شناسهٔ خبر: 67676274 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

جواد شمقدری:

قیام امام حسین(ع) مصداق بارز از یک انقلاب فرهنگی بود/ نباید اجازه دهیم دشمن روایت تحریف گونه ارائه کند!

اگر یک دهه عاشورا و محرم و صفر را ارزش می گذاریم و اصرار داریم در هیئات شرکت کنیم باید در این دو ماه روی آن ساختارها در حوزه مسائل فرهنگی کار شود تا وقتی از راهپیمایی اربعین بیرون می آییم یک سال زندگی مان تحت تأثیر آن قرار گرفته باشد.

صاحب‌خبر -

 شهدای ایران:سرویس فرهنگی/ «جواد شمقدری» همزمان با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام گفت: قیام «امام حسین علیه‌السلام» مصداق بارز از یک «انقلاب فرهنگی» بود.

بنیانگذار سازمان سینمایی طی گفت و گویی ضمن اشاره به این موضوع که قیام «امام حسین علیه‌السلام» مصداق بارز از یک «انقلاب فرهنگی» بود؛ اظهار داشت: حادثه عاشورا و قیام امام حسین (ع) حاوی پیام های الهام بخشی است که بسیاری از نهضت ها و مقاومت های مردمی را در طول تاریخ شکل داده و حتی در دوره معاصر ما استقلال هند و قیام مردم هند به رهبری گاندی الهام گرفته از حادثه عاشورا است. حوادث اخیر معاصر منطقه هم که اوجش در مقابله با اسرائیل است الهام اصلی اش را از حرکت عاشورا گرفته است.

کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» و «بربال فرشتگان» تصریح نمود: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم نقطه الهام بخشی اصلی اش که انرژی زیادی را به آن وارد کرد و باعث شد به پیروزی درخشانی برسد، عاشورا بود! حضرت امام خمینی (ره) وقتی گفتند محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است توانست مردم را در این خصوص به شور بیندازد. این فرآیند در حرکت های دیگری از جمله انقلاب فرهنگی نیز اثرگذار بود.

شمقدری در همین راستا خاطرنشان کرد: حرکت امام حسین (ع) اگر ۳-۴ محور اصلی باشد یکی از آن ها حرکت برای اصلاح امت است. امام حسین (ع) فلسفه قیام را اصلاح در امور امت و دین پیامبر می دانند. اصلاح گری از درون یکی از حرکت هایی است که الهام بخش انقلاب فرهنگی می تواند باشد. دومین مورد از خودگذشتگی و جان فدا کردن است که اوجش را در ایثارهای کربلا شاهد هستیم. یک جبهه کوچک ۷۲ نفره در مقابل دشمن بزرگی که بالغ بر هزاران نفر بودند مقاومت کردند و حاضر شدند از جان شان بگذرند. سومین مورد اینکه این حرکت و تلاش ماندگاری داشته باشد و ماندگاری آن در روایتش است. ما در کلام رهبری هم جهاد تبیین را داریم؛ در تاریخ عاشورا می بینیم این رسالت را حضرت زینب سلام الله علیها بر دوش دارند. بدیهی است که ما باید بتوانیم این نوع حرکت ها را ثبت و ضبط و روایت و منعکس کنیم و نباید اجازه دهیم دشمن روایت تحریف گونه ارائه کند.

این کارشناس فرهنگی و سینماگر انقلابی تأکید کرد: روایت درست از یک اتفاق و جهاد اصلی در جهت هویت بخشی و شفاف سازی یک انقلاب فرهنگی بسیار موثر است. همین حوادث معاصر خود ما و انقلاب فرهنگی که در سال ۵۹ شکل گرفت بسیار مهم بود اما برخی روایت ها آن را مخدوش کرد. جریان انقلاب فرهنگی از سیاست گذاری مدیران خارج شد؛ حالا بعد از بیش از ۴ دهه می بینیم نگرش های غربی در علوم انسانی و حوزه های فرهنگی و خط زندگی ما از اساتید و دانشجو و محیط خانوادگی استیلا دارد و نتوانستیم فرهنگ سازی جدیدی را شکل دهیم.

وی متذکر شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرآیندی قرار گرفت که نهایتاً یک سری چالش ها را شناسایی و قوانین را ابلاغ کرد که اجرای آن قوانین رسماً رها شده است. در واقع این نهاد از مسئولیت خطیر خود دور افتاده است و این مسأله نیاز به دقت نظر و بازنگری اساسی دارد.

شمقدری که با سینماپرس گفت و گو می کرد،  در خاتمه این گفتگو افزود: ما هر ساله شاهد هستیم با آمدن عاشورا تکان هایی در روح و روان مان می خورد و توجه به قیام امام حسین (ع) و توجه به معنویت و حوزه های دینی و هویتی در ما شکل می گیرد اما در حد شعار باقی می ماند و خیلی محدود به عمق می رویم. طلب می کند که از این فرصت ها استفاده کنیم و اگر یک دهه عاشورا و محرم و صفر را ارزش می گذاریم و اصرار داریم در هیئات شرکت کنیم باید در این دو ماه روی آن ساختارها در حوزه مسائل فرهنگی کار شود تا وقتی از راهپیمایی اربعین بیرون می آییم یک سال زندگی مان تحت تأثیر آن قرار گرفته باشد.

نظر شما