روز و در سال جاری تاکنون ۶ روز عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اقدامات انجام گرفته درخصوص مقابله با کانون‌های گرد و غبار در سطح استان را نهالکاری ۳۰۵ هکتار از اراضی مستعد گرد و غبار در منطقه حفاظت شده کولگ، توسعه و تجهیز ایستگاه‌های سنجش گرد و غبار، پایش کمی و کیفی تالاب‌های استان اعلام کرد.

نظر شما