شناسهٔ خبر: 67676485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

بایدن پس از تماس با ترامپ خواستار کاهش تنش در آمریکا شد/ کشف وسیله مشکوک از خانه عامل سوءقصد به ترامپ

بایدن در جریان یک سخنرانی از دفتر کار خود در کاخ سفید هشدار داد و از آمریکایی‌ها خواست از خشونت خودداری کنند چون لفاظی‌های سمی و تنش‌های سیاسی می‌تواند منجر به درگیری‌های جدی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این درخواست از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از آن مطرح شد که رقیب او یعنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، با تیراندازی یک مرد مسلح در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی‌اش مجروح شد و از سوءقصد جان سالم به در برد.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، بایدن در یک سخنرانی آشتی‌جویانه از آمریکایی‌ها خواست «از محل‌های دنج خود خارج شوند» که فقط نظراتی را می‌شنوند که با آن موافق هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا از همه شهروندان خواست تا درباره حادثه تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ «فرضیه مطرح نکنند» و افزود: «اجازه دهید اف‌بی‌آی نقش خود را انجام دهد.»

وی تاکید کرد که دستوراتی صادر کرده است تا تمام اقدامات امنیتی برای محافظت از ترامپ و همچنین کار کنفرانس حزب جمهوری خواه را فراهم کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود با بیان اینکه «با ترامپ تماس گرفتم و او بهبود یافته»، درباره حادثه تیراندازی گفت: «در آمریکا جایی برای خشونت نیست و اجازه آن را نخواهیم داد.»

در حالی که بایدن خواستار اتحاد «در این مواقع» شد، اشاره کرد که با تیم امنیتی برای به دست آوردن هر گونه اطلاعاتی در مورد انگیزه حادثه در تماس خواهد بود.

او تاکید کرد که تحقیقات سریع و جامع خواهند بود.

بایدن پس از سوء قصد به ترور ترامپ در روز گذشته نسبت به اینکه ترامپ در صحت کامل است و بهبود یافته ابراز خرسندی و تاکید کرد که دستور تحقیقات سریع و کاملی را در مورد این حادثه داده است.

وی تاکید کرد که «اختلاف در یک کشور دموکراتیک اجتناب ناپذیر است» و از همه خواست که «تنش را در سیاست خود کاهش دهند.»

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «در آمریکا جایی برای خشونت نیست. در هیچ دوره‌ای و به هیچ وجه نباید چنین اتفاقی بیفتد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این خشونت، عادی سازی شود.و پس از تیراندازی به ترامپ، انتخابات برای ما آزمونی خواهد بود. دموکراسی به معنای تحمل نکردن خشونت است.

وی بار دیگر ضمن محکوم کردن تلاش برای سوءقصد به جان ترامپ به یکسری رویدادها از جمله حمله ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره، توطئه ربایش «گرچن ویتمر»، فرماندار میشیگان در ۲۰۲۰ و حمله به همسر نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۰۲۲ اشاره کرد.

بایدن افزود: «قدرت تغییر آمریکا همیشه باید در دست مردم باشد، نه در دست یک قاتل بالقوه.»

وسیله مشکوک دیگری از خانه عامل سوءقصد به ترامپ کشف شد

وال استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد که بازرسان آمریکایی مواد منفجره را در خودروی مظنون پیدا کرده‌اند.

این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اف‌.بی.‌آی خانه و خودروی فرد تیرانداز را برای جمع‌آوری شواهد بیشتر بازرسی کرده است. دستگاه‌های مشکوک کشف شده در هر ۲ مکان توسط تکنسین‌های بمب ایمن شده و در آزمایشگاه آژانس در حال ارزیابی هستند.»

بعدازظهر شنبه، در جریان مراسم کمپین ترامپ در باتلر، پنسیلوانیا، تیراندازی شد. رئیس جمهور سابق از ناحیه گوش راستش زخمی و برای مدت کوتاهی در بیمارستان بستری شد. قبل از اینکه سرویس مخفی آمریکا تیرانداز را به ضرب گلوله از پای دربیاورد، مرد مسلح یکی از حضار را کشت و ۲ نفر دیگر را در میان جمعیت به شدت مجروح کرد.

اف.بی.آی در حال بررسی این حادثه به عنوان یک سوءقصد است و مرد مسلح مظنون به نام توماس متیو کروکس ۲۰ ساله از پارک بتل، پنسیلوانیا شناسایی شده است.

یاشار سلطانی بیوگرافی یاشار سلطانی

نظر شما