شناسهٔ خبر: 67675977 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

روایتی از عزاداری در کهف‌الشهدای بیرجند/این هیات معراج الشهدا است

بیرجند- هیات کهف الشهدا بیش از هر چیز برای مردم بیرجند یادآور نام و یاد شهدا است چرا که معراج شهدای گمنام شهر است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نامش برای بسیاری از بیرجندی‌ها یا بهتر بگویم اکثر بیرجندی‌ها آشنا است. روزگاری از همین مکان جوانان شهر راهی جبهه می‌شدند تا علی اکبرهای زمانه خود شوند و حال معراج شهدا است و هر شهید گمنامی که مهمان شهر می‌شود اینجا مردم به دیدارش می‌شتابند.

سخن از هیئت کهف الشهدا است. از نامش پیدا است که می‌خواهند یادی از عباس‌ها، علی اکبرها، حبیب‌ها و زینب‌های ایران کنند. آنانی در سال‌های دهه ۶۰ با سربند «یا حسین» از کشور دفاع کردند و هنوز هم در برخی روزها استخوان‌های مطهرشان به شهرمان برکت می‌دهد.

هیئتی که بانیانش خانواده شهدا هستند

این شب‌های ماه محرم نیز هیئت کهف الشهدا که بانیانش فرزندان، نوه‌ها و وابستگان شهدای بیرجند هستند، برنامه دارد.

هیئت در خیابان مدرس واقع شده است. وارد که می‌شویم فضاسازی محیط با تصاویر شهدا و پارچه نوشته‌ها توجه را جلب می‌کند و به قول آن مداحی مشهور دل را راهی کربلای ایران می‌کند.

در همان ورودی هیئت قبل از آنکه وارد سالن برنامه عزاداری شویم در یک فضای خیمه مانند کاهگلی که آن هم به زیبایی تزئین شده است از مهمانان با چای در لیوان‌های شیشه‌ای مزین به نام اهل بیت (ع) پذیرایی می‌شود.

روایتی از عزاداری در کهف‌الشهدای بیرجند/این هیات معراج الشهدا است

داخل سالن هم همینطور است. عکس شهدا زینت بخش مجالس است و چه تناسب زیبایی بین تکریم فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت عزاداری ماه محرم وجود دارد.

فاطمه داوودی از شهروندان خراسان جنوبی که این هیأت را برای مراسم عزاداری ماه محرم انتخاب کرده است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: من معمولاً برای عزاداری شب‌های محرم به هیأت کهف الشهدا می‌آیم چرا که فضا سازی خوب هیأت آرامش خوبی به من می‌دهد.

هیئت حسینیه کودک هم دارد

وی بیان کرد: هیأت به جزئیات هم توجه کرده و حتی اتاقی را به نام حسینیه کودک دارد که مادران دارای فرزند کوچک به آسانی بتوانند از فضای معنوی روضه استفاده کنند.

داوودی ادامه داد: بالاخره همه ما ارادتی به شهدا داریم و در چنین فضاهایی بهتر می‌توانیم با موضوع شهادت و امام حسین (ع) ارتباط برقرار کنیم.

وی یادآور شد: اگر از بیشتر حاضران بپرسید به شما خواهند گفت که نام و یاد شهدا در این هیأت به آنان آرامش عجیبی هدیه کرده است.

حسین مطهری از دیگر شهروندان خراسان جنوبی که به این هیأت آمده است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هیأت کهف الشهدا برای من یادآور مراسم تشییع شهدای گمنام است.

روایتی از عزاداری در کهف‌الشهدای بیرجند/این هیات معراج الشهدا است

کهف الشهدا یادآور پیروان واقعی امام حسین (ع) است

وی ادامه داد: ما شاید در زبان سخن از امان حسین (ع) بگوییم ولی شهدا به راستی در عمل نشان دادند که پیرو و شیعه امام حسین (ع) هستند و از این جهت دوست دارم در جایی مراسم عزاداری ماه محرم را داشته باشیم که یادآور شهدای عزیز است.

مطهری گفت: البته شنیده‌ام که برنامه هیئت کهف الشهدا محدود به ماه محرم نیست بلکه در طول سال در سالگرد شهدا، ایام فاطیمه و … نیز برنامه‌های خاصی دارد.

یعقوبی مسئول هیأت کهف الشهدای بیرجند اظهار کرد: هیئت کهف الشهدا رسالت خود را گرامیداشت نام و یاد شهدا می‌داند و ما هر هفته چهارشنبه‌ها مراسم سالگرد شهدای هفته استان را برگزار می‌کنیم و در مناسبت‌های ملی و مذهبی دیگر چون ایام فاطمیه نیز برنامه‌های ویژه ای داریم.

روایتی از عزاداری در کهف‌الشهدای بیرجند/این هیات معراج الشهدا است

هیئت ما معراج شهدای شهر است

وی بیان کرد: هیئت کهف الشهدا معراج شهدای شهر بیرجند است و ما چند سالی است که در این مکان میزبان شهدای گمنام نیز هستیم.

مسئول هیئت کهف الشهدای بیرجند با بیان اینکه سعی کرده‌ایم با خط نگاری و دیواره نگاره‌ها در محیط هیأت روایتگری داستان کربلا را داشته باشیم تا مردم از فضا نیز استفاده داشته باشند، گفت: ما از ۱۶ تیرماه برنامه عزاداری را شروع کرده‌ایم و تا شام غریبان ابا عبدالله (ع) ادامه خواهد داشت.

یعقوبی اظهار کرد: بانیان مراسم خانواده شهدا هستند و شما هر چه از فرش و موکت و چای و لیوان و … می‌بینید با همت این عزیزان تهیه شده است.

وی یادآور شد: در هر حال همه تلاش خود را کرده‌ایم که همشهریان عزاداری بسیار خوبی داشته باشند.

اینجا نوحه و عزاداری با همه جا فرق دارد. اینجا اگر سخن از شهادت علی اکبر (ع) است مردم شهر از همین جا با دستان خود پیکر جوانان پرپر شده شأن را تشییع کردند و اگر از یتیمی رقیه (س) و کودکان کربلا مصائبی خوانده می‌شوند در بین بانیان آن جوانان رشیدی وجود دارند که به واسطه شهادت پدرشان کودکی را با یتیمی به جوانی رسانده‌اند و این روضه‌ها را لمس کرده‌اند.

آری اینجا برخی از روضه‌ها حال و هوای دیگری دارد.

نظر شما