شناسهٔ خبر: 67677861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی بیگدلی

سوءقصد اخیر ترامپ را در هاله‌ای از مظلومیت قرار داد

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: حتی اگر بایدن هم بار دیگر رئیس‌جمهور شود، رفتاری خشن در قبال ایران خواهد داشت؛ بنابراین می‌شود گفت که فرق چندانی میان بایدن و ترامپ برای ایران وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - ترور ناموفق روز گذشته علیه تمامیت جسمانی ترامپ آیا می‌تواند باعث تقویت موقعیت انتخاباتی او شود؟ از سوی دیگر در صورتی که ترامپ در آمریکا روی کار آید چه مناسباتی در عرصه سیاست خارجی برای ایران به وجود می‌آید؟

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اکنون ترامپ در هاله‌ای از مظلومیت قرار گرفته است و حتما میزان آراءاش افزایش خواهد یافت. شنیده می‌شود که حامیان ترامپ اتهاماتی را به کاخ سفید نسبت می‌دهند اما این اتهامات ثابت نشده است و اثبات اینکه دولت بایدن نقشی در این سوءقصد داشته کار ساده‌ای نیست و نیاز به اسناد یقین‌آور دارد. از سوی دیگر آن جوان ۲۰ساله که به سمت ترامپ تیراندازی کرده هم کشته شده است و دیگر فعلا نمی‌شود درباره سلامت روانی‌اش صحبت کرد. علاوه بر اینها ابهامات زیادی هم وجود دارد؛ مشخصا اینکه گفته می‌شود روز گذشته ضارب همراه با اسلحه در محدوده سخنرانی دیده شده و تیم ترامپ هم به پلیس اطلاع داده اما پلیس دیر اقدام کرده است. از طرفی مشخص نیست نقش گارد حفاظت ترامپ در از روز قبل از ترور تا لحظه وقوع آن چه بوده است. در هر حال اطرافیان ترامپ پلیس را متهم به اهمال‌کاری می‌کندد».

او ادامه داد: «یک نکته دیگر که گفتنش لازم است آن است که به هر حال در کشوری که حمل اسلحه آزاد است، رخ دادن چنین اتفاقاتی بعید نیست و جالب است بدانید که خود ترامپ یکی از مدافعان سرسخت قانون آزاد بودن حمل اسلحه است. این فرضیه که این رخداد کار خود ترامپ و تیمش بوده هم به نظر می‌رسد منتفی است زیرا تیر به گوش او برخورد کرده و نشان می‌دهد ضارب سر او را نشانه رفته بوده است و اگر تیر چند سانتی‌متر آن طرف‌تر خورده بود، ترامپ کشته می‌شد. بنابراین بعید است که این اقدام مبتنی بر تصمیمی از سوی خود ترامپ برای مظلوم‌نمایی بوده باشد».

 این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «به هر حال و فارغ از چندوچون چگونگی سوءقصد اخیر، باید گفت که شرایط انتخاباتی بیش از بیش به نفع ترامپ شده است».

بیگدلی در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر ترامپ روی کار آید، وضعیت در عرصه سیاست خارجی برای ایران چگونه می‌شود، گفت: «من باور دارم حتی اگر بایدن هم بار دیگر رئیس‌جمهور شود، رفتاری خشن در قبال ایران خواهد داشت؛ بنابراین می‌شود گفت که فرق چندانی میان بایدن و ترامپ برای ایران وجود ندارد. ما باید سعی کنیم ارتباط خود را در عرصه بین المللی گسترش دهیم و تلاش کنیم که زمینه‌های رفع تحریم‌ها را فراهم کنیم. این موضوع هم در اختیار دولت آقای پزشکیان نیست و نیاز به تصمیماتی کلان دارد».

برچسب‌ها:

نظر شما