شناسهٔ خبر: 67676703 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه سلطانیه:

محرم کلاسی است که برای هر قشر الگو دارد

زنجان-امام جمعه سلطانیه گفت: محرم به مثابه کلاسی است که برای هر قشری الگو دارد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سید عمران حسینی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه محرم بهار عاطفه و عقل است، افزود: هم عقل به ما حکم می‌کند به دنبال شناخت امام حسین (ع) باشیم و هم عاطفه و احساس به ما حکم می‌کند که با اباعبدالله الحسین (ع) و کاروان ایشان همراه شویم.

وی با یادآوری اینکه حضرت علی‌اکبر (ع) و حضرت قاسم (ع) الگوی جوان و نوجوان هستند، اظهار کرد: علاوه بر این کودکان، زنان، بچه‌ها و پیرمردها نیز الگو دارند. مجلس امام حسین (ع) این قدر هم جاذبه دارد که همه مشتری می‌شوند با اینکه نه تبلیغات چندانی می‌شود و نه به زور کسی در مجلس اباعبدالله الحسین (ع) می‌آید ولی همه عاشقانه می‌آیند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه ۱۳۸۴ سال از واقعه عاشورا می‌گذرد اما چرا عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) باید هر سال با این شکوه، عظمت و وسعت برگزار شود، ادامه داد: این از شبهاتی است که گاهی مطرح شده و برای آن دو جواب داریم. یک جواب این است که ائمه، انبیا و رسول خدا هم مصیبت و هم سختی در زندگی‌شان بوده و همه را جمع کرده، در کربلا پیاده کردند، یعنی خود این‌ها گفتند یاد از امام حسین (ع) کنید.

وی با بیان اینکه پاسخ دوم این است که خود ائمه روی امام حسین (ع) حساب ویژه‌ای باز کردند، تصریح کرد: اجابت شدن دعا زیر قبه امام حسین (ع)، جایز بودن خوردن خاک کربلا، سجده بر تربت امام حسین (ع)، تباکی و زیارت جزو مواردی است که باعث شده تا ائمه نیز بر روی امام حسین (ع) حساب ویژه‌ای باز کنند.

حسینی‌نسب با تاکید بر اینکه کربلا، بزرگ مدرسه حسینی است که در این مدرسه، درس فقط درس حماسه نیست، بلکه بسیاری از ارزش‌های اصیل انسانی در آن تدریس می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از زیبایی‌های کربلا، غیرت دینی امام حسین (ع) و یاران امام حسین (ع) بود.

وی با یادآوری اینکه غیرت شامل دینی، ناموسی و وطن بوده و انسان باید نسبت به هر سه غیرت داشته باشد، عنوان کرد: منظور از غیرت دینی، این است که انسان مسلمان نسبت به کیان اسلام و آنچه به دین او مربوط می‌شود، حساس باشد و با همه توان در حفظ و اجرای آن بکوشد و از کوچک‌ترین خدشه و تعرضی نسبت به آن جلوگیری کند.

امام جمعه سلطانیه با اشاره به اینکه دفاع از ناموس در برابر هر چیزی است که قصد تعرض یا لطمه زدن جسمی و روحی به همسر انسان را داشته و حریم او را مورد سو قصد قرار دهد، اظهار کرد: همچنین وطن خانه انسان است و همان‌طور که انسان نسبت به خانه خود اهمیت می‌دهد، به هیچ اجازه تعرض، تخریب و بردن بخشی از خانه‌اش را نمی‌دهد، وطن نیز این‌گونه است.

وی با بیان اینکه شهدا مظهر غیرت دینی، ناموسی و وطن هستند و هر کس هم با زبان و قلم خود از انقلاب دفاع می‌کند و دستاوردهای انقلاب را تبیین می‌کند، به جهاد تبیین عمل کرده و نسبت به وطن غیرت دارد، تصریح کرد: عاشورا فقط و صرفاً عاطفه نیست، بلکه جنبه عاطفی عاشورا و عرض ارادت‌ها و عزاداری‌ها باید به کلاس درس تبدیل شود.

نظر شما